Preguntes freqüents

Qüestions habituals sobre els títols i tarifes.

Funcionament
  • Com puc fer-me la T-mobilitat?
    Si fas servir habitualment la T-usual, la T-jove o les seves versions per a famílies monoparentals i famílies nombroses, i et mous entre els 36 municipis de la zona de tarifa metropolitana, ja pots passar-te a la T-mobilitat. Dona't d'alta al nou sistema, de forma digital o presencial, i tria el teu suport, en forma de Targeta T-mobilitat o d'APP. Si t'has donat d'alta de forma presencial i posteriorment també et registres a la pàgina web, podràs dur a terme molts tràmits de forma digital.
  • Per què m'he de canviar a la T-mobilitat? Quins beneficis tindré si la faig servir?
    El nou sistema T-mobilitat aporta agilitat, perquè et permet accedir a tota la xarxa de transport públic, inicialment de la zona de tarifa metropolitana, amb una sola targeta reutilitzable o amb el telèfon mòbil, totes dues opcions amb tecnologia sense contacte; aporta comoditat, perquè et permet realitzar moltes gestions, compres i consultes a través d'Internet i de l'APP mòbil; i aporta seguretat, ja que disposaràs d'un suport més resistent i durador que les targetes de cartró, i et permetrà mantenir els títols comprats en cas de pèrdua, robatori o danys.
  • Quants tipus de suports diferents de T-mobilitat hi ha?
    Dos tipus. D'una banda, una targeta física recarregable, la Targeta T-mobilitat, en la qual pots carregar els teus títols de transport habituals. De l'altra, l'APP de la T-mobilitat, que et permet dur al mòbil una targeta virtual amb els teus títols de transport de sempre. Tots dos funcionen sense contacte i de manera independent de l'altre; és a dir, que tinguis un títol a la targeta, no significa que també el tinguis al mòbil; hauries de comprar un altre títol per poder tenir el mateix títol a tots dos suports, en aquest cas.
  • He demanat la T-mobilitat: en quants dies la rebré? Què he de fer si no la rebo?
    La Targeta T-mobilitat arribarà a l'adreça que hagis indicat en un període aproximat de set dies. Si passada més d'una setmana no tens cap notícia, pots preguntar al Centre d'atenció i informació T-mobilitat, a través del telèfon 900 928 900 o del formulari de  l'apartat "Queixes i suggeriments".
  • Una persona menor por donar-se d'alta de la T-mobilitat?
    Sí, però amb el permís dels seus responsables (família o tutors/res legals). Com són menors d'edat, seran pare, mare, tutor o tutora qui gestionin el compte T-mobilitat del o la menor, i estaran vinculats. Igual que en els casos de persones amb alguna dependència.
  • És o serà obligatori l'ús del sistema de la T-mobilitat?
    Durant uns mesos, el nou sistema T-mobilitat i el sistema magnètic convencional conviuran i es podran utilitzar tots dos. Quan el sistema T-mobilitat estigui consolidat i completament desplegat, es produirà una retirada dels títols amb banda magnètica que havíem utilitzat fins ara i el sistema T-mobilitat serà la plataforma de referència del transport públic i la mobilitat a l'àrea de Barcelona.
  • Per què apareix el meu nom imprès a la Targeta T-mobilitat?
    Perquè es tracta d'una targeta personal vinculada a les teves dades.
  • Puc ser usuari de la T-mobilitat sense donar les meves dades?
    Inicialment, no. En aquests primers mesos del nou sistema, els títols disponibles seran títols personals, com la T-usual i la T-jove, que van vinculats a un DNI i un nom, com ja succeïa fins ara. Un cop estiguin disponibles aquells títols que no requereixin una vinculació personal, podràs adquirir la T-mobilitat de forma anònima, però la gamma de títols disponibles quedarà limitada als anònims, com la T-casual o la T-familiar.

    En qualsevol cas, les teves dades queden sotmeses a un estricte control i privacitat regulades per la Llei de Protecció de Dades, en tant que la T-mobilitat és un projecte dirigit i impulsat per les institucions públiques catalanes. 

