Autoritat ambiental
L'autoritat ambiental vetlla pel compliment de totes les lleis que tenen relació amb el medi ambient i la sostenibilitat. També s'encarrega d'elaborar informes i centralitzar la gestió de tràmits per obtenir autoritzacions i llicències.
L'AMB s'ha consolidat com a autoritat ambiental en matèria d'intervenció administrativa a l'àrea metropolitana de Barcelona.
Exerceix aquesta funció mitjançant diversos procediments:
- Avaluació dels expedients de llicència ambiental i formulació dels informes integrats de la Ponència Metropolitana d'Avaluació Ambiental.
- Atorgament d'autorització prèvia d'abocaments de les aigües residuals de les activitats a la xarxa de sanejament municipal i/o de l'AMB, o directament a les depuradores mitjançant vehicles cisterna.
- Autoritzacions de connexions i d'afectacions a la xarxa metropolitana de sanejament.
- Informes per l'abocament d'aigües freàtiques a la xarxa de sanejament de l'AMB.
- Programa de reducció de la contaminació.
Àmbits
Sectors on l'AMB exerceix com a autoritat ambiental:
-
Ponència Metropolitana d'Avaluació Ambiental
En compliment de la Llei 31/2010, de 3 d'agost, de l'Àrea Metropolitana de Barcelona segons s'estableix en l'article 14.E apartat c) i per Decret de la Presidència de l'AMB de data 12 de desembre de 2012 es va constituir la Ponència Metropolitana d'Avaluació Ambiental (PMAA), com a òrgan tècnic ambiental metropolità amb les funcions d'avaluar les sol·licituds i els expedients de llicència ambiental i formular l'informe integrat d'acord amb l'article 38 de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control d'activitats en els municipis de menys de 20.000 habitants i els municipis de menys de 50.000 i més de 20.000 habitants que no disposin del corresponent òrgan tècnic ambiental municipal competent.
Les matèries sobre les quals informa la PMAA són: contaminació per sorolls, vibracions, atmosfera, llum abocaments d'aigües residuals i gestió de residus, a més d'integrar totes les altres competències de la resta d'administracions.
Els municipis de l'àrea metropolitana on actualment actua la PMAA són els següents: Badia del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Montgat, Pallejà, la Palma de Cervelló, el Papiol, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Tiana i Torrelles de Llobregat.
Formulari de sol·licitud de la PMAA
-
Autorització d'abocament d'aigües residuals
El text refós del Reglament metropolità d'abocament d'aigües residuals (RMAAR), publicat l'11 d'abril de 2019, estableix quines són les activitats sotmeses a la intervenció de l'AMB en matèria d'aigües.
En el cas d'abocament d'aigües residuals amb destí final a una estació de depuració d'aigües residuals metropolitana, les activitats afectades són les que compleixin els criteris següents:a. Totes les activitats amb un cabal d'abocament superior a 6.000 m3/any.
b. Totes les activitats que, amb independència del cabal referit al punt anterior, es trobin a les classificacions següents:- Les activitats compreses en les seccions B, C, D i E de la Classificació Catalana d'Activitats Econòmiques de 2009, aprovada per Decret 137/2008, de 8 de juliol.
- Totes les activitats que es troben incloses en la relació que figura a l'annex 4 del RMAAR.
Dins d'aquestes autoritzacions s'inclouen:
Programa de reducció de la contaminació (PRC)
Autorització d'abocament d'aigües freàtiques
Autorització d'abocament d'aigües residuals mitjançant vehicle cisterna- També l'autorització d'abocament d'aigües residuals a la xarxa metropolitana:
El procediment de tramitació de l'autorització prèvia a l'abocament varia en funció de la classificació segons la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats.
a) Les activitats sotmeses al règim d'autorització ambiental (annex I de la Llei 20/2009) han de sol·licitar l'informe ambiental del vector de les aigües residuals a través del web de l'AMB i presentar-lo a l'Oficina de Gestió Ambiental Unificada, en endavant OGAU, administració competent en la tramitació de l'autorització ambiental.
Sol·licitud d'informe ambiental del vector de les aigües residuals d'activitats d'annex I
b) Les activitats sotmeses al règim de llicència ambiental (annex II de la Llei 20/2009) han de sol·licitar l'informe ambiental del vector de les aigües residuals a través del web de l'AMB i presentar-lo a l'ajuntament del municipi on s'ubiqui l'establiment, que és l'administració competent en la tramitació de la llicència ambiental.
Sol·licitud d'informe ambiental del vector de les aigües residuals d'activitats d'annex II
c) Les activitats sotmeses a règim de comunicació (annex III de la Llei 20/2009) o que no estiguin classificades en l'esmentada Llei 20/2009, han de sol·licitar l'autorització d'abocament directament a l'AMB, que atorgarà l'autorització mitjançant resolució expressa.
