Energy infrastructures

In the metropolitan area of Barcelona there are three main types of energy infrastructures: the electricity grid, infrastructures related to natural gas and those related to oil products. The management of these infrastructures is regulated by the Government of Spain and the Catalan Government, and it is carried out by various companies, such as Red Eléctrica Española, ENAGAS or Compañía Logística de Hidrocarburos (CLH).

Energia
Electrical energy
Activities structuring the Spanish electricity sector are generation, transport, distribution and trading.

Generation corresponds to the electricity production process. There are ordinary-regime (OR) and special-regime (SR) producers. Regarding the OR, since 2008, conventional power plants (CPP) are being replaced by combined cycle power plants (CCPP), more ecological and efficient than the former ones.

In the metropolitan area there are two large CCPP for the generation of electricity in OR:
  • Plant of the port of Barcelona: composed of two groups, Port Barcelona 1 and Port Barcelona 2, with installed gross powers of 447 MW and 445 MW respectively. It is operated by Gas Natural Fenosa.
  • Plant of Besòs: composed of three groups, Besòs 3 (419.3 MW) and Besòs 5 (873.2 MW), operated by ENDESA Generación, and Besòs 4 (406.6 MW), operated by Gas Natural Fenosa.


They have jointly a total gross power of 2,590.8 MW. In 2011, they generated 6,182 GWh.

Concerning to OR, the main production facilities are ecoparks, the energy recovery centre of PIVR (Waste Recovery Integral Plant) of Sant Adrià de Besòs, the old tank of Vall d'en Joan landfill and the energy generation plant of Zona Franca.

Generation of electrical energy is a deregulated activity in a free competition market. There is no regulated planning, despite it is subject to administrative approval.

Transport is the transmission of electrical energy through the network to supply it to various agents and to carry out international exchanges. It is a regulated activity depending by law on a single operator, Red Eléctrica Española (REE), which is responsible for the execution of the plan of the Ministry of Industry, Tourism and Trade.

In the metropolitan area, the electricity network consists of a transport grid dominated by secondary transport lines, of 220 kV, with a very limited number of primary transport lines, of 400 kV. The main nodes of the 400 kV network in the vicinity of the metropolitan area are Sentmenat and Rubí, and the only 400 kV substation located within the metropolitan area is the one from Begues. A 220 kV network articulates from these nodes, with the main objective of bringing energy to the main consumption points, from which it is distributed through a medium voltage grid (mostly 25 kV).

Distribution is the construction, operation and maintenance of distribution facilities designed to supply electrical energy to consumption points.

Trading involves the electrical energy purchase and sale. This activity is a deregulated activity in a free competence market and, consequently, it has no specific planning or regulation.
  • Infraestructures de mobilitat

    Pel que fa a les infraestructures ferroviàries, l’àrea metropolitana compta amb cinc sistemes diferenciats: la xarxa de metro de TMB, les línies de FGC, la xarxa convencional d’ADIF, la línia d’alta velocitat d’ADIF, i els intercanviadors com l’estació de Sants i el futur intercanviador de la Sagrera. Aquestes xarxes s’estenen més enllà dels límits metropolitans, formant connexions radials que han marcat les relacions funcionals i en certs aspectes dificultat la consolidació de relacions transversals. 

    A més, l’aeroport del Prat i el port de Barcelona són grans portes d’entrada i sortida de persones i mercaderies, contribuint significativament al trànsit internacional. Tant port com aeroport presenten inconvenients com la forta estacionalitat del trànsit i les limitades possibilitats d’expansió, requerint alternatives fora del territori metropolità. El moviment de mercaderies al port i a l’aeroport, juntament amb el transport per carretera i ferroviari, donen servei als residents metropolitans i a la regió, amb una estructura territorial en forma de “T” que recorre l’eix del Llobregat fins a convergir al corredor mediterrani.

  • Infraestructures viàries


     

    La xarxa viària metropolitana està formada per vies segregades d’alta capacitat, com les rondes B-10 i B-20, i altres vies principals que sumen aproximadament 200 km, amb 48 carrils de circulació que canalitzen la major part del trànsit de vehicles a la conurbació, influenciant la localització dels assentaments i les activitats a la regió.

  • Rondes

    Les Rondes, amb una longitud total de 36,2 quilòmetres, són utilitzades diàriament per milers d'usuaris el qual fa que es tracti d'una de les vies d'alta capacitat amb la IMD (Intensitat Mitjana Diària) més important de Catalunya.

    Els trams de gestió metropolitana són set: la Ronda de Dalt (B-20), la Ronda litoral des del Morrot al Nus de la Trinitat (B-10), el nus de la Trinitat, el tram de Gran Via Nord, el pont de Can Peixauet i 500 metres de l'autopista del Vallès (C-58).

    Rondes metropolitanes

  • Integració urbana

    La integració urbana de les infraestructures del transport és un dels reptes a què s'enfronten moltes metròpolis d'arreu del món. Per a la metròpolis de Barcelona, l'AMB estudia alguns projectes per integrar nous espais d'ús ciutadà als marges de les carreteres i recuperar la continuïtat urbana entre barris. L'objectiu és transformar aquests espais monofuncionals perquè els vianants i les bicicletes també en siguin protagonistes.

    Projectes d'integració:

    B-23 i Diagonal fins al Llobregat
    C-245, de carretera a carrer
    C-31. Una gran via fins a Montgat

Avinguda del Vallès | Humanitzen l'N-150

$escapeTool.html($alt)