L'AMB i Cornellà activen nous serveis de mobilitat sostenible al municipi per continuar creant alternatives i impulsar el canvi d'hàbits

| Subject: Mobility and Transport, Sustainable Mobility

L'AMB amplia, a partir d'avui, el servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus i l'incorpora a la línia N13 al seu pas per Cornellà de Llobregat .
El proper dilluns, 20 de setembre, es posa en marxa el P&R del Llobregat Centre, el primer centre comercial que destina places a aparcament d'intercanvi .
Impulsat per l'AMB, l'Ajuntament de Cornellà i el centre comercial, disposa de 100 places, funciona amb l'app AMB P+R i requereix inscripció prèvia .
Seguint l'estratègia del PMMU 2019-2024, l'AMB continuarà expandint aquests serveis metropolitans que està liderant amb els ajuntaments metropolitans. Properament s'implantaran aparcaments d'intercanvi a Viladecans i Sant Boi de Llobregat .

Nitbus recurs

Coincidint amb l'inici de la Setmana Europea de la Mobilitat, que se celebra del 16 al 22 de setembre, Cornellà de Llobregat i l'AMB activen aquests dies nous serveis metropolitans de mobilitat sostenible al municipi amb l'objectiu de seguir creant alternatives de mobilitat i impulsar el canvi d'hàbits.                                                                                                

A partir d'avui divendres, 17 de setembre, l'AMB amplia el servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus i l'incorpora a la línia N13 al seu pas per Cornellà de Llobregat. El proper dilluns, 20 de setembre, l'AMB, l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat i el centre comercial Llobregat Centre posaran en marxa el park & ride ubicat a l'interior del centre comercial, al costat de l'intercanviador de Cornellà. Disposa d'un total de 100 places per a aquest servei i funciona amb l'app AMB P+R. És el primer aparcament d'intercanvi metropolità situat fora de la via pública. A banda, el Llobregat Centre esdevé també el primer centre comercial de Catalunya que destina places a aparcament d'intercanvi. 

"Des de l'AMB seguim creant alternatives de mobilitat a la metròpolis. Seguim millorant el servei de transport públic i seguim expandint la xarxa metropolitana d'aparcaments d'intercanvi. L'objectiu d'aquests darrers és facilitar opcions per connectar amb el transport públic les persones que no els sigui possible fer el trajecte sencer amb transport públic i que han de fer un tram en vehicle privat", explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.

"Es tracta de dues mesures que, cadascuna en el seu context, mostren el compromís que tenim des de l'Ajuntament i des de l'AMB per seguir apostant per una mobilitat més sostenible i segura. El nou P+R està situat en un lloc immillorable per facilitar l'intercanvi amb diverses modalitats de transport públic, i així reduir els trajectes de vehicles privats dins de l'entorn metropolità. I amb les parades a demanda en trams específics, el servei de transport públic metropolità fa un pas molt important per facilitar que dones i menors viatgin amb major confiança, amb major sensació de seguretat, fet al qual les institucions han de ser sensibles", explica l'alcalde de Cornellà de Llobregat, Antonio Balmón

Ubicació estratègica: intercanviador de Cornellà 
Aquest nou P+R està ubicat estratègicament al costat de l'intercanviador de Cornellà, un dels més importants de la metròpolis, per facilitar l'intercanvi modal del vehicle privat al transport públic. Concretament, s'hi poden agafar autobusos metropolitans (67, 68, 94, 95, L52, L74, L75, L77, L82, L85, N13 i N14), el tramvia (T1, T2), el metro (L5 Cornellà Centre) i Rodalies (R1, R4). Aquestes connexions entre transports permetran fer enllaços ràpids i directes amb el centre de Barcelona i amb diversos municipis del Baix Llobregat. 

