L'AMB realitzarà una prova pilot de parades intermèdies a demanda al servei de Nitbus per a dones i menors d'edat

| Subject: Mobility and Transport

Aquesta prova pilot al bus nocturn metropolità, que ja s'està fent en altres ciutats espanyoles i europees, s'implementarà a partir d'aquest dissabte 24 de febrer a la línia N1 del Nitbus, al seu recorregut pel polígon industrial de la Zona Franca, i a la N9 al seu pas per Montgat i Tiana

Nitbus

L'AMB farà una prova pilot de parades intermèdies a demanda per a dones i menors d'edat al Nitbus, el servei d'autobusos nocturns metropolitans de l'AMB. Aquest nou servei a demanda, que ja s'està implementat en altres ciutats espanyoles i europees, entrarà en funcionament aquest dissabte, 24 de febrer, de manera continuada cada dia, i permetrà les dones i els menors de 18 anys sol·licitar en quin punt baixar dels autobusos nocturns. Aquesta parada permetrà i facilitarà a aquests usuaris aproximar-se el màxim possible al seu punt de destinació i haver de caminar tan poc temps com sigui possible sols. També s'intentarà atendre les peticions d'altres persones, en funció de les possibilitats del servei.

"Seguint amb l'objectiu d'oferir un servei de qualitat i cada vegada més adaptat a les necessitats dels usuaris, posem en funcionament aquesta prova pilot per dotar de més seguretat i confiança a dones i menors que viatgen de nit en autobús", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda.

Aquesta primera prova pilot que l'AMB posarà en funcionament serà en dues línies de Nitbus: la línia de Nitbus N1, que connecta la Zona Franca i Mercabarna amb Trinitat Nova, travessant bona part de Barcelona i passant per plaça Catalunya, i la línia N9, que connecta Tiana i Montgat amb plaça Catalunya.

Concretament, a la línia N1 aquest servei a demanda de parades intermèdies s'implantarà al recorregut pel polígon industrial de la Zona Franca i estarà disponible entre les parades Carrer A i Mercabarna. La poca densitat de població d'aquesta àrea i el fet de ser una zona no residencial, el gran nombre de treballadors nocturns que s'hi desplacen i, en alguns casos, les notables distàncies entres les parades d'autobús i les indústries són els quatre factors rellevants que l'AMB ha tingut en compte a l'hora d'escollir aquesta línia i aquest tram per a la primera prova pilot del servei. A banda, el fet que hi hagi voreres en tota aquesta zona malgrat ser industrial, també facilita que es pugui posar en funcionament.

A la línia N9, el servei estarà disponible a les parades dels municipis de Montgat i Tiana, que coincideixen amb una zona urbana amb poca densitat de població.

El sistema de funcionament requereix avisar el conductor del lloc aproximat on es vol fer la parada quan no sigui una parada programada en la línia nocturna. A continuació, el conductor decideix el lloc més segur per aturar-se. Es tracta de fer parades intermèdies o a demanda, dins de la ruta oficial de la línia.

Per assegurar que es dugui a terme en llocs amb unes característiques mínimes de seguretat per a l'usuari, la baixada a demanda fora de parades es farà per la porta davantera, i en trams urbans on el vehicle pugui parar arrrambat a la vorera o sobre passos de vianants (o just abans de la línia de detenció de vehicles prèvia al creuament del pas de vianants amb semàfor en vermell).

"Estudiarem també altres àmbits d'aplicació en trams d'altres línies nocturnes, especialment en els municipis més perifèrics i barris de poca densitat", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. Aquesta prova pilot permetrà analitzar a l'AMB com afecta la mesura a l'operativa habitual de la línia, a la conducció dels vehicles i a la regularitat del servei. També permetrà estudiar l'impacte del seu desplegament pel que fa a l'increment del temps de viatge i dels recursos addicionals que puguin ser necessaris per estendre la mesura. Finalment, permetrà conèixer amb una experiència real l'opinió dels ciutadans i del personal de conducció de les empreses operadores.

Anàlisi dels usuaris del servei: el 47% de clients del Nitbus són dones
El Nitbus, que actualment arriba a 18 localitats de la metròpolis, va portar durant l'any 2017 gairebé 8 milions de viatgers, amb una demanda mitjana de 22.000 usuaris diaris. El servei compta, en total, amb 140 vehicles i 20 línies diferents, amb una freqüència de pas dels autobusos de 20 minuts.

El 2017, els usuaris van puntuar aquest servei amb un 7,9 sobre 10 i un terç dels usuaris van valorar que el servei ha millorat respecte de l'any anterior. Dels 20 aspectes que componen l'índex de satisfacció del client del Nitbus, els usuaris van destacar que els dos més importants són que no hi hagi perill d'accidents i que no hi hagi perill d'agressions o molèsties, que alhora són els dos aspectes amb els quals els usuaris es troben més satisfets.

No obstant això, a diferència dels usuaris del bus metropolità diürn on el 66% dels usuaris són dones, entre els usuaris del Nitbus només representen el 47%. Per aquest motiu, l'AMB vol potenciar el servei nocturn de transport públic entre el col·lectiu de dones i la població més jove.

Durant el primer semestre de 2017, des de l'AMB es va fer una enquesta a 1.300 persones sobre la percepció de seguretat tant pels serveis d'autobús diürns com nocturns. D'aquesta enquesta, se'n deriva que, en general, no es considera que els serveis de bus, tant diürns com nocturns, siguin insegurs. Tot i ser una percepció clarament minoritària, el 5,8% dels usuaris dels serveis diürns i el 12,6% dels nocturns tenen alguna sensació d'inseguretat quan utilitzen l'autobús. En el cas dels nocturns, aquesta percepció s'incrementa fins al 17,4% entre les dones i fins al 24,3% en els menors de 21 anys.

"Per aquest motiu, una de les propostes per millorar la percepció de seguretat als serveis nocturns consisteix a permetre baixades entre parades, per tal d'apropar els usuaris a la seva destinació", explica Poveda.

L'AMB recorda que tota la flota d'autobusos que presten el servei Nitbus disposa de càmeres de videovigilància, mesura que ha permès reduir notablement el nombre d'incidents registrats en matèria de seguretat, que actualment és molt baix. Fora dels vehicles, les noves marquesines que instal·la l'organisme metropolità disposen d'il·luminació nocturna. Actualment, ja n'hi ha aproximadament 300 amb il·luminació específica, més enllà dels panells publicitaris il·luminats, que també figuren a la majoria de marquesines.

Iniciativa similar a diferents ciutats espanyoles i europees
Amb aquesta iniciativa que l'organisme metropolità està estudiant des de fa prop d'un any, l'AMB se suma a la llista d'altres ciutats espanyoles i europees i que ja han posat en funcionament proves pilot similars, per tal de protegir especialment el col·lectiu de dones i els menors d'edat.