Posicionament de l'AMB davant la proposta del conseller de Territori i Sostenibilitat de regulació dels vehicles turisme amb conductor (VTC)
| Tema: AMB
Aquest matí, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha informat al Consell Català del Taxi que el govern de la Generalitat es proposa aprovar un decret llei per adaptar a Catalunya les disposicions del reial decret llei 3/2018, de 20 d'abril, mitjançant el qual l'Estat va introduir una nova regulació de l'activitat dels vehicles turisme amb conductor (VTC) que en passava les facultats a les comunitats autònomes i als àmbits locals.
Entre els aspectes més destacats de la proposta feta pel conseller hi ha el de fixar un termini de sols 15 minuts per a la precontractació dels serveis dels VTC.
Així mateix, el Departament de Territori i Sostenibilitat està difonent posicionaments en què emplaça l'Àrea Metropolitana de Barcelona, per via de reglament metropolità, a ampliar aquest termini de precontractació si així ho considera convenient.
Davant d'aquests fets, l'AMB manifesta que:
- Els serveis del Taxi i dels VTC són serveis diferenciats per les seves funcions i per les condicions en què han de donar servei.
- L'establiment d'un termini de temps suficient per a la precontractació és un dels aspectes essencials que caracteritzen la prestació del servei dels VTC i que el diferencien del servei del Taxi, juntament amb altres aspectes definits legalment com la forma i les condicions de la sol·licitud dels seus serveis, captació de clients, recorreguts mínims i màxims, dies i horaris obligatoris de servei i especificacions tècniques.
- La proposta d'establir un termini de precontractació de sols 15 minuts es considera absolutament insuficient, impossible de controlar i desvirtua el concepte i la finalitat de la precontractació, i a la pràctica porta a la confusió i competència amb el servei del Taxi, cosa que precisament és el que es tracta d'evitar.
- L'AMB considera que el govern de la Generalitat s'hauria de replantejar aquest termini de precontractació i fixar-ne un de més ampli, proporcional i ajustat a les característiques pròpies dels VTC i que eviti qualsevol confusió o competència inadequada amb el servei del Taxi.
- L'AMB presentarà la seva proposta de reglament de la prestació del servei de VTC en l'àmbit metropolità, una vegada finalitzi el termini de consulta i participació prèvia que s'ha obert, sobre la base de les seves pròpies competències i de les que resultin del decret llei anunciat avui pel conseller de Territori i Sostenibilitat.
- En aquest reglament l'AMB inclourà el mateix termini de precontractació que finalment es reculli en el decret llei de la Generalitat i no cap altre, per evitar qualsevol nova impugnació que en pogués comportar la suspensió judicial.
- L'AMB considera impropi que si el Govern de la Generalitat dona a entendre que és possible un termini de precontractació més ampli, no vulgui cobrir-lo amb la major seguretat jurídica que dona una llei, i en canvi vulgui traspassar al responsabilitat a l'AMB quan és prou sabut que seria molt més atacable.