Presentació i objectius
La Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització de l'AMB analitzarà i proposarà mesures per donar resposta als reptes de la seva transformació econòmica en concertació amb institucions, operadors i agents socials, en el context de la crisi generada per la pandèmia de la covid-19 i alineada amb els ODS i l'Agenda 2030.
Aquest procés de treball compta amb la implicació dels agents socials i econòmics. Així, CCOO, Foment del Treball, PIMEC i UGT formen part de la direcció conjunta de la Taula de Reactivació.
Estratègia 2020
-
Introducció
En el context de la complexa i inèdita situació actual arran de la irrupció de la covid-19, l'AMB és conscient que ha de tenir un paper encara més proactiu per contribuir a fer de l'àmbit metropolità un territori d'oportunitats, que aposta decididament per combatre les desigualtats i treballa per la cohesió social, a través d'un desenvolupament econòmic inclusiu, innovador i sostenible.
És per això que l'Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic endega un procés per la revisió i actualització dels objectius i propostes de la Taula per a la Reactivació Econòmica i la Reindustrialització de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, que va començar a funcionar durant el mandat passat i de la qual es poden consultar les conclusions en aquesta mateixa pàgina. El Pla d'actuació metropolità del mandat actual (2019-2023) ja preveu lque es podi en funcionament aquesta Taula, però la situació de pandèmia reforça encara més la necessitat d'elaborar de mesures que permetin ajudar a superar, en la mesura de les nostres possibilitats, la severa i inèdita realitat que estem vivint.
Aquest procés de treball compta amb la implicació dels agents socials i econòmics, que és imprescindible per tal de definir i impulsar les prioritats de present i de futur. D'aquesta manera, CCOO, Foment del Treball, PIMEC i UGT formen part de la direcció conjunta de la Taula de Reactivació.
Finalitat de la Taula de Reactivació i agents implicats
La finalitat de la Taula és plantejar un debat sobre la realitat de l'activitat econòmica al territori metropolità tenint en compte, entre d'altres aspectes, l'impacte de la covid-19, i a la vegada identificar els reptes i proposar un conjunt de mesures per tal de poder-les implementar a través dels mateixos ajuntaments i de la resta d'actors socials i institucionals implicats, per enfortir el teixit econòmic i generar espais de creació d'oportunitats de creixement econòmic i millora de l'ocupació. La Taula de Reactivació inclourà els ajuntaments metropolitans, els agents socials i econòmics i altres institucions del país, universitats i entitats socials i econòmiques. Així mateix, té el suport de les altres àrees de la mateixa AMB.
La reflexió, si bé està dirigida al desenvolupament econòmic i al creixement inclusiu i sostenible, també analitzarà i elaborarà propostes vinculades a àmbits transversals, com és el cas de l'urbanisme, la mobilitat, l'energia, les telecomunicacions, el medi ambient o la innovació, que tenen una implicació i un impacte directes en el desenvolupament inclusiu, just i sostenible. -
Objectius
- Analitzar els escenaris del desenvolupament econòmic que es viuran en els propers anys, especialment per les conseqüències derivades de la pandèmia.
-
Definir les mesures en els següents àmbits d'intervenció, que conformen vectors analítics i propositius de les polítiques públiques de desenvolupament econòmic:
- Àmbit econòmic: evolució dels sectors productius, impacte en l'ocupació, impacte de la indústria 4.0, evolució dels sectors econòmics –especialment en els estratègics–, mercat de treball i perspectiva de gènere.
- Àmbit territorial: planificació urbanística, planificació de la mobilitat, transició ecològica, paper de la logística, energia i telecomunicacions.
- Àmbit en el camp del coneixement i innovació: necessitats d'adaptació del capital humà, transició digital, innovació, IA, futur del treball.
- Àmbit de comerç, restauració i turisme.
- Definir el Pla de reactivació econòmica i industrialització de l'AMB on es concretin les mesures i es defineixin les responsabilitats institucionals i econòmiques en les accions que cal desenvolupar, i que estigui alineat amb els ODS i l'Agenda 2030.
-
Àmbits
- Escenaris i perspectives econòmiques a mitjà i llarg termini: escenaris de canvi industrial i de producció de serveis, mercat de treball, impacte de l'economia 4.0, transició digital, impacte de la covid-19, perspectiva de gènere…
- Adaptació del territori a escenaris futurs: planificació urbanística, infraestructures de mobilitat, de transport, energètiques, de telecomunicacions, logística, sostenibilitat, transició energètica…
- Coneixement, innovació i formació: formació professional, R+D+I, perspectives d'impacte del 4.0 en el desenvolupament del coneixement i el model productiu industrial, futur del treball, paper de la innovació en el canvi social, econòmic i tecnològic…
- Comerç i turisme: els nous escenaris de distribució i consum, el futur del comerç i la restauració, un nou model turístic.
