La rambla de Gavà és una via cívica vertebradora del centre de Gavà que el comunica amb l'estació de ferrocarril.
El seu estat previ era el d'un passeig central tradicional a la costa catalana, i els laterals estaven ocupats per un carril de circulació en cada sentit a cada costat, i un carril d'aparcament, amb unes voreres molt estretes als laterals que accedeixen als edificis. A més, l'arbrat, els paviments i el mobiliari urbà estaven en mal estat. La funció cívica quedava limitada per l'excessiva presència dels vehicles.
El projecte construït a les anteriors fases va establir els criteris de remodelació integral d'aquest passeig: conversió total en zona de vianants per tal de mantenir i millorar el paper d'eix cívic vertebrador de la ciutat, construcció d'un nou paviment de pedra natural a tota la superfície del passeig, sense desnivells, renovació de l'arbrat, de l'enllumenat, del mobiliari urbà i ordenació de les terrasses dels bars, amb la unificació del mobiliari. A més, es van renovar tots el serveis i es va construir una nova xarxa de clavegueram.
Sota la plaça Batista i Roca, situada al costat muntanya de la rambla, es va construir un aparcament soterrani que compensa les places d'aparcament que es van eliminar a la rambla. La plaça es va remodelar totalment i es va integrar a la rambla.
L'obra preveu dues subfases:
1. La primera subfase preveu la conversió en zona de vianants de la Rambla Lluch entre la carretera i l'estació de Renfe, obra que completa la conversió en zona de vianants de tota la rambla de Gavà, un eix cívic històric d'aquesta ciutat del Baix Llobregat que connecta tot el centre urbà amb l'estació ferroviària.
L'espai públic de la rambla s'ha remodelat i s'ha unificat amb els criteris de tot l'àmbit inicial. S'ha generat un passeig arbrat, unitari i continu de 700 m de longitud amb conversió completa en zona de vianants, renovació de tot el paviment, de tot l'arbrat que estava en mal estat, del mobiliari urbà, com ara bancs i elements d'il·luminació, i unificació i ordenació del mobiliari de les terrasses dels bars.
Sota aquest darrer tram hi ha un refugi soterrani de la Guerra Civil, i l'obra va preveure la creació d'una sortida d'emergència integrada a l'entorn amb un element sense impacte a l'espai públic, així com el perllongament del refugi cap al costat de l'estació per tal de fer-hi el nou accés adaptat que es va construir a la segona subfase. El refugi ha estat adequat per l'Ajuntament de Gavà com un memorial de la Guerra Civil a Gavà.
2. La segona subfase preveu la creació d'un accés adaptat, que travessi el traçat ferroviari, per sota la rasant de la ciutat reutilitzant un accés intern de l'estació entre les andanes per sota les vies, per tal de connectar el barri situat a l'altre costat del traçat amb el centre de la ciutat.
Ordenació de Rambla Lluch i accés al pas sota vies
El projecte transforma la rambla Lluch en un passeig de vianants, millora la connexió urbana a través d'un pas inferior al traçat ferroviari i crea una accessibilitat adaptada a un antic refugi soterrat de la Guerra Civil.
Technical details
-
- Project date:
- September 2008
- Start work date:
- --
- End work date:
- --
- Work execution date:
- January 2012
- Municipality:
- Gavà
- Area:
- 5.002 m2
- Cost:
- 3.207.880,00 €
Sun Jan 01 00:00:00 CET 2012 -
- Authors:
- Jordi Henrich (arquitecte)
- Project management:
- Jordi Henrich (arquitecte)
- Works management:
- Jordi Henrich (arquitecte), Oscar Cabrera (arquitecte tècnic i eng. tècnic d'obres públiques), Jordi Larruy (eng. tècnic d'obres públiques-AMB).
- Collaborators:
- Josep Megías (Cap de Servei de Projectes i Obres), Vicenç Porcar (enginyer - Ajuntament de Gavà), Catalina Montserrat (eng. agrònoma), Francesc Reyes (arquitecte tècnic - Ajuntament de Gavà), Encarna Cortés, Susana Aires Marques, Stefano Scarano, Katharina Korroshek (arquitectes)
- Contractor:
- COMSA / Bigas