Puja
Condicions i obligacions d'ús
  • On la puc fer servir?
    Inicialment, a qualsevol mode de transport públic dels 36 municipis de la corona metropolitana de l'AMB, a excepció de la T-16, que entrarà en servei als 18 municipis de la Zona 1. El desplegament de la T-mobilitat a la resta del territori serà progressiu. 
  • Com la puc fer servir?
    Els vehicles i estacions de tota la xarxa estan preparats amb els nous sistemes d'accés sense contacte, juntament amb les màquines validadores que hem utilitzat fins ara i que continuaran funcionant. Només hauràs d'apropar la targeta o el mòbil al panell amb el logotip que simbolitza ‘sense contacte'. Recorda que cal portar sempre un document d'identitat oficial en vigor per demostrar que la targeta de transport et correspon. 
  • Puc deixar-li a algú la meva T-mobilitat?
    No, de moment. Inicialment, tots els títols que es poden utilitzar amb la T-mobilitat són nominals, i això vol dir que estan vinculats a les dades de la persona usuària. 
  • Què passa si m'enxampen amb la T-mobilitat d'una altra persona?
    Utilitzar la targeta d'una altra persona no és un problema, però sí ho és utilitzar un títol d'una altra persona, seria considerat frau d'ús. Si un equip d'inspecció de la xarxa et demana el teu títol i portes el d'una altra persona, t'exposes a ser sancionat amb una percepció mínima i a que el títol sigui bloquejat. Inicialment, la T-mobilitat entrarà amb funcionament amb títols personals, així que utilitzar la targeta d'una alta persona, suposaria estar utilitzant el títol personal d'una altra persona, que seria frau d'ús.
  • Si estava viatjant amb la targeta virtual que porto a l'APP T-mobilitat i el mòbil em deixa de funcionar o em quedo sense bateria, em poden multar?
    Sí, seria com si viatgessis sense títol, atès que el bon funcionament del mòbil és responsabilitat de la persona usuària. En aquest sentit, l'equip d'intervenció podria imposar-te una percepció mínima. No obstant, disposaràs de 48 hores per poder recórrer la sanció i demostrar que realitzaves aquell desplaçament havent validat, ja que haurà quedat registrat al teu historial de viatges. 
  • He de passar la targeta tant a l'hora d'accedir com de sortir?
    A la xarxa ferroviària (Rodalies i FGC), sí, si les estacions del teu trajecte ho permeten, ja que hi ha estacions que no tenen validadores de sortida, només d'entrada. A la xarxa de metro, tramvia o autobús per carretera, només caldrà validar en l'accés, igual que succeeix ara. 
  • Podré fer transbordament igual que ara?
    Sí, el sistema de transbordament serà el mateix: podràs canviar de mitjà de transport (metro, tramvia, tren, bus), o de línia dins del mateix tipus de transport, durant una hora i quart després d'accedir a la xarxa, sense que compti com un segon viatge. Ho podràs fer un màxim de quatre vegades.
  • La meva T-mobilitat està bloquejada, què he de fer?
    Si l'has bloquejat tu, pots desbloquejar-la, sempre i quan no hagis demanat ja un duplicat. Ho pots fer des de l'Àrea personal de la pàgina web i l'APP o presencialment, a les oficines d'atenció habilitades. Si trobes que la teva T-mobilitat està bloquejada per una sanció, o desconeixes el motiu, posa't en contacte amb nosaltres a través dels canals que t'oferim.
  • Si no funciona la meva targeta, què faig?
    La tecnologia en que es basa el sistema T-mobilitat té una alta fiabilitat. Tot i així, en cas que el suport deixi de funcionar, pots aconseguir un duplicat del teu suport amb els títols que conté, en qualsevol dels punts presencials de la xarxa. Aquest duplicat serà gratuït sempre i quan el suport deixi de funcionar per causes alienes a la persona usuària i el suport estigui en garantia. En cas que el suport no es trobi en garantia o l'hagi malmès la persona usuària, caldrà pagar-lo de nou. Els títols que conté el suport espatllat, però, es traspassaran sempre gratuïtament al nou suport.  
  • Què significa que una targeta està en garantia?
    Que queda cobert qualsevol defecte de fabricació del xip de la targeta durant 5 anys. En la garantia, però, queden exclosos els danys o desgast que pugui patir la targeta a causa del seu ús i d'algun mal ús per part d'una persona usuària.
  • I si s'espatlla durant un trajecte?
    Et pots trobar en dues situacions. D'una banda, que s'espatlli un cop ja has validat, i que, per tant, ja estiguis efectuant el teu desplaçament; en aquest cas, dirigeix-te quan puguis a un dels punts d'atenció presencial inclosos en el projecte T-mobilitat i demana un duplicat. 