-
Organització de la taula i els debats
Presidència de la Taula: 4 agents socials Àmbits de treball Activitat econòmica - Conjuntura i futur econòmic + nova indústria i indústria 4.0
- Economia verda, circular, social i emergents
- Mercat de treball
- Perspectiva de gènere
Territori - Urbanisme
- Mobilitat
- Sostenibilitat
- Logística
- Energia
- Telecomunicacions
Innovació i coneixement - Formació
- Organització i innovació i futur treball
Comerç i turisme - Comerç
- Turisme
Funcionament dels grups de treball: - Presidència: actor social / representant institucional
- Paper previ de debat: càrrecs tècnics i experts
- Relator: AMB
Organització dels debats
Cada subàmbit tindrà, a priori, la següent dinàmica de treball:- Presentació general i debat al voltant de la situació actual i els reptes.
- Proposta de prioritats d'actuació i propostes.
-
Etapes de treball
- Acord de creació de la Taula i elaboració de primera documentació.
- Constitució dels 4 grups de treball i elaboració de les propostes.
- Presentació de les conclusions dels grups, acords dels actors i aprovació del Pla.
- Posada en marxa de mecanismes de negociació amb les institucions responsables.
-
Cronograma
Acció/Mes 06/20 07/20 08/20 09/20 10/20 11/20 12/20 01/21 02/21 03/21 04/21 05/21 Elaboració proposta treball Definició dels objectius i continguts de la Taula Formació grups de treball dels diversos àmbits Treball àmbits temàtics Debat i elaboració de propostes, mesures i primeres conclusions Elaboració i debat document final Presentació i concreció de propostes a institucions Presentació institucions Pla definitiu Comunicació exterior de l'evolució del debat i presentació final pública
Subir
Documentació de referència en l'actualització de l'estratègia
- Reordenació d'actuacions de l'Estratègia de 2017 en la nova estructura de l'Estratègia 2020
- Selecció de documents de referència en l'actualització de l'estratègia
Subir
Estratègia 2017
-
Documentació de referència
Per tal d'iniciar tot el procés de participació de la Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització de l'AMB, i per tal de comptar amb un nombre rellevant d'actors de la societat civil, dels agents econòmics i la implicació dels municipis del territori metropolità, se'ls van adreçar documents de diversos sectors relacionats amb l'economia, que implicaven la reflexió i volien servir de referència per a la reflexió. Volem agrair la cessió d'aquests documents com un ajut per a la creació de la Taula i com un element inspirador en el desenvolupament de la participació i en la reflexió dels treballs.
0. Resum documentació
1. Estudi de suport per a l'anàlisi estratègica del desenvolupament del sòl Industrial dins l'àmbit de l'AMB
2. Reindustrialització del Vallès Occidental. El compromís de tothom
3. Declaració del Vallès Occidental cap a la segona reindustrialització. Document de propostes
4. Programa de millora d'infraestructures i de competitivitat de polígons industrials i àrees d'activitat econòmica
5. +Indústria. Declaració a favor d'un pacte nacional. Acord programàtic per a la indústria
+Indústria. Propostes per a un nou impuls a la indústria a Catalunya
6. Directrius per a la millora de l'activitat econòmica als polígons industrials de l'àrea metropolitana de Barcelona, per mitjà del planejament urbanístic
7. Anàlisi de les infraestructures de serveis de polígons d'activitat econòmica de la regió metropolitana de Barcelona
8.Reflexions a l'entorn de la mobilitat de mercaderies als polígons industrials de la regió metropolitana de Barcelona
9.Reflexió estratègica metropolitana. Construint la Barcelona metropolitana. Enfortint el món local
10. Análisis jurídico, técnico y económico sobre los factores competitivos en las ofertas comerciales de suelo para la captación de actividad económica en diferentes territorios de ámbito estatal y europeo
11. Especificitats de l'activitat logística per a la regulació del planejament urbanístic dels polígons d'activitat econòmica
12. Una estratègia industrial per a Catalunya
13. Estratègia industrial de Catalunya. Programes d'impuls dels 7 àmbits industrials estratègics
14. Sectors d'Activitat Econòmica INCASOL
15. L'abast del mercat de les empreses de l'àrea metropolitana de Barcelona: on compren i on venen
16. Tramitació urbanística. Grupo Clapé
17. Acta de la reunió debat sobre Directrius per a la regulació urbanística dels polígons d'activitat econòmica
18. Vuelve la industria. Propuestas para reindustrializar la economía. Círculo de Economía
19. Estat actual i impacte de l'R+D i la innovació a l'àrea metropolitana de Barcelona
20. Bases per a un nou pla estratègic metropolità de Barcelona
21. Industry 4.0: Building the digital enterprise -
Plenari
A partir de la documentació facilitada, la Taula pretén abordar els principals reptes en matèria econòmica de l'AMB, allò que vol posar de relleu en el marc competencial establert per la Llei 31/2010 de l'Àrea Metropolitana de Barcelona aprovada pel Parlament de Catalunya el 27 de juliol de 2010. L'enfocament de la metodologia, el calendari previst i els grups de treball plantejats són la base de la dinàmica que els participants han de tenir present.
