Aparcament a l'illa del cementiri

La combinació de paviments, la vegetació i la forma del recorregut perimetral faciliten la integració del projecte amb l'entorn. Les jardineres longitudinals d’acer corten, que es troben en mig de cada dues franges d’aparcament, permeten suavitzar el desnivell del terreny.

Imatge dels arbres i paviment del cementiri
Foto: Joan Guillamat
Technical details
  • Project date:
    January 2018
    Start work date:
    --
    End work date:
    --
    Work execution date:
    January 2019
    Municipality:
    Santa Coloma de Cervelló
    Area:

    3.896 m2

     

    Cost:
    298.154€
  • Project management:
    Isidre Santacreu, Sandra Moliner (Santacreu-Moliner)
    Works management:
    Joan Castellví, Laura Gálvez (AMB)
    Collaborators:
    EQUIP AMB: Jordi Bardolet
    EQUIPS SANTACREU-MOLINER: Víctor Navarro, Albert Rabaza EQUIP EXTERN: Eva Blanco
    Contractor:
    Civilstone
Financing

AMB

Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló

Description

El cementiri de Santa Coloma de Cervelló se situa a l’entrada principal de la localitat. Al costat hi ha una bossa d’aparcament en una esplanada, que és l’objecte de la present intervenció. Aquest aparcament serveix principalment per a l’estacionament de veïns, per accedir al CAP proper o per anar a comprar als comerços del centre, motiu pel qual compta amb un ús intensiu i rotatori de més de cent vehicles.

Les condicions prèvies de l’aparcament són deficients. És un descampat de terra que amb prou feines serveix d’aparcament: té les places pautades per l’arbrat, en un pla fortament inclinat que pateix per l’escolament de l'aigua de pluja, que forma nombrosos reguerots. És per això que l’Ajuntament sol·licita una adequació provisional d’aquest àmbit, amb l’encàrrec afegit de contenir la pressió dels cotxes per estacionar més enllà dels límits de l’aparcament.

És una intervenció provisional –en el futur aquest terreny es destinarà a acollir equipaments– i implica una economia de mitjans encara més punyent que la dels projectes corrents. La proposta s’estructura acceptant, les pautes definides per l’arbrat existent. El següent pas és limitar el pendent mitjançant unes feixes paral·leles que tallen l’escolament. Aquests talls permeten suavitzar les plataformes i alhora interceptar les aigües. Les feixes, es materialitzen en unes jardineres d’acer Corten reblertes de graves drenants, que retornen l’aigua d’escolament al nivell freàtic. Estan enrasades al terreny pel límit superior i fan visible el desnivell, de manera que s’obtenen dues imatges gairebé oposades si es mira l’aparcament cap amunt o cap avall.
La zona de rodament la fem amb asfalt negre, i per l’estacionament  triem un paviment amb llambordes de junta oberta on hi pot créixer el verd.

Es defineixen uns passos lineals per a vianants, que s’interposaran entre l’asfalt i el paviment de junta verda. Són uns passadissos (enrasats al paviment envoltant) de formigó blanc. Aquestes bandes s’estenen més enllà de l’aparcament per connectar-lo amb l’espai verd envoltant.

Where