D'aquesta manera, aquest nou aparcament d'intercanvi, que funcionarà de dilluns a divendres laborables de 7.30 a 23.00 hores, d'acord amb l'horari del centre comercial, se suma als set P&R metropolitans que ja estan funcionant a la metròpolis de Barcelona, mitjançant l'app AMB P+R. Inicialment, el servei estava previst que es posés en marxa l'any 2020, però amb la pandèmia de la covid-19 i el tancament del centre comercial derivat de les mesures per evitar-ne la propagació, se'n va ajornar la posada en servei, fins ara. 

Funcionament del servei i app AMB P+R
En general, per fer servir aquests estacionaments P+R, els usuaris s'han de registrar al servei a través de l'app AMB P+R Aparcaments d'Intercanvi Metropolitans, i podran aparcar-hi gratuïtament el seu vehicle. Un cop iniciat el servei a través de la mateixa app podran viatjar amb qualsevol mitjà de transport públic. Després del viatge de tornada amb transport públic, els usuaris poden retirar el vehicle de la zona d'estacionament i finalitzar el servei d'aparcament a través de la mateixa app. 

Concretament, l'aparcament d'intercanvi del Llobregat Centre, com que es tracta d'un aparcament dins d'un recinte privat, requereix un petit pas previ addicional, a diferència de la resta d'aparcaments d'intercanvi metropolitans, que són a l'espai públic. En aquest cas, a més de registrar-se al servei i gestionar-lo a través de l'app, els usuaris han de fer una inscripció posterior al registre del vehicle a l'app, una única vegada, ja que l'accés a l'aparcament i les places són limitats. Aquest tràmit es fa mitjançant el següent formulari web de l'AMB: https://aparcamentintercanvi.ambmobilitat.cat.

Expansió de la xarxa de P&R metropolitans
Actualment, amb aquesta nova incorporació, el servei d'aparcaments d'intercanvi metropolitans P+R està disponible en sis municipis metropolitans (Castelldefels, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, el Papiol, Cervelló i Cornellà), amb 423 places d'aparcament. L'objectiu de l'AMB és arribar a les 1.500 places, segons recull el PMMU 2019-2024, el full de ruta de la mobilitat metropolitana. 

El servei de P+R ja té més de 6.200 usuaris registrats, dels quals més de 5.300 són usuaris actius d'alguna de les zones d'aparcament en servei. Properament, l'AMB, d'acord amb els ajuntaments implicats, preveu que el servei d'aparcament d'intercanvi metropolità arribi a dos municipis metropolitans més: Viladecans i Sant Boi de Llobregat. 

Nova línia de Nitbus amb parada intermèdia a demanda a Cornellà
L'AMB activa també el servei de parada intermèdia a demanda de Nitbus a la línia N13 al seu pas per Cornellà, on aquest servei s'ofereix en el tram comprès entre l'eix de la carretera de l'Hospitalet que transcorre pel barri d'Almeda, les avingudes dels Alps i de Can Corts, el carrer de Montserrat Roig i la carretera de Sant Joan Despí, al barri de Fontsanta-Fatjó. 

El sistema de funcionament de les parades intermèdies a demanda del Nitbus requereix avisar el conductor del lloc aproximat on es vol fer la parada (quan no sigui una parada programada en la línia nocturna), sempre dins de la ruta oficial de la línia, perquè pugui decidir el lloc més segur per aturar-se. La baixada a demanda fora de parades oficials es fa per la porta del davant i en trams urbans on el vehicle pugui parar arrambat a la vorera o sobre passos de vianants. 

El servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus va començar fa tres anys i actualment l'AMB ja disposa de 9 línies de Nitbus amb parades intermèdies a demanda. Són les següents:  N1, N6, N8, N9, N13, N14, N16, N17 i N18. Fins ara, la que ha rebut més demandes de parada intermèdia és la línia N1, amb una mitjana d'entre 20 i 25 demandes al mes. L'AMB recorda que el servei de Nitbus arriba a 18 municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona, amb una freqüència de pas de 20 minuts. Actualment, consta de 19 línies.

Prova: $provaURL