Senyalització
La singularitat i la longitud del Parc Riu Llobregat fan necessària una senyalització pròpia que afavoreixi el gaudi del parc i permeti visualitzar l'espai protegit format per la llera del riu i els camins paral·lels dels seus marges.
L'estudi Clase bcn, fundat pel dissenyador gràfic i activista Claret Serrahima, és l'autor de la senyalització del Parc Riu Llobregat per encàrrec de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, la qual va guanyar un Bronze en els Premis Laus 2013 en la categoria Gràfica aplicada a espais.
Galeria d'imatges
Descripció
El bagatge de l'estudi de disseny gràfic Clase bcn en treballs d'aquesta mena (Serrahima va ser autor de la identitat i senyalització dels parcs naturals de la Diputació de Barcelona als anys vuitanta) no ha impedit la frescor del projecte implantat en fase experimental.
La senyalització del parc és dipositària del binomi que el crític Vicenç Altaió atribueix a Serrahima com "un innovador i un clàssic alhora" (1). La senyalització enllaça tradició i simplicitat i està formada per monòlits, fites i columnes de fusta de tres altures, d'acord amb la seva funció.
La marca del parc i la seva senyalització
Com si es tractés d'una errada, la marca del parc, amb tres eles minúscules, és un joc tipogràfic que sintetitza visualment el curs fluvial amb els dos camins longitudinals que l'acompanyen durant tot el recorregut del parc.
El color blau reforça el curs fluvial, i el marró fosc, el dels dos camins paral·lels, els marges del riu. Aquesta casual contingència del topònim Llobregat permet desenvolupar un alegre conjunt de pictogrames específics que recorden el llenguatge de l'escoltisme i la recreació de la marca (2).
La senyalització fluvial
Els tres monòlits de planta quadrada disposen la informació en dues cares en angle recte. En una de les dues cares, la nord, més a redós de la llum solar, s'hi observa el mapa del conjunt del parc amb el punt exacte on es troba la persona que l'observa i, a la cara oest, la informació precisa del lloc. La informació inclou un codi QR (Quick Response Code, codi de resposta ràpida) que permet accedir al web informatiu.
La fusta utilitzada està etiquetada com de km 0, un distintiu de proximitat, ja que procedeix de plantacions forestals regionals de pi d'Oregon o avet de Douglas (Pseudotsuga menziesii), una de les coníferes de més altura.
Les plaques són d'alumini amb una impressió digital antivandàlica, tot i que, de fet, no han resistit a la despietada i monòtona acció pictòrica que basa la seva ocurrència precisament a no respectar cap frontal públic que es trobi en un lloc no gaire transitat i poc el que és privat cobrint la informació amb gargots de discutible interès.
Clase bcn resol el repte de l'encàrrec per la via de la simplicitat continguda i la pulcritud gràfica d'una certa bellesa, sense pretendre ser quelcom que es classifiqui fàcilment com a "artístic", però que permeti una identificació de pertinença.
La contenció alleuja la presència dels monòlits i aconsegueix una certa immaterialitat visual, tot i l'aparença totèmica. La possibilitat de seure sobre la fita quilomètrica contrasta amb l'ús que fan els ocells del monòlit de més altura com a lloc on posar-se per a atalaiar l'horitzó.
En resum, "la qualitat del riu ha millorat en els darrers anys, de fet. Dir-ho és important perquè demostra que, si es vol, es pot". Així ho afirmen els autors de l'estudi més ambiciós i complet de l'estat del tram final del riu Llobregat (3). La senyalització del parc fluvial és un acte formal del poder sobre el territori, els seus límits i fronteres. En aquest cas, el poder se'ns mostra amb la cara amable de l'autoritat, no la de la mera prohibició. Un enllaç entre la ciutadania, l'autoritat i un espai rescatat per al gaudi en comunitat en ser un bé comú.
Jordi Bigues, periodista.
Notes:
(1) Claret Serrahima de cap a peus. Disseny gràfic fet des de Barcelona. Més de cent treballs del dissenyador i activista cultural Claret Serrahima, amb el seu estudi Clase bcn. Recull, dividit en quatre capítols, del dissenys més conceptual i estratègic al més lliure i irreverent d'un creador hiperactiu. Diversos autors. Catàleg d'exposició. Comissari: Óscar Guayabero. 132 pàgines. Actar / Arts Santa Mònica. Barcelona, 2011.
(2) Consulta a la web del parc, gener de 2013. https://www.parcriullobregat.cat/multimedia/Dossier_Freemed_-_CAT.pdf
(3) El Baix Llobregat. Història i actualitat ambiental d'un riu. Narcís Prat i Enric Tello, direcció i coordinació. Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat. Estudi socioecològic del tram final del riu. Edició de gran format i il·lustrada. 286 pàgines. Barcelona, 2005.
Més informació Senyalització Parc Riu Llobregat
La senyalització del parc és dipositària del binomi que el crític Vicenç Altaió atribueix a Serrahima com "un innovador i un clàssic alhora" (1). La senyalització enllaça tradició i simplicitat i està formada per monòlits, fites i columnes de fusta de tres altures, d'acord amb la seva funció.
La marca del parc i la seva senyalització
Com si es tractés d'una errada, la marca del parc, amb tres eles minúscules, és un joc tipogràfic que sintetitza visualment el curs fluvial amb els dos camins longitudinals que l'acompanyen durant tot el recorregut del parc.
