L'AMB opta a 24,2 milions de la Unió Europea per promoure el turisme sostenible a la metròpolis

| Subject: Turisme

El projecte potenciarà els actius mediambientals i patrimonials del territori, diversificarà l'oferta turística, promourà l'activitat econòmica i l'ocupació i lluitarà contra el canvi climàtic.
L'operació té com objectiu redistribuir l'activitat turística i crear nous productes i atractius per al sector als municipis metropolitans.
L'AMB sol·licita 24.270.358,44 € de fons europeus, que combinats amb recursos del pressupost propi sumarien una inversió de 29.316.964,27 €.

Durant el Consell Metropolità del mes de setembre s'ha informat de la presentació d'un pla per donar més valor al potencial turístic de la metròpolis de Barcelona, mitjançant una transformació sostenible del territori.

Aquest pla, anomenat "Renaturalització i digitalització de les platges i els espais fluvials de l'entorn de la metròpolis de Barcelona per al desenvolupament turístic sostenible", s'ha presentat en una convocatòria extraordinària de fons del Programa de plans de sostenibilitat turística en destins, una línia de subvencions provinents de la Unió Europea dirigida exclusivament a les administracions locals.

Aquest pla, que es vertebra a través de les platges i els rius metropolitans, proposa un seguit d'actuacions de tipus urbanístic, de mobilitat i d'innovació tecnològica. Té com a principals fites incrementar i equilibrar el repartiment de la renda que genera el turisme en l'entorn metropolità, generar un augment de l'ocupació estable, desestacionalitzar l'oferta i crear nous productes turístics al territori metropolità.

El projecte requereix un finançament de 29.316.964,27 €. En cas de ser acceptat, l'aportació de fons europeus serà de 24.270.358,44 €, mentre que l'AMB hi aportarà els 5.046.605,83 € restants.

Actuació integral
El pla s'estructura en quatre eixos diferenciats, cadascun dedicat a un aspecte del patrimoni turístic metropolità:
  • Transició verda i sostenible: comprèn un seguit d'actuacions als passejos marítims dels municipis metropolitans de costa, com ara Montgat, Sant Adrià de Besòs, Badalona, Gavà i Castelldefels, per tal de fer-los més adequats a les activitats de turisme sostenible. Es preveu establir-hi connexions pedalables, com trams de Bicivia metropolitana o l'anomenada "ronda verda metropolitana".
  • Electrificació del Bus Turístic, tant en els recorreguts ja existents dins de la ciutat de Barcelona com en nous itineraris que permetin viatjar entre municipis metropolitans.
  • Aplicació de tecnologies smart al territori, amb la instal·lació de 5G, wifi, megafonia i sensors a les platges metropolitanes. Aquest eix també comprèn la creació d'una eina multiplataforma de consulta que reuneixi tots els actius turístics de la metròpolis de Barcelona.
  • Competitivitat: aquest eix proposa diverses accions en el camp de la promoció i la comunicació. També es desenvoluparan diversos productes turístics per escalar projectes municipals i equilibrar l'oferta turística. En aquest sentit, destaquen algunes actuacions, com la de l'entorn de la llacuna del Remolar a Viladecans, un mirador amb atractiu patrimonial en unes antigues bateries militars a Montgat, i la millora de la connectivitat, l'accés i l'accessibilitat a la xarxa de camins turístics com a senders de turisme actiu.
Potenciar el turisme metropolità
L'AMB busca, amb aquest pla, integrar tots els atractius turístics ja existents de la metròpolis i sumar-ne de nous per crear una marca de destinació turística que pugui consolidar-se amb el temps, igual que ho ha fet la marca Barcelona.

El desenvolupament de l'activitat turística dels 36 municipis metropolitans és molt desigual: mentre alguns, començant per la innegable funció tractora de Barcelona, tenen una dinàmica turística potent o disposen d'un pla de consolidació d'aquesta activitat, altres estan atents a les necessitats de la ciutat central, i n'hi ha que es mostren aliens a qualsevol activitat turística.

Per tant, el pla Renaturalització i digitalització de les platges i els espais fluvials de l'entorn de la metròpolis de Barcelona per al desenvolupament turístic sostenible busca actuar en dos àmbits diferents: d'una banda, consolidar els actius turístics existents, concentrats en les platges metropolitanes, i assegurar-se que es desenvolupen de manera sostenible, i de l'altra, crear nous atractius turístics als municipis que actualment no participen d'aquesta faceta de l'economia metropolitana.

El pla també neix amb la voluntat d'actualitzar l'últim pla de turisme metropolità, aprovat el 2017, d'acord amb l'Estratègia nacional de sostenibilitat turística en destinacions, i en línia amb les principals agendes internacionals, com l'Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible, l'Acord de París pel canvi climàtic, la Nova Agenda Urbana (Habitat III) o l'Agenda Urbana Europea.

Related documents