L'AMB impulsarà la creació de 7 nous centres de ciclologística a la metròpolis per fer una distribució de mercaderies sostenible en bici

| Subject: Sustainable Mobility

Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí i Santa Coloma de Gramenet són els sis municipis que han optat a la subvenció de l'AMB per crear serveis municipals de ciclologística

Els serveis, que inclouen els vehicles i els centres d'operacions, promouen el repartiment de mercaderies en bicicleta i tricicles de càrrega

Diferents estudis europeus mostren que el 25 % de tots els lliuraments de mercaderies en ciutats i el 50 % de tots els lliuraments de mercaderies lleugeres es podrien fer en bicicletes i tricicles de càrrega

L'AMB impulsarà la creació de set centres de ciclologística a la metròpolis de Barcelona per potenciar una distribució de mercaderies d'últim quilòmetre en modes sostenibles, com per exemple en bicicleta i tricicles de càrrega. Concretament,  aquestes serveis s'implementaran a sis municipis de la metròpolis: Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí i Santa Coloma de Gramenet. I es farà gràcies a la primera subvenció que l'AMB va treure, la tardor del 2020, per promoure el repartiment de mercaderies d'últim quilòmetre en bicicletes o tricicles de càrrega a la metròpolis de Barcelona, i a la qual els municipis han optat per concurrència competitiva.

"La distribució urbana de mercaderies no pot quedar fora de la transformació que està tenint la mobilitat. El sector de la logística n'és una de les peces clau. Entre tots els actors implicats, públics i privats, hem d'aconseguir fer-la més sostenible, i això passa per transformar la flota i les seves bases d'operacions. És a dir, vehicles i infraestructura, que és el que estem facilitant amb aquesta subvenció de l'AMB", explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.

"L'increment de la concentració demogràfica a l'entorn metropolità, de viatges urbans i de lliuraments derivats del comerç electrònic han provocat un augment del trànsit de mercaderies als nuclis metropolitans", recorda Poveda.

Des de l'AMB s'explica que diferents estudis europeus mostren que el 25 % de tots els lliuraments de mercaderies en ciutats i el 50 % de tots els lliuraments de mercaderies lleugeres es podrien fer en bicicletes i tricicles de càrrega.

Les subvencions de l'AMB destinades a aquest efecte, que estan sent un referent en l'àmbit català i espanyol per impulsar una distribució de mercaderies més sostenible, formen part de les 21 mesures prioritàries de l'estratègia de la nova mobilitat metropolitana després de la covid-19 i del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU 2019-2024). S'emmarquen en les polítiques de mobilitat sostenible i de lluita contra la contaminació atmosfèrica que l'AMB lidera des de ja fa uns anys.

Subvencions per impulsar la ciclologística, la distribució de mercaderies amb bicis i tricicles de càrrega

El transport urbà de mercaderies representa el 20 % del trànsit de les ciutats, el 30 % de l'ocupació dels carrers i fins al 40 % de les emissions.

Per seguir avançant cap a una mobilitat i una distribució urbana de mercaderies més sostenible, l'AMB va llançar, la tardor de l'any passat, una subvenció per impulsar projectes de ciclologística a la metròpolis de Barcelona, amb un pressupost de 600.000 €. Concretament, la subvenció es va crear amb l'objectiu d'ajudar els ajuntaments metropolitans a implantar sistemes de repartiment d'últim quilòmetre més eficients i sostenibles que els utilitzats fins llavors.

D'aquesta manera, la substitució de vehicles de motor per bicicletes i tricicles de càrrega a l'hora de repartir determinades mercaderies contribueix a avançar cap a una mobilitat més sostenible i redueix la congestió als nuclis urbans, així com la contaminació atmosfèrica i acústica.

Projectes concrets i subvencions per municipis

En total, aquests sis projectes requereixen una subvenció de 509.474,70 €, un import que no supera la dotació pressupostària de la convocatòria 2021 de l'AMB, que ascendia a 600.000,00 €. La diferència i l'import restant es dedicaran a cobrir necessitats comunes d'aquestes sis municipis o, en cas que no existeixin, a una segona convocatòria.

