Neix SPRO, l'app per estacionar a les places de càrrega i descàrrega de Barcelona i l'àrea metropolitana

Back

| Subject: Mobility and Transport, Labour Mobility, Mobilitat sostenible

Es tracta d'una nova aplicació mòbil, destinada als professionals de la distribució urbana de mercaderies (DUM), amb la qual es milloren i s'agilitzen els estacionaments en aquestes places.
Inicialment, es podrà fer servir a Barcelona, Badalona, Castelldefels, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern. Properament, s'hi afegiran la resta de municipis metropolitans.
SPRO permet localitzar les places DUM de la metròpolis per geolocalització, consultar la previsió de l'ocupació i els horaris de regulació de cada una de les zones i rebre alertes personalitzades.
La càrrega i descàrrega, etapa final de la distribució urbana de mercaderies, suposa una part important del trànsit que circula diàriament per les ciutats, que s'ha incrementat amb l'impuls del comerç electrònic, especialment, durant la pandèmia.

Presentació SPRO1


Ja ha arribat SPRO, la nova aplicació mòbil per a professionals que treballen a  Barcelona i l'àrea metropolitana. Serveix per unificar i millorar la gestió i l'estacionament a les places destinades a la distribució urbana de mercaderies (DUM). Amb la nova aplicació, els professionals poden concentrar la gestió de l'estacionament dels seus vehicles comercials en una única app per a tota l'àrea metropolitana de Barcelona.

Inicialment, SPRO es desplega a Barcelona, Badalona, Castelldefels, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern. A més, l'app estarà en constant creixement, i properament està previst que es vagin incorporant al servei més municipis metropolitans, com el Prat de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet. L'app és gratuïta i està disponible tant per a dispositius iOS (sistema Apple) com Android.

Amb el desplegament d'aquesta app, l'AMB dona resposta a la reivindicació històrica del sector per avançar cap a l'harmonització de les condicions de càrrega i descàrrega a la metròpolis de Barcelona.

"Avui hem presentat un instrument per donar resposta a una demanda històrica dels transportistes: tenir una única app per moure's per diferents municipis de la metròpolis de Barcelona. Per a un professional de la distribució de mercaderies, que cada municipi tingui una app diferent és un problema important. Ara comencem amb 7 municipis metropolitans, però d'aquí unes setmanes s'afegiran dos municipis més i l'objectiu és anar-la expandint aquest any", ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, durant l'acte de presentació.

D'altra banda, Poveda ha recordat la gran demanda generada en aquest àmbit a conseqüència de la crisi de la COVID-19 i l'impacte en la mobilitat i la qualitat de l'aire. "El repartiment s'ha incrementat més d'un 20 % aquests darrers mesos, i també s'han incrementat un 60 % les compres online a domicili", ha exposat. "S'ha d'ordenar aquest repartiment de mercaderies, conegut com a "últim quilòmetre", que afecta també la contaminació. El repartiment s'ha de fer d'una forma molt més sostenible. Des de l'AMB, ho estem impulsant amb diferents línies de subvencions", ha afegit.

El primer tinent d'alcadia de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, ha destacat que les aplicacions com la que avui es presenta permeten fer compatible el repartiment de mercaderies i la sostenibilitat, a partir de la gestió intel·ligent de l'espai públic. Collboni ha afirmat que la nova app "permetrà fer prediccions i previsions de la gestió de la distribució de mercaderies i la mobilitat a la ciutat". I ha afegit que "això té una relació directa amb l'eficiència econòmica, amb una distribució més eficient on s'inverteix menys temps, i, alhora, amb la reducció d'emissions, perquè amb la previsió d'on es pot fer la càrrega i la descàrrega s'evita donar voltes i consumir temps, energia i emissions a la ciutat".

La regidora de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha celebrat la posada en marxa d'aquesta app, assegurant que avui "es fa un pas més en la mobilitat metropolitana". "Estem utilitzant la tecnologia al servei dels nostres objectius", ha afirmat. I ha posat en valor aquesta eina per contribuir a millorar la qualitat de l'aire i reduir la congestió i el soroll a la ciutat.

A Barcelona, SPRO substitueix l'antiga app areaDUM, que s'utilitzava fins ara per gestionar l'estacionament a les places de càrrega i descàrrega de Barcelona ciutat, i presenta una usabilitat més àgil així com la possibilitat de rebre alertes personalitzades, entre altres funcionalitats.