Sol·licitud d'autorització d'abocament d'aigües residuals per activitats d'annex III o no classificades
-
Autoritzacions de connexions a xarxa metropolitana
Per a la connexió a la xarxa metropolitana de sanejament és obligatòria una autorització administrativa prèvia de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, de conformitat amb el títol IV del Reglament metropolità d'abocament d'aigües residuals (RMAAR), publicat al BOP de Barcelona el 9 de febrer de 2015.
Els ajuntaments metropolitans, prèviament a la connexió, han de sol·licitar a l'Àrea Metropolitana de Barcelona una autorització de connexió de les seves xarxes de clavegueram a la xarxa metropolitana.
Excepcionalment, per a totes les edificacions i establiments comercials o industrials que no disposin de xarxa de clavegueram municipal davant de la façana però on existeixi xarxa metropolitana de conformitat amb l'article 6 del RMAAR, han de demanar l'autorització de connexió a l'AMB.
L'obra, en qualsevol cas, serà executada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona directament o a través del seu òrgan de gestió indirecte, tal com estableix el RMAAR.
Autorització de connexió a la xarxa metropolitana de sanejament
-
Autoritzacions d'afeccions a xarxa metropolitana
Els ajuntaments o altres administracions públiques i les empreses de serveis que realitzin obres que afectin la xarxa metropolitana de sanejament han de sol·licitar autorització a l'AMB per tal de poder executar aquestes obres d'acord amb el títol 3 del RMAAR.
Autoritzacions d'afeccions a xarxa metropolitana - Acreditació d'empreses transportistes
- Sol.licitud d’ús d’aigua regenerada
Puja
Preguntes freqüents
-
He rebut un correu electrònic de l'AMB que indica que la meva autorització ha caducat o està a punt de caducar. Què vol dir això?
Tot i ser obligació dels titulars de les activitats disposar de les autoritzacions o permisos actualitzats (art. 22 del Reglament metropolità d'abocament d'aigües residuals), l'AMB vol millorar el servei i per això avisa per tal que totes les empreses de l'àmbit metropolità d'aquesta circumstància puguin fer el tràmit corresponent.
-
Què passa si he rebut aquest avís però la meva activitat ja està de baixa?
Per tal de poder actualitzar la base de dades i poder donar de baixa l'activitat, cal presentar una instància genèrica a l'AMB per informar de la situació i adjuntar algun document justificatiu de l'Administració que confirmi la baixa.
Instància genèrica -
Què passa si he rebut aquest avís i ja tinc un tràmit pendent o vigent?
En cas de disposar d'una autorització vigent o d'haver presentat una sol·licitud recentment, i amb tot s'ha rebut l'avís de caducitat, n'hi ha prou de respondre el correu electrònic per informar-ne.
-
És obligatori disposar d'autorització d'abocament d'aigües residuals?
Resten obligats a obtenir autorització o informe ambiental preceptiu per a l'abocament de les seves aigües residuals al sistema públic de sanejament de titularitat municipal i/o metropolitana les activitats següents:
a) Totes les activitats amb un cabal d'abocament superior a 6.000 metres cúbics/any.
b) Totes les activitats que, amb independència del cabal referit al punt anterior, es trobin a les següents classificacions:- Les activitats compreses en les seccions B, C, D i E de la Classificació Catalana d'Activitats Econòmiques de 2009, aprovada pel Decret 137/2008, de 8 de juliol, que es tramitaran d'acord amb el que s'estableix en el capítol 2 següent del present Reglament.
- Totes aquelles altres activitats que, d'acord amb les especificacions del Reial decret 606/2003, de 23 de maig, pel qual es modifica el Reial decret 849/1986, d'11 d'abril, última reforma de la present disposició realitzada pel Reial decret 638/2016, de 9 de desembre, que modifica el Reglament del domini públic hidràulic, es troben incloses a la relació que figura a l'annex 4 del Reglament.
-
I si només aboco aigües sanitàries del WC o assimilables a domèstiques?
Les activitats obligades que aboquin a la xarxa de clavegueram exclusivament aigües residuals sanitàries estan subjectes al procediment simplificat, que es tramita d'acord amb el que estableixen els articles corresponents del procediment que els correspongui previstos en el capítol 2 del Reglament metropolità d'abocament d'aigües residuals.
-
Quin tràmit d'autorització d'abocament he de realitzar?
En primer lloc, cal saber la classificació de l'activitat a l'annex corresponent de la Llei 20/2009. En cas de dubte, aquesta informació es troba en el projecte o memòria tècnica de l'activitat o també es pot demanar aquesta informació a l'ajuntament.
-
Aquests tràmits tenen alguna taxa associada?
Sí, cada tràmit porta associada una taxa de prestació de serveis.
Consulteu l'Ordenança fiscal reguladora de les taxes per la prestació de serveis i la realització d'activitats ambientals de l'AMB -
Com puc aconseguir la liquidació de la taxa?
Per a les activitats classificades en els annexos I i II de la Llei 20/2009, l'AMB envia la liquidació de la taxa corresponen juntament amb la notificació de la resolució de l'informe ambiental.
En la resta de tràmits, trobareu el PDF del formulari de liquidació dintre de la pàgina corresponent del mateix tràmit. -
Si ha caducat l'anterior permís d'abocament, puc presentar una renovació?