Els projectes concrets, per a cada municipi metropolità, són els següents:
  • Cerdanyola del Vallès: l'Ajuntament ha proposat l'establiment d'un servei integrat de repartiment a domicili de tots els productes comercialitzables al municipi, amb una flota de sis tricicles elèctrics per fer el repartiment (dos dels quals refrigerats) i la creació d'una base logística. La ubicació de la base encara s'ha de definir, però es preveu que inclogui un pàrquing amb punt de càrrega per als vehicles, un taller de posada a punt i un magatzem de material addicional per al repartiment i el repartidor. En una segona fase, es podria integrar aquest servei amb el punt de venda en línia de comerç local (conegut com a market place).
  • Cornellà de Llobregat: per potenciar el comerç local i de proximitat, l'Ajuntament preveu un servei gratuït de repartiment de petita paqueteria a domicili sostenible amb personal en situació d'atur. L'equip del nou servei municipal estarà integrat, d'entrada, per quatre persones: tres repartidors i un administratiu, per atendre i gestionar les comandes. La previsió inicial es començar amb quatre tricicles de càrrega. En una segona fase, el servei s'ampliarà als diferents operadors que necessitin accedir a les zones de baixes emissions de la ciutat. El local escollit com a centre operatiu és una planta baixa situada a l'avinguda Línia Elèctrica 23-25, entre els barris de Gavarra i Sant Ildefons.
  • Esplugues de Llobregat: per potenciar el comerç local, l'Ajuntament pretén crear una plataforma de ciclologística en dues fases. En la primera fase, preveu l'operació de serveis porta a porta, centrada en la distribució dels mercats municipals a particulars, amb tres vehicles i a través d'Asproseat-PROA, una fundació formada per entitats socials. Una vegada consolidat aquest servei, preveu una segona fase, amb dues microplataformes instal·lades als mercats municipals d'Esplugues (Mercat de Can Vidalet i Mercat de La Plana) i un servei de distribució d'últim quilòmetre en col·laboració amb operadors logístics convencionals.
  • Sant Cugat del Vallès: l'Ajuntament preveu oferir serveis de paqueteria i comerç local a través d'un operador d'economia social o provinent de la inclusió social, com a política complementària a la ZBE Sant Cugat. Inicialment, amb quatre tricicles de càrrega. Pel que fa la microplataforma d'operacions, es preveu instal·lar-la al pati d'una nau de de l'avinguda Ragull, 69, al polígon industrial de Can Magí. Actualment, aquesta nau serveix de magatzem per a la brigada municipal, però en el futur podria esdevenir un espai compartit. Està prop de la ronda nord de Sant Cugat del Vallès i és molt accessible per a furgonetes i camions.
  • Sant Joan Despí: l'Ajuntament preveu l'adquisició de dos tricicles elèctrics de càrrega, per als quals s'està estudiant la viabilitat de diferents usos, com ara portar missatgeria dels serveis municipals o transportar aliments i menjars preparats. Aquesta darrera funció passaria per transformar l'actual servei de repartiment de menjars a domicili per a la gent gran o el servei dels mercats municipals per portar la compra a domicili, especialment a persones amb poca mobilitat.  Altres possibles serveis que podrien oferir: préstec interbibliotecari, servei de brigada i servei de ciclominideixalleria mòbil. A banda, el projecte inclouria un espai estil hub per a estacionament, adequat per a la recàrrega i per a petites reparacions: inflar rodes, ajustar frens, etc.
  • Santa Coloma de Gramenet: l'Ajuntament preveu adquirir entre tres i  cinc vehicles i ubicar el centre de ciclologística a les proximitats del parc metropolità de Can Zam. L'objectiu és que l'operador del servei provingui de l'economia social o d'un centre d'inclusió sociolaboral.
Aquestes actuacions rebran, per part de l'AMB, el 90 % del pressupost d'execució del projecte (IVA inclòs) i fins a un màxim de 100.000 € per ajuntament. També són compatibles amb qualsevol altra línia pública o privada de finançament procedent d'una altra administració o entitat pública o privada estatal, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

Related links
Prova: $provaURL