El repte de la bicicleta urbana per al 2030: assolir el 10 % de la quota de desplaçaments quotidians a les principals metròpolis i ciutats d'Espanya

| Subject: Bicycle

La Xarxa de Ciutats per la Bicicleta (RCxB) i el Senat celebren avui dimecres una jornada sobre la bicicleta urbana amb les diferents institucions, administracions públiques i representants del sector industrial. El MITMA, l'European Cyclist Federation, l'AMBE i 7 ciutats d'Espanya, els principals participants de la trobada. El model d'aparcaments de bicis de gran capacitat a les estacions ferroviàries de la metròpolis de Barcelona, ideat per l'AMB, referència per replicar-se a la resta d'Espanya

20 d'abril

La Xarxa de Ciutats per la Bicicleta (RCxB) i el Senat estan celebrant avui dimecres, 20 d'abril deL 2022, a la Cambra Alta, la jornada "Bicicleta, ciutat i estratègia" sobre la bicicleta urbana, amb l'objectiu de posar-la al centre de les polítiques de mobilitat de totes les administracions públiques i institucions i impulsar-la, de manera coordinada, com a mitjà habitual de desplaçament en les diferents metròpolis i ciutats espanyoles. Entre els objectius hi ha incrementar l'ús d'aquest mitjà de transport, que continua guanyant adeptes any rere any, i arribar al 2030 amb una quota modal del 10 %, de mitjana, a les principals metròpolis i ciutats d'Espanya.

Han obert la jornada el president del Senat, Ander Gil, la secretària general de Transports i Mobilitat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda urbana (MITMA), María José Rallo, i el president de la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, Antoni Poveda. La RCxB està presidida i liderada actualment per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), administració que gestiona la mobilitat de la metròpolis de Barcelona i que ha esdevingut tot un referent de mobilitat sostenible a Espanya i Europa.

Antoni Poveda: "Cal arribar al 10 % de la quota modal de la bici per a l'any 2030"
"Un dels principals reptes que tenim al davant ara és continuar incrementant la quota de desplaçaments quotidians amb bicicleta a l'àmbit urbà i metropolità. Caldria arribar a l'any 2030 amb una quota mitjana modal de la bicicleta del 10 %. És a dir, que a Espanya un de cada 10 desplaçaments habituals es realitzin amb bicicleta", ha exposat durant la inauguració de la jornada Antoni Poveda, president de la RCxB, senador i vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB. Actualment aquesta xifra es troba per sota del 2 % de mitjana a l'Estat espanyol.

El president del Senat, Ander Gil, ha subratllat que la mobilitat sostenible és possible sempre que sigui transversal. "L'impuls ha de venir de tota la societat, dels col·lectius de la bicicleta, de les institucions, i dels diferents nivells del Govern", ha dit el president de la Cambra Alta durant la seva intervenció. Després ha destacat la "gran feina" que, en aquest sentit, han fet i encara fan la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, ComBic, AMBE, la Taula Espanyola de la Bicicleta, Adif, RENFE i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, entre altres.

La secretària general de Transports i Mobilitat del MITMA, María José Rallo, ha explicat que la bicicleta està molt present a les prioritats del Ministeri. "El passat 8 de juny del 2021, el Consell de Ministres va aprovar l'Estratègia Estatal per la Bicicleta que inclou importants actuacions en l'àmbit de la mobilitat ciclista", ha dit, i hi ha afegit que "per adaptar-se als reptes de la nostra època, el Ministeri disposa de tres instruments de política pública en què la bicicleta ha adquirit un paper protagonista: l'Estratègia de Mobilitat Segura, Sostenible i Connectada 2030; la futura Llei de Mobilitat Sostenible i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència".

Rallo també ha apuntat que la bicicleta està molt present a les inversions del MITMA: "En l'àmbit de la mobilitat urbana, inclosa en el component 1 del Pla de recuperació, destaca la línia d'impuls a la creació de ZBE i a la transformació del transport urbà i metropolità. Aquest programa està dotat amb uns 2.900 milions d'euros, amb 1.500 M€ destinats a municipis, a més de 900 M€ a comunitats autònimes, 400 M€ més per a transformació de flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses, i 105 M€ a projectes d'humanització i calmat de trànsit en travesses, incloent la construcció de carrils bici segregats", ha comentat durant la seva intervenció.