    D'altra banda, que s'espatlli la teva targeta abans de validar i no et permeti accedir; en aquest cas, si et trobes a la xarxa ferroviària, hauràs d'obtenir un bescanvi provisional del personal de l'estació per, posteriorment, dirigir-te a un punt presencial per rebre el duplicat. En canvi, si et trobes a la xarxa d'autobús, hauràs de pagar un bitllet d'incidència i, posteriorment, sol•licitar el seu reemborsament i el duplicat als punts d'atenció.

    El duplicat serà gratuït sempre i quan el suport deixi de funcionar per causes alienes a la persona usuària i el suport estigui en garantia. En cas que el suport no es trobi en garantia (5 anys) o l'hagi malmès la persona usuària, caldrà pagar-lo de nou. En qualsevol cas, obtindràs el duplicat amb els títols que contenia abans d'espatllar-se. 
  • Què he de fer si perdo la meva T-mobilitat?
    En cas de pèrdua o robatori del suport el pots bloquejar per assegurar que ningú més no el fa servir. Pots fer-ho des del teu espai personal a TMB Tickets Enllaç extern o bé pots adreçar-te a un Punt TMB. Si més tard el trobes, el pots desbloquejar pel mateix canal que l'hagis desbloquejat.

    Si no el pots recuperar, pots demanar-ne un duplicat, però has d'assumir el cost del nou suport. Des del moment en què demanes el duplicat, però, ja no pots fer servir l'antic suport si el trobes. Tot i que hagis de pagar el preu del suport, conserves el títol o els títols que hi tenies carregats. Aquest tràmit només es pot fer de manera presencial en un Punt TMB.

    TMB Tickets
    Punt TMB
  • Com demano un duplicat?
    Si has perdut, t'han robat o s'ha espatllat la Targeta T-mobilitat i necessites un duplicat, l'hauràs de demanar de manera presencial, a les oficines d'atenció presencials.
  • Puc fer-ne la devolució?
    Es pot sol·licitar la devolució de la compra del títol de transport T-mobilitat a través del formulari de presentació de queixes, reclamacions i suggeriments en el termini màxim de 14 dies naturals des de la data de compra; sempre que el títol no s'hagi validat ni un sol cop.
    • Si els has comprat a través dels canals digitals de TMB (TMB Tickets i TMB App), consulta les condicions generals de compra de títols de viatge a través de canals digitals.
    Formulari de queixes, reclamacions i suggeriments