La distribució urbana de mercaderies

La distribució urbana de mercaderies (DUM) representa una part important del trànsit que circula diàriament per les ciutats. És l'última part de la cadena de subministrament i té una importància especial, ja que l'activitat econòmica de les ciutats en depèn en gran  part. S'ha de desenvolupar de la manera més eficient possible per generar el mínim d'afectacions al trànsit urbà i a la qualitat de vida de la ciutadania; molt especialment, en l'anomenat "últim quilòmetre" de la DUM, que és el lliurament al client final o al comerç detallista.

La càrrega i descàrrega d'aquest "últim quilometre" ha crescut amb l'impuls del comerç electrònic i, molt especialment, durant aquest temps de pandèmia.
La solució per als operadors del transport de mercaderies són les places de càrrega i descàrrega habilitades a l'espai públic i regulades per les ordenances municipals. Actualment Barcelona té un total de 9.575 places d'aquestes característiques i els altres 6 municipis metropolitans sumen, entre tots, 1.960 places DUM. En total, l'app recull inicialment 10.460 places.

Amb aquests espais regulats es dona resposta a una sèrie d'objectius:
  • Augmentar la disponibilitat de places DUM a través de més rotació en aquestes places
  • Adaptar millor l'horari a les necessitats reals dels diferents professionals.
  • Optimitzar l'ús de l'espai públic.
  • Reduir la indisciplina en l'estacionament a les places de càrrega i descàrrega, facilitant-ne la prevenció i la lluita contra el frau.
  • Establir polítiques de mobilitat avançades i flexibles, que siguin transversals i que facilitin la convivència de tots els usos a l'espai públic.
  • Potenciar les polítiques de mobilitat encaminades a millorar la qualitat de l'aire i reduir el soroll al municipi facilitant als professionals de la distribució informació de la previsió de l'ocupació de les zones. S'intenta evitar que hi hagi vehicles comercials circulant mentre busquen estacionament o que la descàrrega de mercaderies es faci amb un estacionament incorrecte.

Funcionament de SPRO

La nova app té una usabilitat intuïtiva i segura, que permet activar l'estacionament a les places de DUM en pocs passos, perquè els usuaris puguin gaudir de 30 minuts d'aparcament gratuït i realitzar la càrrega i descàrrega amb comoditat. Només cal seleccionar l'àrea i indicar a l'app el codi DUM de la zona, que es troba al senyal vertical. Al municipi de Barcelona, si el vehicle utilitzat està classificat com a 0 emissions, es disposarà de 30 minuts addicionals.

Una altra nova funcionalitat és la possibilitat de configurar i rebre alertes personalitzades, que l'usuari pot configurar per rebre notificacions quan s'estigui acabant el temps d'estacionament regulat.

SPRO permet també localitzar les places DUM de manera senzilla gràcies a un sistema de geolocalització i consultar la previsió de l'ocupació i els horaris de regulació de cada una de les zones. També permet consultar fàcilment totes les operacions realitzades i les dades del vehicle que les ha realitzades, ja sigui amb un compte personal o amb un compte d'empresa.

SPRO incorpora un sistema predictiu de disponibilitat de places lliures d'estacionament regulat a Barcelona, per a ajudar els usuaris a trobar una plaça de càrrega i descàrrega en superfície. Només cal introduir la destinació i hora prevista d'arribada i l'app mostra sobre el mapa la predicció de disponibilitat de places als diferents trams: en color verd es mostra disponibilitat alta; en taronja, disponibilitat mitjana; i en vermell, baixa. Les zones marcades en gris no tenen dades de pronòstic. De moment aquesta funció només està activa a Barcelona ciutat, però posteriorment s'implementarà als altres municipis metropolitans.

Com començar a utilitzar SPRO

Donar-se d'alta a SPRO és molt fàcil. Només cal omplir un senzill formulari a la mateixa aplicació, o a les pàgines web Zones DUM metropolitanes i SPRO Barcelona

A més, si ja es disposa d'un usuari registrat a l'antiga app areaDUM de Barcelona, es podrà iniciar sessió amb la mateixa contrasenya. SPRO ofereix també la possibilitat de crear un compte d'empresa, que poden utilitzar múltiples usuaris sempre que l'administrador els doni els permisos necessaris. En aquest cas, el registre s'ha de fer a través de les pàgines web esmentades.

A la ciutat de Barcelona, el conjunt d'usuaris de SPRO podran fer servir els nous parquímetres si tenen cap incidència amb el telèfon o l'app que els impedeixi registrar correctament l'operació d'estacionament (p.ex., si se'ls acaba la bateria del telèfon).

Image gallery

Related links