Línies d'actuació
En matèria de desenvolupament econòmic, l'AMB té la compètencia general de fomentar l'activitat econòmica, promoure l'ocupació i la creació d'empreses en els camps de la indústria, el comerç, els serveis i els recursos turístics.
Conseqüentment, la institució assumeix, com a línia d'actuació prioritària en el seu àmbit territorial de competència i d'influència, la promoció de l'activitat econòmica, i impulsa i coordina les iniciatives de reactivació econòmica i de creació d'ocupació relatives a la projecció internacional, la captació d'inversió i talent, i aquelles que afavoreixin els emprenedors i la generació i millora de territori productiu i d'infraestructures per a la competitivitat.
Dins d'aquest marc d'actuació, la missió de l'àrea de gestió de Desenvolupament econòmic és afavorir la creació d'empresa i ocupació i fer-ho d'acord amb els següents objectius sectorials:
- Potenciar la marca Barcelona com a segell per a la promoció internacional de tota l'àrea metropolitana, impulsar plataformes compartides entre el sector públic i el partenariat privat.
- Cooperar i assistir tècnicament els ajuntaments en els diversos àmbits territorials, d'activitat i sectorials, així com crear l'Agència Metropolitana de Promoció Econòmica per tal d'impulsar i coordinar les iniciatives i accions de reactivació econòmica i creació d'ocupació, especialment les vinculades amb els sectors intensius en treball en què Barcelona té una bona posició a escala internacional, els de projecció internacional, la captació d'inversió i talent, i la generació d'àmbits i espais per al desenvolupament d'activitats econòmiques i d'infraestructures que millorin la competitivitat econòmica del territori.
Objectius funcionals i mesures
Quatre objectius i dotze actuacions
-
1. Coordinar les accions relatives al desenvolupament econòmic amb les entitats i agents que fan accions de promoció econòmica a l'àmbit de l'AMB
- Coordinar actuacions amb tots els responsables de promoció econòmica de cada un del municipis metropolitans, així com amb els agents principals que actuen dintre d'aquest àmbit (Fira, Cambres, ACCIÓ, agents socials...).
- Coordinar les accions i la informació amb l'àrea de Planificació estratègica de l'AMB, l'IERMB i el Pla estratègic metropolità de barcelona i establir contactes amb altres àrees econòmiques.
- Identificar àrees d'actuació preferent i establir un pla d'acció per al desenvolupament d'activitats en aquestes àrees.
-
2. Incorporar, en una plataforma tecnològica tot mantenint la independència en la gestió, els serveis existents de les diferents administracions i agents de promoció econòmica, i crear-ne de nous sota la marca Barcelona, per tal de potenciar-la i donar-li més visibilitat com a referent d'oferta de serveis qualitatius
- Fer el mapa de l'univers de la promoció econòmica, serveis/agents dintre del nostre àmbit d'actuació.
- Establir quins productes i serveis existents s'integraran sota la marca Barcelona i independentment de la procedència.
- Establir quins nous productes i serveis es crearan en matèria de promoció econòmica.
-
3. Creació de l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic, per tal d'impulsar i coordinar les iniciatives i accions de reactivació econòmica i creació d'ocupació
- Definició jurídica i administrativa de l'eina de gestió Agència metropolitana de promoció econòmica o per al desenvolupament econòmic. Elaboració d'informes, estudis i proposta de reglamentació, estatuts i/o establiment dels criteris de mesura i control de l'Agència. Proposta als Òrgans de Govern.
- Preparació del pla d'actuació detallat de l'Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic, que inclogui l'establiment dels criteris de mesura i control de l'evolució del desenvolupament econòmic a l'AMB, l'elaboració de plans específics (logística, captació d'inversió, simplificació de tràmits i autoritzacions administratives), creació del quadre de comandament sobre l'evolució econòmica del territori metropolità.
- Elaboració i desenvolupament dels plans, "L'observatori de la qualitat del servei de l'administració a les empreses" i "L'observatori de la qualitat del servei dels subministres a les empreses".
- Facilitar la coordinació municipal en l'àmbit de les polítiques actives d'ocupació, l'intercanvi d'experiències i la millora de la formació per facilitar l'ocupabilitat.
-
4. Creació del portal de coordinació de serveis Invest in Barcelona
- Creació del portal de coordinació de serveis Invest in Barcelona que permeti la incorporació dels serveis existents escollits dintre del portal – Posicionament de la marca Barcelona a la web i 2.0/3.0 – Creació del cercador "Té Barcelona el que necessites?" – Creació del grup de treball "Gerents d'inversors".
- Creació dels nous productes i serveis associats a l'Agència i el portal de coordinació de serveis: Elaboració d'un pla de desenvolupament dels serveis escollits, per tal de donar servei a l'AMB en matèria de promoció econòmica – Estudi de la creació de un Fons d'inversió o Fons Capital Risc per tal de recolzar la inversió de projectes clau – Elaboració i desenvolupament del "mapa de polígons industrials".