Puja
Suports
  • Com aconsegueixo la Targeta T-mobilitat?
    La targeta recarregable es pot adquirir als punts presencials de la xarxa de transport públic: a diferents oficines d'atenció dels operadors, al Centre d'atenció i informació T-mobilitat (CAI). També a través de canals digitals: webs de T-mobilitat, TMB i FGC. Té un cost de 4,5 euros, es pot fer servir de manera indefinida i té una garantia de cinc anys.
  • Puc comprar la T-mobilitat al bus, als estancs o altres punts de venda habitual?
    Presencialment, pots donar-te d'alta i adquirir la Targeta T-mobilitat al Centre d'atenció i informació T-mobilitat i a diferents oficines d'atenció de la xarxa de transport.
  • Com puc tenir la T-mobilitat al telèfon mòbil?
    Descarrega't l'APP de la T-mobilitat i gestiona amb el telèfon mòbil els teus suports, títols, viatges i molt més, tant amb Android com iOS. Si també tens una Targeta T-mobilitat, podràs comprar títols des del mòbil i carregar-los a la targeta apropant els dos elements. A més, si disposes d'un telèfon amb sistema operatiu Android amb tecnologia NFC, podràs accedir al transport públic validant amb el teu mòbil, gràcies al sistema sense contacte. Per poder utilitzar el mòbil com una targeta que et permet accedir a la xarxa, hauràs de pagar una funcionalitat dins de la pròpia aplicació, que et costarà 1 euro.
  • Per què la T-mobilitat i l'APP tenen cost? El sistema actual no en té.
    Es tracta d'un preu simbòlic per cobrir una petita part del cost de producció de les targetes i la tecnologia que permet utilitzar el mòbil per accedir al transport públic i realitzar moltes altres gestions de forma digital. Tanmateix, significa poder disposar de suports molt més duradors que una targeta de cartró i amb altres avantatges. 
  • Com puc tenir la T-mobilitat per validar amb el mòbil?
    Per validar la T-mobilitat amb el mòbil, necessites un mòbil Android amb NFC.
    1. Primer t'has de donar d'alta com a usuari T-mobilitat.
    2. Quan rebis la confirmació de l'alta, pots descarregar-te la funcionalitat de cartera electrònica des de TMB App, que quedarà vinculada al teu usuari i al teu mòbil automàticament. L'ús de la cartera electrònica requereix el pagament únic d'1 euro abans de poder carregar-hi el primer títol.
    3. Ja pot carregar títols de viatge a la cartera electrònica i fer servir el mòbil com a suport de la T-mobilitat.
  • I si tinc un telèfon que no té sistema operatiu Android o tecnologia NFC?
    Si tens un dispositiu amb sistema operatiu iOS i tecnologia NFC, podràs descarregar-te l'APP de la T-mobilitat, però, de moment, no podràs disposar de la funcionalitat de validar per accedir al transport públic. Sí que podràs comprar títols i carregar-los des del mòbil en una Targeta T-mobilitat per contacte, a més de realitzar altres gestions, consultar les alteracions del transport públic en temps real o buscar les millors rutes per realitzar els teus desplaçaments a través del Sistema d'Informació del Transport. Si el teu dispositiu no té tecnologia NFC, no podràs validar per accedir al transport públic ni carregar títols a la teva Targeta T-mobilitat.
  • Puc tenir la Targeta T-mobilitat i l'APP T-mobilitat alhora?
    Sí, pots adquirir una targeta recarregable i tenir l'APP mòbil, a la vegada, però funcionen de forma independent, com dos suports diferents que no estan vinculats.
  • Com compro els títols perquè estiguin a la meva T-mobilitat?
    Els títols es podran comprar i carregar a través dels canals digitals (web i APP) de la T-mobilitat, TMB i FGC, de diferents oficines d'atenció al client dels operadors i del Centre d'atenció i informació T-mobilitat (CAI). També a les màquines d'autovenda de la xarxa que estiguin habilitades per a la càrrega de T-mobilitat.
  • Un cop feta la càrrega del títol, puc fer servir directament la T-mobilitat?
    Si realitzes la compra immediata de forma presencial, a través de l'APP (via NFC) o a les màquines d'autovenda de la xarxa que estiguin habilitades per a la càrrega de T-mobilitat, un cop hagis adquirit el títol que vulguis utilitzar i l'hagis carregat a la Targeta T-mobilitat o a la targeta virtual del mòbil, només l'hauràs de començar a utilitzar per viatjar. En canvi, si has optat per la compra en diferit a través de l'aplicació mòbil o la web, hauràs d'esperar 60 minuts; després d'aquest temps, podràs validar a qualsevol màquina d'accés de la xarxa.
  • Què significa comprar en diferit?
    És una de les dues formes de compra que ofereix l'aplicació T-mobilitat. D'una banda, pots comprar un títol i disposar d'ell a l'instant, ja sigui en la Targeta T-mobilitat (carregant-lo via NFC apropant els dos elements) o en el suport virtual de l'APP. Però si el teu telèfon no funciona amb sistema operatiu Android o no té NFC, pots realitzar una compra de títol en diferit: això vol dir que podràs començar a utilitzar el títol adquirit a la teva Targeta T-mobilitat 60 minuts després de la seva compra.
  • Puc tenir la T-mobilitat i comprar un bitllet magnètic, en un moment donat?
    Sí. Durant un temps, el nou sistema digital i la tecnologia magnètica conviuran, fins a l'apagada definitiva del sistema magnètic. En aquest interval, podràs adquirir títols de tecnologia convencional, encara que disposis de la T-mobilitat.
  • He demanat la Targeta T-mobilitat però prefereixo fer servir el mòbil. Com faig el canvi?
    Si ja has adquirit la Targeta T-mobilitat, no és possible tornar-la. Però recorda que pots compaginar l'ús de la Targeta T-mobilitat i l'APP mòbil sense problema, i que tots dos elements poden complementar-se. Recorda que els dos suports funcionen de forma independent, com dos suports diferents que no estan vinculats.

