Els reptes de la mobilitat compartida

| Subject: Mobility and Transport, Sustainable Mobility

L’AMB participa en una taula rodona organitzada per El Confidencial

L’AMB ha participat en la taula rodona “Sharing: casos de éxito y retos de la movilidad compartida”, organitzada pel diari digital El Confidencial i l'empresa ACCIONA a la redacció del diari a Pozuelo de Alarcón. La jornada ha servit per analitzar l’evolució i l’impacte del sharing a la mobilitat urbana i de quina manera la digitalització ha impulsat la seva consolidació com a alternativa al vehicle privat. Els casos d’èxit en ciutats com Madrid o l’àrea metropolitana de Barcelona, els reptes reguladors i el paper del sharing en la intermodalitat del transport han estat els fils conductors principals d’un acte amb diferents actors del sector públic i privat que impulsen la mobilitat sostenible.

A la taula rodona hi han participat Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transports i Sostenibilitat de l’AMB; Maria José Aparicio, coordinadora de Mobilitat de l’Ajuntament de Madrid; Jose Ignacio Olazábal, director de Silence (filial de mobilitat d’ACCIONA), i Gonzalo Arana, director de Oliver Wyman.

 

Avantatges de la mobilitat compartida i dels serveis de l'AMB

Bigas ha posat èmfasi en la moto compartida, que contribueix a la descarbonització de la mobilitat i és una mesura estrella que s’ha expandit a tota l’àrea metropolitana. “Tenim un total de 4.500 motos desplegades i l’objectiu és arribar a les 6.000 aquest estiu o les 8.000 en uns mesos futurs”, ha afirmat. També ha fet referència a l’Ambici, que ha permès la generalització i l’augment de l’ús de la bicicleta a tot l’entorn metropolità.

Bigas ha repassat els principals avantatges de la mobilitat compartida: atendre les necessitats dels ciutadans, millorar l'accés a les zones perifèriques i dotar de servei a sectors on el transport públic no arriba i impulsar la renovació de les flotes. Malgrat tot, ha destacat dos elements que cal tenir en compte: l’ocupació de l’espai públic, que s’ha de regular en l'àmbit d'atorgament de llicències, i també la disminució de la demanda del transport públic associada a l’augment d’usuaris que opten per la bicicleta o la moto elèctrica compartida. 

També ha remarcat que les noves generacions ja no estan lligades a la propietat del vehicle i, per tant, s’està veient un canvi de paradigma cap a la cultura del sharing.

Finalment, ha exposat que l’Administració metropolitana està satisfeta amb la feina del sector privat amb el desplegament i la transformació de la mobilitat sostenible. Ha destacat que en el cas de l’AMB són licitacions obertes per escollir una empresa que desplegui el servei. Bigas demana a les empreses privades més sinergies d’informació i idees entre l’administració i l’empresa privada.

 

Digitalització i sharing

L’auge de la mobilitat compartida s’ha convertit en un dels motors de transformació urbana en el segle XXI i ha revolucionat la manera com ens desplacem i gestionem la nostra relació amb la propietat dels vehicles. Aquest fenomen, que inclou el carsharing i el motosharing, és fruit d’una evolució històrica marcada per la innovació i la recerca de solucions sostenibles.
Vectors com la digitalització i la connectivitat fan possible la generalització del sharing com un sector econòmic, però la manca de cultura i sensibilització dins d’aquest àmbit planteja reptes pel sector.
 

 

Where
Marker
Redacció de El Confidencial | Pozuelo de Alarcón (Comunitat de Madrid)