Als municipis, mobilitat per a tothom
| Subject: Mobility and Transport
Jornada de reflexió sobre la mobilitat activa i el transport públic
Aquesta matí, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha participat en la jornada “Als municipis, mobilitat per a tothom”, coorganitzada, en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, per la Diputació de Barcelona, l’AMB, la Generalitat de Catalunya, l’ATM i l’AMTU.
La benvinguda institucional ha anat a càrrec de Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat de l’AMB; Jesús Naharro, diputat delegat de Mobilitat Sostenible de la Diputació de Barcelona, i Mar Molina, presidenta de l’AMTU.
La trobada, que ha comptat amb 300 inscrits, ha aplegat la reflexió conjunta de les principals administracions i entitats de l'àmbit de la mobilitat de la província i ha abordat dos eixos de treball: mobilitat activa i transport públic. També hi ha hagut una ponència de Carlos Moreno, assessor especial en temes urbans de l’alcaldia de París, dues taules rodones i diverses presentacions de casos d’èxit.
“La mobilitat activa ja supera gairebé el 50 % i ha de continuar creixent. Per impulsar-la, des de l’AMB, seguim treballant en la construcció de la Bicivia, la xarxa metropolitana de carril bici, i hem desplegat la bici pública AMBici. Aquesta setmana, com a promoció especial, oferim un abonament gratuït de tres dies. Aquest esforç també el complementem amb el Bicibox, l’aparcament segur de bicicletes, present en més de 30 municipis. L’objectiu és arribar a tota l’àrea metropolitana”, ha exposat Cordón.
“També hem d’assolir un transport públic més fort, competitiu, sostenible i accessible, ja que és l’eix de la mobilitat metropolitana. Estem treballant per millorar els serveis de bus, que tenen una demanda creixent. Hem de reforçar els serveis de la segona corona metropolitana, i tenim el repte d’assolir condicions d’igualtat entre els municipis i fer una xarxa més inclusiva”, ha afegit Cordón, que ha recordat que “el servei comença quan s’arriba a la parada, no quan es puja al bus”.
Amb la ponència “El tiempo de estar cerca: sembrar proximidad, cosechar vínculos”, Moreno ha posat sobre la taula una declaració d’intencions. Entre d’altres, ha exposat el cas de la ciutat de París, que ha fet una transformació a gran escala, liderada per la seva alcaldessa, Anne Hidalgo. “S’han generat barris amb més vida, s’ha fet una regeneració econòmica i social”, ha explicat. Moreno aposta per la ciutat dels 15 minuts, que s’ha d’adaptar al context de cada ciutat i metròpolis. “A les ciutats s’han de tenir múltiples opcions de mobilitat, per no tenir una dependència de l’automòbil, i el transport públic ha de ser accessible”, ha apuntat. Sobre la contaminació de l’aire, “les partícules fines, el NOX, és com el sucre per a les persones, i suposa riscos en la salut”, ha afegit.
Posteriorment, s’ha celebrat la taula rodona “Mobilitat activa als municipis”, on s’ha abordat el tema del transport a peu i en bicicleta. Aquí, hi ha participat Maite Pérez, de l’AMB; Joan Marc Montserrat, del Bicicleta Club de Catalunya; Emeka Okpala, de Catalunya Camina; i Rafa Ocaña, de la Diputació de Barcelona.
Els reptes del transport públic 2025-2030 han estat l'eix d'un altre debat. En aquest cas, hi han participat Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB; Xavier Patón, gerent de l'Àrea de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans de l’Ajuntament de Barcelona; Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, i Juan Manuel Segovia, director general de l’AMTU.
Image gallery
Related links
Where