No, si el permís de què disposava va caducar, cal tramitar una nova sol·licitud d'autorització d'abocament d'aigües residuals.
-
Com es tramita la renovació automàtica?
Els titulars de l'activitat, en el moment de presentar la documentació corresponent al tràmit de renovació de l'autorització per finalització del seu termini de vigència, han d'incloure el formulari de sol·licitud corresponent a la renovació de l'autorització d'abocament de les aigües residuals, seguint les instruccions indicades.
Per generar aquesta sol·licitud, els titulars de l'activitat han d'emplenar el formulari en línia marcant l'opció Renovació en el tipus de sol·licitud. -
Quin és el procediment complet d'aquest tipus d'autoritzacions?
Cal emplenar el formulari de sol·licitud de la pàgina web. El formulari és el mateix per als diferents tipus d'annex. El tràmit que s'ha de seleccionar és el que correspon, en funció de la classificació de l'annex a la Llei 20/2009.
A l'AMB, la presentació es fa a través d'instància genèrica dintre de la mateixa pàgina web.
En cas que la presentació es dugui a terme en una altra administració, cal consultar amb aquesta les possibilitats de tramitació. -
S'han d'omplir totes les dades del formulari per dur a terme la tramitació?
Sí. Cal omplir tots els apartats que apareixen amb asterisc (*).
-
Alguns apartats del formulari estan pensats per processos productius. Com ho faig si jo no en tinc?
Es tracta de camps oberts en el formulari. Per tant, s'hi pot indicar que no se'n tenen o que aquesta opció no és aplicable per poder continuar emplenant el formulari de sol·licitud.
-
El formulari m'indica error en els cabals declarats d'abastament, ús de l'aigua i abocament de l'aigua. Per què?
Cal tenir en compte que el valor en les dades d'abastament ha de quedar perfectament definit en els següents apartats del formulari. Reviseu tants cops com sigui necessari els volums declarats en les dues pàgines referents a l'abastament, la utilització i l'abocament de l'aigua. Si hi ha alguna dada declarada que no coincideix, sempre donarà error.
-
Quina documentació puc necessitar per omplir el formulari corresponent al meu tràmit?
Projecte o memòria tècnica de l'empresa, documentació de gestió residus i factures de l'aigua.
-
Com puc definir i quantificar el cabal d'ús i d'abocament d'aigua de la meva activitat?
- En el cas d'activitats amb ús i abocament d'aigua similar, tant en tipus com en cabal, es pot quantificar a través de les factures de subministrament de l'aigua. Per exemple: una activitat que únicament té un consum i abocament de tipus sanitari.
- En el cas d'activitats que el consum i l'abocament d'aigua no són similars, atès que hi ha tipus d'aigua d'ús (procés, refrigeració, neteges, incorporació a producte, etc.) que no són abocades, s'haurà de fer una estimació dels cabals d'ús i abocament mitjançant les dades de les factures de l'aigua i els consums de cada procés que generen aigües residuals o aportar les dades reals dels cabalímetres de sortida.
-
Tinc problemes a l'hora de guardar la sessió, no m'arriba cap correu electrònic.
Si us plau, reviseu les carpetes de correu brossa, spam o similars perquè es possible que alguns correus electrònics no siguin reconeguts pel sistema.
En cas que no us arribin, és recomanable posar-se en contacte amb el Servei d'Autoritat Ambiental per solucionar-ho. -
Ja he validat el formulari però m'he equivocat en algunes dades. Es pot modificar?
Si us plau, reviseu el formulari tants cops com faci falta abans de validar-lo. Un cop validat l'usuari no té opció de modificar-lo.
En aquests casos poseu-vos en contacte amb el Servei d'Autoritat Ambiental per tal que es puguin fer les modificacions corresponents. -
Rebré resposta després de clicar Enviar en el formulari?
El que rebreu en el moment de clicar Enviar és el formulari validat en PDF a l'adreça de correu electrònic indicada en les dades de contacte. Posteriorment, caldrà signar el formulari i presentar-ho a l'administració corresponent en funció de la classificació de l'activitat.
-
El formulari no em deixa penjar la documentació.
La documentació no es pot adjuntar al formulari de sol·licitud. Un cop s'ha generat el formulari, caldrà presentar-lo signat a l'administració corresponent, i aleshores adjuntar tota la resta de documentació necessària.
-
He d'autoliquidar una taxa. Què he de fer?
Per poder fer l'abonament de la taxa corresponent, cal generar la carta de pagament a través del formulari d'autoliquidació i abonar-la en alguna de les entitats bancàries que hi apareixen descrites.
-
Quan em descarrego el formulari em dona error de lectura. Què he de fer?
En aquest cas, cal descarregar-se el formulari directament a l'escriptori i obrir l'arxiu descarregat.
-
El pagament es pot fer en línia?
Sí, es pot fer presencialment o telemàticament en una de les entitats bancàries que apareixen descrites en el formulari.
Puja