L'AMB demana la classificació dels vehicles més contaminants, per reduïr-ne la circulació

| Subject: Mobility and Transport

L'AMB, com a administració competent en la gestió de la mobilitat i el transport metropolità, té la promoció d'una mobilitat més sostenible com un dels seus principals objectius .

És per això que l'AMB celebra la decisió de la Direcció General de Trànsit (DGT) de classificar el parc de vehicles en funció del seu potencial contaminant. A aquest efecte, la DGT entregarà distintius als propietaris de 16 milions de vehicles, xifra corresponent aproximadament al 50% més net de vehicles de tot l'Estat.

Segons Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, "la mesura és clarament positiva, ja que reconeixent els esforços de la ciutadania per adquirir vehicles més nets ajudem a millorar la qualitat de l'aire i, automàticament, la salut de les persones".

El pla de la DGT és classificar els vehicles més nets en quatre categories segons els seus nivells d'emissions (Zero, Eco, C i B), i a partir d'aquí, cada autoritat competent en mobilitat, fiscalitat i medi ambient decidirà quins incentius atorga als propietaris d'aquests vehicles, que podrien passar per l'accés a zones de trànsit restringit, gratuïtat dels peatges o en l'aparcament al carrer, per exemple.

Tanmateix, l'AMB demana que aquesta classificació s'estengui al total del parc de vehicles, ja que, segons Poveda, "és precisament a l'altre extrem del parc automobilístic, en el 50% més contaminant, on tenim el problema més gran, ja que les emissions d'òxids de nitrogen i de partícules fines, sobretot dels vehicles dièsel, són la base del problema de la contaminació de l'aire".

L'AMB suggereix, doncs, que la classificació inclogui tots els vehicles i que, de la mateixa manera que s'aplica una discriminació positiva als propietaris dels vehicles més nets, també es restringeixi, progressivament, la circulació a aquells que més contaminen.

El proper dilluns, Antoni Poveda mantindrà una reunió amb María Seguí, directora de la DGT, per tractar aquest tema i intercanviar opinions i visions.

Les mesures que l'AMB proposa connecten amb algunes propostes pròpies que aquesta institució ha donat a conèixer en els últims mesos, com ara l'establiment de zones de baixes emissions, on s'anirà impedint de manera progressiva la circulació dels vehicles més contaminants.

Aquestes zones, que seran permanents, contemplen tres nivells, on la restricció a l'ús dels vehicles creix en funció de la contaminació que produeix:

• El primer nivell serà la implantació d'una zona de baixes emissions metropolitana (ZBEM), que inclourà els 36 municipis de l'AMB.

• Un segon nivell, una mica més restrictiu, s'estendrà a l'interior de les rondes de Barcelona, coincidint amb la zona de contaminació més alta per NO2 i altres NOx del territori metropolità.

• Com a darrer graó, l'AMB coordinarà amb els municipis quins vehicles podran accedir a les zones urbanes d'atmosfera protegida (ZUAP) que definiran els ajuntaments, situades a la vora d'equipaments sensibles (com escoles i hospitals) i on només hi circularan els vehicles de baixes emissions.

Related documents