Tornen les obres a les línies L9 i L10

Back

| Subject: Metro

Es reprenen els treballs de la tuneladora que completarà els trams centrals


S'han reprès els treballs de la tuneladora per completar el tram central de les línies de metro L9 i L10. Aquesta actuació, amb una inversió de més de 925 milions d'euros, permetrà que aquestes línies assoleixin el seu potencial, ja que el 80 % de la demanda es generarà al tram central que ara es reprèn. Aquest tram, de 9,4 quilòmetres, acollirà 11 estacions i s'espera que permeti passar dels 23 milions de validacions actuals als 113 milions.

A l'acte de presentació de represa de les obres, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, ha explicat que "després de 10 anys d'aturada, s'inicien de nou les obres a la L9 del metro. És una llàstima el retard que han sofert i que ha afectat l'economia catalana, però celebrem la seva represa. Esperem que aquesta vegada sigui de veritat, tot i que falten 6 anys per a la seva finalització".

Proves de circulació el 2026

La tuneladora que ha reprès les tasques de perforació està situada a 220 metres de la futura estació de Manuel Girona i es dirigeix cap a Lesseps, amb l'objectiu de perforar 4,2 quilòmetres. La màquina té 100 metres de longitud i 12 metres de diàmetre, i pesa més de 2.300 tones (com quatre Airbus 380, l'avió de passatgers més gran del món).

Equipada amb més de 300 eines de tall, una de les característiques principals d'aquesta tuneladora és que manté la pressió adequada al front d'excavació i que instal·la el revestiment definitiu del túnel a mesura que va avançant. Fins a 250 persones hi treballen, ja sigui a l'interior o bé desenvolupant tasques relacionades amb el seu funcionament des de l'exterior.

Un cop completades les activitats prèvies necessàries, la posada en marxa de la tuneladora materialitza la reactivació de les obres del tram central de les línies L9 i L10. L'objectiu és perforar els 4,2 quilòmetres de túnel a una mitjana d'uns 200 metres al mes i finalitzar l'obra civil de la majoria de les estacions ja iniciada en la fase anterior. També s'han d'executar els treballs d'arquitectura i a les instal·lacions, iniciar la construcció de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord i col·locar la llosa intermèdia, les vies i les instal·lacions al túnel del tram central, incloent-hi la part que està construïda però no en servei, que té 5,2 quilòmetres.

Es preveu enllestir aquestes obres i iniciar les proves de circulació dels trens el 2026, que duraran aproximadament un any. De manera progressiva, a partir del 2027, entraran en funcionament les estacions del tram central següents: Camp Nou, Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri, Putxet, Lesseps, Sanllehy, Guinardó/Hospital de Sant Pau, Maragall i Sagrera TAV.

A més d'aquestes estacions del tram central, en els pròxims anys també entrarà en funcionament l'estació de Motors, a la L10 sud.

Cinc municipis connectats. Més de 5.000 tones de CO2 estalviades

Actualment, el sistema de les línies L9 i L10 de metro compta amb 37,5 quilòmetres i 35 estacions en servei. La finalització d'aquestes línies transformarà la mobilitat metropolitana, atès que connectarà cinc municipis –entre els més poblats de Catalunya: Barcelona, Santa Coloma de Gramenet, Badalona, l'Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat. Amb les obres acabades, la nova infraestructura disposarà de 48 quilòmetres i 50 estacions, de les quals 17 seran intercanviadors. Es preveu que, un cop completada, registri més de 110 milions de viatges anuals.

A més de donar cobertura de metro a zones que fins ara no en tenien, l'obra proporcionarà robustesa al sistema de transport públic i redistribuirà la mobilitat, tot facilitant la connectivitat entre modes de transport. D'aquesta manera, es preveu que pugui treure de la xarxa viària més de 8.100 vehicles al dia i estalviar 5.100 tones de CO2.

Gallery

Related links

Where

  • Marker

    Futura estació de Camp Nou Barcelona