Puja
Títols i tarifes
  • Els preus del transport canvien amb la T-mobilitat?
    No. Els preus i tarifes són les aprovades pel Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità de l'àrea de Barcelona anualment.
  • Pagarem per kilometratge a partir d'ara?
    No, de moment. El futur sistema tarifari per kilometratge entrarà en funcionament més endavant, quan la T-mobilitat ja estigui consolidada. Inicialment, el nou sistema funcionarà amb els mateixos títols que hi havia fins ara: la gamma de títols integrats de l'ATM.
  • I podré usar qualsevol títol amb la T-mobilitat?
    Inicialment, amb la T-mobilitat es podran utilitzar la T-usual, T-jove i les seves versions per a FM/FN. El desplegament de la gamma de títols serà progressiu.
  • Canviarà l'adquisició de títols socials o que requereixin acreditació?
    Amb el nou sistema, les persones usuàries tindran associades bonificacions específiques, en base a les seves característiques i documentació presentada. Per exemple, els i les menors de 25 anys tindran vinculada automàticament la bonificació Jove, que els permetrà adquirir la T-jove. Altres bonificacions específiques, com ara de FM/FN, requeriran la presentació de la documentació pertinent un sol cop.
  • Podré presentar documentació acreditativa de FM/FN per la via digital, en comptes de presencial?
    Només hauràs de donar d'alta aquesta bonificació un cop, i haurà de ser presencialment. Quan tinguis un compte web, a través de l'Àrea personal, podràs modificar les teves dades, també les bonificacions que et són pròpies, com en el cas d'una família monoparental o nombrosa. 
  • Quina documentació he d'aportar per aconseguir els títols amb descompte?
    Les condicions per aconseguir els títols bonificats continuen sent les mateixes que fins ara, així que hauràs de presentar la mateixa documentació, que varia segons el títol social que vulguis adquirir. Inicialment, la T-mobilitat és compatible amb la T-jove i les T-usual i T-jove de gamma FM/FN.
  • Amb una sola targeta recarregable puc portar diferents bitllets?
    Inicialment, podràs portar un títol més una recàrrega reserva del mateix a la Targeta T-mobilitat o el telèfon mòbil.
  • Vull comprar un títol bonificat que no apareix a les opcions de compra de la T-mobilitat. Què faig?
    Inicialment, els títols socials o bonificats que entren en funcionament amb la T-mobilitat són la T-jove i els títols de famílies monoparentals i nombroses. Si vols algun d'aquests títols i la plataforma no t'ofereix l'opció de comprar-los, és que no compleixes els requisits necessaris o no has presentat la documentació pertinent per demostrar que els compleixes. Pots presentar aquesta documentació a qualsevol punt d'atenció de la xarxa; només ho hauràs de fer la primera vegada i ja quedarà registrat al teu perfil.

    Si necessites un altre títol integrat de l'ATM, de moment hauràs de continuar optant pel sistema magnètic, com fins ara; si el que vols és la T-4 o la Targeta Rosa, recorda que són títols propis de l'AMB, i tampoc estan disponibles encara. 
  • M'he equivocat en la compra d'un títol. Què faig?
  • On puc consultar la validesa o saldo del meu títol?
    Pots veure l'estat dels teus títols a l'Àrea personal de la pàgina web o a través de l'APP T-mobilitat. També pots realitzar la consulta de forma telefònica o presencial, als punts d'atenció de la xarxa, i a les noves màquines de consulta, que pots trobar als autobusos. També a les màquines d'autovenda habilitades de la xarxa de transport, que també serviran per poder consultar les dades de les targetes.
  • Puc obtenir un rebut o una factura dels títols que compri?
    Sí, a l'espai personal pots revisar l'historial de compres realitzades a través dels nostres canals digitals i pots descarregar la factura simplificada que necessitis. També pots demanar les factures simplificades d'aquestes compres als Punts TMB. De moment no es poden obtenir les factures completes.

Puja
T-16

Puja