Al bus, cap abús!

| Subject: Mobility and Transport

L’AMB presenta una campanya de sensibilització per prevenir i combatre la violència de gènere al Bus Metropolità i implicar-hi tothom que hi viatgi

“Ens referim a aquelles mirades, comentaris o tocaments que, ocasionalment, se segueixen donant

"Hem de ser contundents i està a les mans de tots i totes aturar aquestes agressions, explica el vicepresident de Mobilitat de l’AMB

El dimarts 17 de juny de 2025, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) presenta la campanya de comunicació i sensibilitzacióAl bus, cap abús”, amb l’objectiu de prevenir i combatre totes les agressions i abusos que, ocasionalment, encara tenen lloc al transport públic i, en particular, al Bus Metropolità de l’AMB. Especialment, els actes de violència de gènere. Amb el lema “Som L.A.G.E.N.T del Bus”, l’AMB busca mobilitzar i implicar els usuaris i usuàries del Bus Metropolità per crear un sentiment de comunitat i convertir-los en part activa de la solució, per lluitar, conjuntament, contra aquesta xacra social. 

L’organisme metropolità, que integra i posa al centre de l’acció tècnica i política la perspectiva de gènere a l’hora de planificar les infraestructures i els serveis, vetlla perquè siguin segurs, equitatius i inclusius. Concretament, aquesta iniciativa ha estat impulsada pel grup La Mirada, liderat per un grup de tècniques de Mobilitat de l’AMB que incorpora la visió feminista de manera transversal als serveis i projectes metropolitans de mobilitat. 

El transport públic és un sector clau en la lluita contra la violència. Segons l’Enquesta de victimització de l’AMB 2024, encarregada per l’AMB i duta a terme per l’Institut Metròpoli, el 47,7 % de la població se sent en alerta quan viatja en transport públic i l’11,7 % se sent insegura o en perill. Les dones, més que els homes. Concretament, el 49,5 % de les dones se sent en alerta al transport públic, davant el 45,6 % dels homes,  i el 13,7 % de les dones s’hi sent insegura o en perill, davant el 9,6 % dels homes. La campanya també vol millorar aquesta percepció i augmentar la sensació de seguretat.

A banda, segons l’Enquesta de mobilitat en dia feiner 2022, que elabora l’Institut Metròpoli per encàrrec de l’ATM, sobre la percepció de seguretat al transport públic i la por de patir fets delictius, conclou que els usuaris i usuàries del conjunt del sistema del transport públic que resideixen a  la província de Barcelona puntuen, de mitjana, amb un 5,6, en una escala del 0 al 10, la por de patir robatoris. Pel que fa a la por de patir agressions físiques o verbals no sexuals, la puntuació mitjana és de 4,4. El temor a comentaris o gestos sexuals no desitjats rep una puntuació mitjana de 3,6. I la por de patir agressions sexuals o violacions es puntua, de mitjana, amb un 3,1. 

Des de l’Administració pública, hem de planificar i establir els serveis tenint en compte aquestes realitats, atenent les demandes i les necessitats de les persones usuàries, i posar el focus també en la prevenció. La nostra fita no és només oferir un bon servei, sinó fer-ho pensant en el benestar de les persones, introduint criteris de seguretat, equitat i inclusivitat”, exposa el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón.

Les agressions que succeeixen al transport públic i que volem prevenir i combatre amb aquesta campanya són les que habitualment no es denuncien. Ens referim a aquelles mirades, comentaris o tocaments que, ocasionalment, se segueixen donant a bord del bus”, afegeix Cordón. “Són totalment inadmissibles i hem de ser contundents amb aquestes accions. D’aquí, el lema de la campanya: Al bus, cap abús!”, conclou. 

No volem crear alarmisme, però, com a societat, està a les mans de tots i de totes prevenir i aturar aquestes agressions. Amb aquesta campanya, que estarà activa entre juny i octubre, busquem i demanem la complicitat dels usuaris del Bus Metropolità. Volem que ells i elles també se sentin part de la solució. A vegades, són els primers i els únics que detecten aquestes situacions, i en aquell moment la seva intervenció és clau”, exposa Cordón.  

 

ISC 2024: els usuaris puntuen amb més d’un 8 el servei de Bus Metropolità

L’índex de satisfacció del client 2024 (ISC 2024) de l’AMB, que s’obté a partir d’enquestes als usuaris, constata una evident diferència entre homes i dones amb relació a l’ús que fan del transport públic. El 68 % de persones que viatgen en autobusos diürns són dones (respecte al 31,2 % d’homes), mentre que al Nitbus hi viatgen un 50,3 % de dones (respecte a un 49,1 % d’homes).

D’altra banda, segons l’enquesta ISC 2024, les persones que viatgen amb el Bus Metropolità de l’AMB puntuen els serveis diürns amb un 8,16 sobre 10. I els serveis nocturns, amb un 8,18.

 

 

Parades intermèdies a demanda del Nitbus: inclusivitat i perspectiva de gènere

En la línia de millorar la qualitat de l’experiència d’usuari i de protegir els col·lectius vulnerables, l’AMB ha ampliat recentment un servei característic que ofereix dins del Nitbus: les parades intermèdies a demanda. 

La mesura, que va començar com a prova pilot fa uns anys i està pensada especialment per a les dones i els menors, ja està activa en un total de 16 línies de bus metropolità nocturn (Nitbus) i en 17 municipis. Concretament, permet que els usuaris s’acostin més a la seva destinació i baixin en un punt intermedi del recorregut, de manera que caminen sols menys temps. 

El Nitbus de l’AMB és un servei essencial i imprescindible per a la mobilitat nocturna. Actiu de 22.00 a 6.00 h i amb una freqüència de pas entre 15 i 20 minuts, és l’únic mitjà de transport que actualment garanteix els desplaçaments a la nit, de dilluns a diumenge, a la metròpolis de Barcelona. 
 

Where
Marker
Seu de l'AMB | Barcelona