L'AMB quintuplicarà la xarxa d'electrolineres a la metròpolis

| Subject: Electrolineres

El nombre de punts de recàrrega de l'AMB passarà dels 10 actuals a gairebé 50 en els propers dos anys. Aquesta xarxa pública metropolitana es complementa amb les fotolineres, que permeten carregar els vehicles elèctrics amb energia solar. L'AMB invertirà en projectes innovadors, com el primer carregador ultraràpid de la metròpolis, de 150 kWh

Durant el Consell Metropolità celebrat avui, 30 de novembre, l'AMB ha aprovat, davant l'auge en la demanda d'aquest servei, l'ampliació de la xarxa pública metropolitana d'electrolineres, els punts de recàrrega públics per a vehicles elèctrics. Amb aquesta nova inversió en tecnologies de mobilitat sostenibles, la xarxa passarà dels 10 punts actuals a gairebé 50 entre els anys 2022 i 2023.

Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, exposa que "l'electromobilitat és una peça del trencaclosques per accelerar i implantar una mobilitat sostenible, i la infraestructura és essencial per aconseguir-ho. Si volem introduir el vehicle elèctric, no contaminant, és clau que hi hagi punts de recàrrega perquè el conductor tingui la seguretat que, vagi on vagi, podrà endollar el seu vehicle".

Una xarxa cinc vegades més extensa

L'AMB va iniciar l'establiment de la seva xarxa d'electrolineres l'any 2015. Actualment, la infraestructura compta amb 10 punts de recàrrega ràpida que distribueixen 50.000 kWh cada mes. Aquests punts estan ubicats als municipis de Badalona, Montcada i Reixac, Barberà del Vallès, Sant Cugat del Vallès, Pallejà, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat i Gavà.

Com que el parc de vehicles elèctrics està experimentant un gran creixement al territori metropolità, l'AMB ha pres la decisió d'ampliar, progressivament, a partir del 2022, la xarxa actual, fins arribar gairebé a la cinquantena d'electrolineres de recàrrega ràpida. D'aquesta manera, i conjuntament amb altres punts de recàrrega instal·lats pels ajuntaments,  s'aconseguirà que tots els municipis metropolitans tinguin com  a mínim un punt de recàrrega públic disponible.

Aquest projecte s'emmarca en el Conveni FEDER que la Generalitat de Catalunya i l'AMB van signar l'any 2017 per a la gestió de projectes metropolitans dins del programa operatiu d'inversió en creixement i ocupació FEDER Catalunya 2014-2020 per a àmbits com les smart cities, la mobilitat sostenible, l'eficiència energètica o la recuperació i el foment del patrimoni natural, industrial i cultural. Aquest conveni permetrà a l'AMB invertir una quantitat total de 72 milions d'euros, 30 dels quals estaran cofinançats pel FEDER.

Innovació i transició energètica

Com a mostra del compromís de l'AMB amb la sostenibilitat, tots els punts de recàrrega de la xarxa metropolitana de punts de recàrrega subministraran energia procedent únicament de fonts renovables.

En aquest sentit, la xarxa es complementa amb les anomenades fotolineres metropolitanes. Aquestes infraestructures, de les quals l'AMB en preveu instal·lar gairebé 40 arreu de la metròpolis, són punts de recàrrega equipats amb una marquesina fotovoltaica que proporciona energia d'origen solar als vehicles elèctrics, i deriva aquesta energia a equipaments públics quan no hi ha vehicles connectats.

Pel que fa al futur de l'electromobilitat, l'AMB està treballant en alguns projectes innovadors, com la instal·lació del primer carregador ultraràpid de la xarxa metropolitana (150 kW/h) a Cornellà de Llobregat, amb la possibilitat de fer recàrrega intel·ligent: carregar diversos vehicles simultàniament, adaptar la potència del punt de recàrrega a les necessitats de l'usuari, o canviar de mode d'operació de dia (preferentment recàrrega ràpida o normal) i de nit (preferentment recàrrega normal o lenta).

Aquestes proves pilot seran possibles gràcies a la participació de l'AMB en el projecte europeu USER-CHI (Horizon 2020).

COMPROMÍS AMB LA MOBILITAT SOSTENIBLE I L'ELECTROMOBILITAT

Per a l'AMB, la lluita contra la contaminació atmosfèrica és un compromís estratègic i la millora de la qualitat de l'aire un objectiu central.

Aquest compromís es tradueix en accions clau com la creació de zones de baixes emissions (ZBE Rondes i ZBE locals) i, en paral·lel, el foment de l'electromobilitat.

Entre els projectes metropolitans per fomentar aquesta nova mobilitat destaca la creació d'un servei de bicicleta pública exclusivament amb bicicletes elèctriques, que s'inaugurarà la tardor del 2022.