Per concloure, Rallo ha destacat els resultats de la recent resolució provisional d'ajuts inclosos al programa d'ajuts a municipis. "Es tracta d'una convocatòria de 1.000 M € el 2021 i que serà complementada amb una segona convocatòria de 500 M€ en els propers mesos. D'aquesta convocatòria, el 40 % del pressupost s'ha assignat a actuacions de desenvolupament de la mobilitat activa, i 224 milions aniran a inversions relacionades amb la bicicleta, una quantitat sense precedents", ha afirmat.

Durant el matí, a la taula "Mobilitat quotidiana: la bicicleta a la ciutat", també hi han participat diversos representants de les principals urbs d'Espanya: Logronyo, Las Palmas de Gran Canària, Madrid, Elx, Vitòria-Gasteiz, Santander i Valladolid.

El model d' aparcaments de bicicletes de gran capacitat en estacions ferroviàries de la metròpolis de Barcelona, un referent per replicar a la resta d'Espanya
Per aconseguir aquest repte, les infraestructures són un element clau. En aquest sentit, Poveda també destaca l'èxit del model d'aparcaments de bicicletes de gran capacitat de la metròpolis de Barcelona ubicats en estacions ferroviàries i ha avançat l'horitzó d'expansió d'aquest sistema, creat per l'AMB i integrat al servei metropolità Bicibox. "Des de l'AMB, estem en converses amb Renfe i Adif per aconseguir que totes les principals estacions de Renfe de la metròpolis de Barcelona, també les grans com Sants Estació i La Sagrera, tinguin aquest tipus de solucions per aparcar la bici de manera segura. També amb l'horitzó 2030", explica Poveda. Actualment, amb gairebé un centenar de places cadascuna, Gavà i Badalona han estat els dos municipis metropolitans pioners a implantar, gràcies a l'AMB, aquest sistema, que segueix el model dels altres països i ciutats europees, com pot ser Holanda o Estocolm.

Tenint en compte aquest referent, per impulsar la intermodalitat entre bici i tren a la resta de metròpolis i ciutats espanyoles, Poveda considera que "aquest model d'aparcaments de gran capacitat que hem desenvolupat des de l'AMB a la metròpolia de Barcelona podria ser un referent replicable a la resta de ciutats i metròpolis d'Espanya, sempre tenint en compte les particularitats de cada lloc".

Nou rècord històric de la indústria de la bicicleta a Espanya: 2.887 M€ de facturació, 3.028 punts de venda, reparació i lloguer i augment del 75 % de producció de bicis
L'acte també ha comptat, al llarg del dia, amb els màxims representants de les institucions, administracions públiques i del sector industrial de la bicicleta. A banda del MITMA, hi haurà l'European Cyclist Federation i, abans de la pausa de migdia, representants de set ciutats d'Espanya (Logronyo, La Laguna, Madrid, Sevilla, Elx, Vitòria-Gasteiz, Santander i Valladolid) han presentat els seus models i bones pràctiques.

També ha comptat amb el principal representant de la indústria de la bicicleta a Espanya, l'Associació de Marques i Bicicletes d'Espanya (AMBE) i representants de diverses marques. En aquest sentit, el president de l'AMBE, Javier López, presentarà aquesta tarda les principals dades de l'informe del sector de la bicicleta que publica anualment l'AMBE i que acaba de veure la llum. Segons el nou informe anual, la indústria de la bicicleta a Espanya va facturar el 2021 un 10,76 % més que el 2020, fins a assolir la xifra rècord de 2.887,89 M€. També destaca el creixement del nombre de fabricants (del 7,14 %) i un increment de l'ocupació (de gairebé un 3 %). També han augmentat els punts de venda, reparació i lloguer, fins a arribar als 3.028 establiments. Finalment, l'AMBE recorda que la producció de bicicletes a Espanya va augmentar un 75,1 % el 2021 i l'exportació va vorejar el 50 % d'increment.

En l'àmbit del cicloturisme, hi havia presents aquest matí el coordinador de la xarxa EuroVelo Espanya, Manuel Calvo, i el president de la Federació Espanyola de Ciclisme, José Luís López Cerrón. També hi han participat els ciclistes professionals Aida Nuño i Luis Ángel Maté.

Entre altres organismes, també hi participa aquesta tarda ISGlobal, per aportar la perspectiva científica i de salut. Després de dinar, també s'abordarà la ciclologística, la distribució de mercaderies amb bicicleta.

Related links
Where
Marker
Seu del Senat