S'aprova la tarifa plana per al transport públic de l'àmbit metropolità, primer pas del nou model tarifari

| Subject: Mobility and Transport

L'ATM, a proposta de l'AMB, aprova una nova #tarifametropolitana per a tots els desplaçaments en transport públic integrat entre els 36 municipis de la metròpolis de Barcelona, que s'aplicarà a partir de l'1 de gener de 2019. La mesura permetrà desplaçar-se amb títols d'una zona en els trajectes en els quals tant l'origen com la destinació són un municipi de l'AMB. Amb aquesta nova tarifa, es preveu un increment de la demanda de transport públic de 4,6 milions de viatges. La creació d'aquesta nova #tarifametropolitana s'emmarca en el futur model tarifari quilomètric que s'aplicarà a partir de l'any 2021 en l'àmbit de l'ATM de Barcelona i, posteriorment, a tot Catalunya.

El Consell d'Administració de l'ATM ha aprovat l'aplicació d'una nova #tarifametropolitana per als desplaçaments entre els diferents municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), independentment de la zona tarifària a la qual pertanyin (zones 1, 2A, 2B i 2C). Aquesta mesura s'aplicarà a partir de l'1 de gener de 2019 únicament en els trajectes que tinguin origen i destí dins de l'àmbit dels 36 municipis que integren l'AMB i no suposa cap canvi de zona tarifària.

El president del Consell d'Administració de l'ATM i conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda i la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, han detallat avui el nou model, que suposa la base d'un nou sistema d'integració tarifària que es vol implantar a partir del 2021.

Calvet ha destacat que aquesta tarifa plana "és el primer pas del nou sistema tarifari del futur que volem implantar a partir del 2021. Un nou sistema que és una segona revolució tarifària després de la primera, ara fa 20 anys". Per a Calvet es tracta de facilitar els desplaçaments als ciutadans, ja que "amb el nou model es reforça el  transport públic com a sistema únic, global i en xarxa i reforcem la mobilitat sostenible per lluitar contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica".

El titular de Territori i Sostenibilitat ha insistit que la tarifa plana que integrarà els 36 municipis metropolitans no suposa "en cap cas" un canvi de zona tarifària d'aquests municipis. I ha remarcat la importància d'aquest acord perquè beneficiarà "més de 3 milions de ciutadans i suposarà també un increment de la demanda de viatges que hem calculat en 4,6 M de viatges nous".

"L'acord d'avui és històric", ha exposat i celebrat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. "Amb aquesta tarifa plana metropolitana, amb preu d'una zona, iniciem un recorregut per fer més accessible el transport públic", ha afegit, recordant que era una llarga reivindicació dels veïns i alcaldes dels municipis metropolitans de la segona corona. "En una segona etapa, també preveiem un pla amb millores de serveis", ha avançat.

En aquest sentit, amb mesures com aquestes, que afavoreixen i faciliten el canvi d'hàbits cap a una mobilitat més sostenible, Poveda ha recordat que l'AMB busca traspassar usuaris del vehicle privat al transport públic. "Volem reduir les congestions de les principals vies i, sobretot, la contaminació atmosfèrica que aquests comporten. Millorar l'aire que respirem. És un tema de salut", ha afegit.

La tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, s'hi ha sumat i ha celebrat una mesura que permet "avançar en la lluita contra el canvi climàtic, la reducció de la contaminació i l'enfortiment del transport públic, oferint una proposta de servei de qualitat en l'àmbit metropolità". Sanz ha assegurat que des de Barcelona "no ens sentim un municipi més, som la ciutat metropolitana i, per tant, compartim aquesta extensió a la resta de municipis per garantir el dret a la mobilitat amb un transport de qualitat, però també més assequible".

La tinenta d'alcaldia ha expressat el suport inequívoc de la capital catalana a aquesta mesura, però també ha manifestat la voluntat de no quedar-se només aquí, sinó de caminar cap a la congelació de tarifes. En aquest sentit, Sanz ha recordat que hi ha una proposta pressupostària estatal que augmenta el finançament del transport públic en 42 M€.

La llei 31/2010, de 3 d'agost, de AMB va crear aquest organisme amb 36 municipis, 18 dels quals formaven l'Entitat Metropolitana del transport (EMT), àmbit coincident amb la primera corona tarifària. Els altres 18 se situen en la segona corona tarifària (a les zones 2A, 2B i 2C). L'AMB, en virtut de les prerrogatives d'aquesta llei, ha plantejat a l'ATM la creació d'una tarifa plana per als desplaçaments entre els 36 municipis metropolitans.

Municipis AMB-ATM

Desplaçaments pels 36 municipis a preu d'una zona
Per tant, a partir de l'any vinent, en totes les relacions entre els 36 municipis metropolitans (18 de la primera corona i 18 de la segona corona) se'ls aplicarà la tarifa equivalent a una zona tarifària.

Per a la resta de desplaçaments entre qualsevol municipi de l'AMB i un municipi del sistema tarifari extern a l'àmbit metropolità es manté la zonificació actual del sistema. Per tant, cap viatge dins l'àmbit de l'ATM es veu perjudicat per la mesura.
Plànol ATM


Increment de la demanda en 4,6 milions de viatges
La tarifa plana s'aplicarà a tots els títols integrats ATM (excepte a la targeta T-16) i als bitllet senzills. Per tant, entrarà en vigor per als següents títols: T-10, T-10 per a treballadors a l'aeroport, T-50/30, T-70/30, T-mes, T-mes per a persones en atur, T-trimestre, T-jove, títols integrats bonificats per a famílies monoparentals i nombroses, T-dia, T-aire i T-esdeveniment.

Els bitllets senzills, no integrats, dels operadors de transport (FGC, Rodalies de Catalunya i autobusos metropolitans i interurbans) també es regiran per aquesta tarifa plana quan cobreixin el trajecte entre dos municipis de l'AMB.

Amb aquesta nova tarifa es preveu un increment de la demanda de transport públic de 4,6 milions de viatges, que se sumaran als 50 milions de viatges anuals que es fan actualment entre els municipis de l'AMB de la primera i la segona corona.

Finançament de l'actuació
La Llei 21/2015, de 29 de juliol, de finançament del transport públic de Catalunya requereix la previsió de finançament de les mesures que s'adoptin. Amb aquesta finalitat, l'AMB ha impulsat l'ampliació del tribut metropolità als divuit municipis de la segona corona que actualment no el tenien implantat.

Els costos previstos de la mesura s'estimen entre 17 i 23 milions d'euros, dels quals 17 milions els aportarà l'AMB. Un cop conclòs l'any 2019, es farà el corresponent balanç de costos reals i es determinarà el finançament del dèficit resultant.

Evolució de l'actual model tarifari
La creació d'aquesta zona metropolitana de tarifa plana s'emmarca en el futur model tarifari quilomètric que s'aplicarà a partir de l'any 2021 en l'àmbit de l'ATM de Barcelona i, posteriorment, a tot Catalunya. El nou model preveu una tarifació en funció dels quilòmetres de recorregut dins del sistema tarifari integrat, amb salts de 5 km a partir dels primers 10 km de trajecte, en convivència amb la nova zona de tarifa plana (36 municipis), que es mantindrà. També es podran crear altres àmbits de tarifa plana a diferents zones de Catalunya.

Related documents
Related links
Related publications
  • Parada bus
    Subject:
    Transport
    Type:
    Informative
    Public:
    Educació no reglada, ciutadania, famílies i lleure
    Edition:
    Dossier
    Support:
    Electronic