Consens per transformar l'N-150 en avinguda metropolitana
| Subject: Infrastructures
Aquest esdeveniment culmina un procés de cocreació amb veïns i entitats, plasmat en un Pla d'aAcció Iintegralt que contempla inclou 8 accions per transformar la carretera en un eix cívic
L'Avinguda del Vallès forma part del projecte europeu URBACT Riconnect
Aquest diumenge 3 de juliol l'N-150 centenars de ciutadans han participat a l'esdeveniment Viu l'Avinguda del Vallès. L'acte ha comptat amb un reguitzell d'activitats, des de jocs infantils i música fins a balls i esports, per escenificar i reclamar que una altra N-150 és possible.
Aquest esdeveniment culmina un procés de participació ciutadana de dos anys, en què entitats veïnals, ciutadania i personal tècnic dels municipis han treballat en una proposta d'accions per millorar aquest eix viari i el seu entorn. Fins a 2.000 persones han col·laborat en els diferents espais de participació, d'on han sortit diferents propostes, recollides en un document que marca el pla d'actuació per transformar la via.
A la jornada hi han assistit representants polítics de l'AMB i els ajuntaments metropolitans implicats: Jordi Sànchez, vicepresident de Polítiques Urbanístiques de l'AMB; Carlos Cordón, Alcalde de Cerdanyola del Vallès; Laura Campos, alcaldessa de Montcada i Reixac; Jose María Osuna, alcalde de Ripollet, i Xavier Garcès, alcalde de Barberà del Vallès.
Tots han exposat la voluntat de convertir l'N-150 en una via per a les persones, on la mobilitat sostenible i la presència de natura siguin prioritaris.
Propostes del pla d'actuació
Actualment, l'N-150 és la principal carretera del Vallès Occidental, per on hi circulen entre 15.000 i 40.000 vehicles diaris en funció del tram. El volum de trànsit motoritzat i el tipus de mobilitat provoca problemes de soroll i contaminació atmosfèrica i actua com a barrera dins dels municipis per on passa.
El projecte pretén que la via sigui un espai amable i pacificat, amb l'objectiu d'afavorir la mobilitat sostenible (a peu, en bicicleta i transport públic), la sostenibilitat i la integració paisatgística per superar la fragmentació territorial, així com dotar de serveis i vitalitat els espais de l'entorn perquè sigui un espai atractiu i cohesionador.
Aquest document estratègic recull un total de vuit accions transformadores:
- Reurbanitzar l'avinguda
- Connectar Barberà amb Cerdanyola i Ripollet a través de la mobilitat sostenible: a peu, en bicicleta i transport públic
- Impulsar la mobilitat sostenible
- Crear itineraris saludables, col·locar més vegetació al voltant i reduir la contaminació acústica
- Reordenar l'amplada de diferents trams
- Preservar i visibilitzar el patrimoni, com per exemple col·locar senyalització comuna als edificis històrics i fomentar la cultura popular de l'indret
- Impulsar el comerç local i l'activitat econòmica
- Definir els usos dels espais de l'entorn
El projecte Avinguda del Vallès s'emmarca dins la xarxa RiConnect, una de les 23 xarxes d'acció que formen part del programa europeu URBACT, un programa de cooperació territorial per fomentar el desenvolupament urbà integrat i sostenible. La seva missió és permetre a les ciutats treballar en xarxa de manera conjunta i desenvolupar solucions integradores per resoldre els reptes urbans comuns, aprenent de les experiències dels altres, de les conferències amb experts i de les bones pràctiques per millorar les polítiques urbanes.
Dins d'aquest programa, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) lidera la xarxa RiConnect - Rethinking Infraestructures, una xarxa formada per vuit àrees metropolitanes europees que busquen repensar, transformar i integrar les infraestructures de mobilitat per connectar persones, barris, municipis i espais naturals a fi d'aconseguir entorns més sostenibles, equitatius i atractius per a tothom. L'objectiu del projecte és que cada metròpolis participant redacti un pla d'acció integrat (PAI) que defineixi una visió de futur, estableixi un full de ruta i concreti les accions necessàries per assolir objectius de millora.
La xarxa RiConnect té un pressupost de 750.000 €, dels quals 575.000 € són finançats pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional FEDER.
A banda de l'AMB, les set àrees metropolitanes implicades són les següents:
Area Metropolitana do Porto
Krakow Metropolis Association
Major Development Agency Thessaloniki
Métropole du Grand Paris
Obszar Metropolitalny Gdansk-Gdynia-Sopot
Transport for Greater Manchester
Vervoerregio Amsterdam