El color blau reforça el curs fluvial, i el marró fosc, el dels dos camins paral·lels, els marges del riu. Aquesta casual contingència del topònim Llobregat permet desenvolupar un alegre conjunt de pictogrames específics que recorden el llenguatge de l'escoltisme i la recreació de la marca (2).
La senyalització fluvial
Els tres monòlits de planta quadrada disposen la informació en dues cares en angle recte. En una de les dues cares, la nord, més a redós de la llum solar, s'hi observa el mapa del conjunt del parc amb el punt exacte on es troba la persona que l'observa i, a la cara oest, la informació precisa del lloc. La informació inclou un codi QR (Quick Response Code, codi de resposta ràpida) que permet accedir al web informatiu.
La fusta utilitzada està etiquetada com de km 0, un distintiu de proximitat, ja que procedeix de plantacions forestals regionals de pi d'Oregon o avet de Douglas (Pseudotsuga menziesii), una de les coníferes de més altura.
Les plaques són d'alumini amb una impressió digital antivandàlica, tot i que, de fet, no han resistit a la despietada i monòtona acció pictòrica que basa la seva ocurrència precisament a no respectar cap frontal públic que es trobi en un lloc no gaire transitat i poc el que és privat cobrint la informació amb gargots de discutible interès.
Clase bcn resol el repte de l'encàrrec per la via de la simplicitat continguda i la pulcritud gràfica d'una certa bellesa, sense pretendre ser quelcom que es classifiqui fàcilment com a "artístic", però que permeti una identificació de pertinença.
La contenció alleuja la presència dels monòlits i aconsegueix una certa immaterialitat visual, tot i l'aparença totèmica. La possibilitat de seure sobre la fita quilomètrica contrasta amb l'ús que fan els ocells del monòlit de més altura com a lloc on posar-se per a atalaiar l'horitzó.
En resum, "la qualitat del riu ha millorat en els darrers anys, de fet. Dir-ho és important perquè demostra que, si es vol, es pot". Així ho afirmen els autors de l'estudi més ambiciós i complet de l'estat del tram final del riu Llobregat (3). La senyalització del parc fluvial és un acte formal del poder sobre el territori, els seus límits i fronteres. En aquest cas, el poder se'ns mostra amb la cara amable de l'autoritat, no la de la mera prohibició. Un enllaç entre la ciutadania, l'autoritat i un espai rescatat per al gaudi en comunitat en ser un bé comú.
Jordi Bigues, periodista.
Notes:
(1) Claret Serrahima de cap a peus. Disseny gràfic fet des de Barcelona. Més de cent treballs del dissenyador i activista cultural Claret Serrahima, amb el seu estudi Clase bcn. Recull, dividit en quatre capítols, del dissenys més conceptual i estratègic al més lliure i irreverent d'un creador hiperactiu. Diversos autors. Catàleg d'exposició. Comissari: Óscar Guayabero. 132 pàgines. Actar / Arts Santa Mònica. Barcelona, 2011.
(2) Consulta a la web del parc, gener de 2013. https://www.parcriullobregat.cat/multimedia/Dossier_Freemed_-_CAT.pdf
(3) El Baix Llobregat. Història i actualitat ambiental d'un riu. Narcís Prat i Enric Tello, direcció i coordinació. Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat. Estudi socioecològic del tram final del riu. Edició de gran format i il·lustrada. 286 pàgines. Barcelona, 2005.
Més informació Senyalització Parc Riu Llobregat
Projecte europeu FreeMed
L'any 2008 l'AMB es va integrar en un equip constituït per set institucions de cinc països diferents, amb l'objectiu de presentar un projecte conjunt al programa INTERREG MED de la Unió Europea. Aquest programa anomenat FREEMED (Fleuves et Rivières Espaces d'Equilibre pour la Mediterranée) estava dotat amb 1.254.360 € pel seu desenvolupament.
La participació de l'AMB ha consistit durant el període el 2010-2011 en la realització de diferents actuacions vinculades a la comunicació i a la implementació d'un projecte pilot de senyalització al tram metropolità del Llobregat, per un import total de 186.731,83 €. El 75 % d'aquest import s'ha finançat amb fons europeus i el 25 % restant amb recursos de l'AMB.
Entre els projectes realitzats, destaquen:
La participació de l'AMB ha consistit durant el període el 2010-2011 en la realització de diferents actuacions vinculades a la comunicació i a la implementació d'un projecte pilot de senyalització al tram metropolità del Llobregat, per un import total de 186.731,83 €. El 75 % d'aquest import s'ha finançat amb fons europeus i el 25 % restant amb recursos de l'AMB.
Entre els projectes realitzats, destaquen:
- La realització i implantació de quatre tipologies diferents de senyalització a un tram pilot del riu Llobregat.
- La creació d'una identitat gràfica i una marca pel "Parc Riu Llobregat", gestionat pel Consorci per a la recuperació i conservació del riu Llobregat.
- La difusió de mapes guia desplegables, amb informació sobre els punts d'interès del riu i com arribar-hi.
- La difusió de un joc de 6 postals, amb imatges de la flora, fauna i punts d'interès del riu Llobregat
- La creació d'una web dedicada al riu.