El debat s'ha de centrar en la presentació d'uns experts a partir dels grups de treball creats, moderats i dirigits pels presidents de cada àmbit que exerceixen de puntal en la reflexió, i que a la vegada formen part d'aquest teixit socioeconòmic del territori metropolità. La coordinació s'establirà a partir de l'equip tècnic de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic de l'AMB.
1. Proposta de pla de treball de la Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització de l'AMB
2. Funcionament i objectius de la Taula RERAMB
3. Document de treball 1a sessió plenària
4. Document de treball 2a sessió plenària
Descarregar imatges de la 1a sessió
Descarregar imatges de la 2a sessió -
Grups de treball
La Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització de l'Àrea Metropolitana de Barcelona s'ha organitzat en 7 grups de treball. Aquests grups s'han reunit en diferents sessions, en els municipis metropolitans, en què s'ha aprofundit en temes clau de la Taula.
GRUP 1: Situació i perspectiva de la indústria. Economia circular
L'AMB és un territori de llarga tradició industrial que ha anat millorant el seu posicionament en el camp de l'economia del coneixement i de la innovació tecnològica desenvolupant nous models de foment de l'economia productiva. La metròpolis disposa d'una estructura productiva amb una forta especialització industrial i diversificada sectorialment, amb presència de grans empreses i pimes, estrangeres i autòctones, amb flexibilitat i capacitat d'adaptació.
L'estratègia econòmica metropolitana ha de reconèixer la importància dels factors territorials en la millora de la competitivitat, l'organització funcional de l'aglomeració amb un nucli central potent, com és el municipi de Barcelona, i una perifèria de ciutats amb una dimensió i un potencial econòmic propis, que dota el conjunt d'un caràcter policèntric, i constitueix en si mateix un element diferencial i de gran potencial econòmic.
Documents:
Document de treball 1ª sessió
Acta de la 1ª sessió
Document de treball 2ª sessió
Acta de la 2ª sessió
GRUP 2: Innovació i coneixement per a la recuperació econòmica
L'R+D és un factor determinant de la fortalesa d'un territori per ser competitiu en un món de creixement globalitzat i en el qual la generació de nou coneixement i la seva aplicació, a través de la innovació, és cabdal per al desenvolupament econòmic, a la vegada que ens indica la seva aposta per la formació d'alt nivell, la generació de coneixement, la projecció i la visibilitat internacional.
Aquest fet contribueix a la captació de recursos econòmics i humans, facilita l'atracció de talent científic, tecnològic i emprenedor, i representa un gran potencial per al desenvolupament de noves activitats econòmiques, de nou coneixement generat i d'innovació. És a dir, un factor de competitivitat de les empreses en l'àmbit internacional, i una connexió eficaç i eficient entre l'R+D i el teixit productiu del territori, cosa que millora la capacitat de portar al mercat productes o serveis nous o millorats.
Documents:
Document de treball 1ª sessió
Acta de la 1ª sessió
Document de treball 2ª sessió
Acta de la 2ª sessió
Document de treball 3ª sessió
Acta de la 3ª sessió
Acta de la 4ª sessió
GRUP 3: Economies emergents: social i solidària
Les organitzacions d'economia social i solidària tenen l'origen en el territori i sorgeixen per donar resposta a les necessitats locals, i es consoliden en la convivència geogràfica del col·lectiu productor i del col·lectiu client/beneficiari.
L'economia social crea llocs de treball estables, de qualitat per a la població local, per a la cohesió social i de progrés endogen.
Tendeix a crear de manera natural vinculacions sòlides amb altres grups del territori (partenariat amb les autoritats locals, sindicats, empreses tradicionals o associacions privades...), cosa que possibilita una estructura en xarxa i en garanteix la consolidació.
L'economia social basa el seu comportament en el diàleg, la participació, la cooperació i la implicació que suposa per al ciutadà en el procés econòmic, fet que pot representar un model de participació cívica per a altres entorns.
Documents:
Document de treball 1ª sessió
Acta de la 1ª sessió
Acta de la 2ª sessió
Acta de la 3ª sessió
Acta de la 4ª sessió
GRUP 4: Infraestructures de mobilitat i transport i serveis per a la reactivació econòmica de l'AMB
En el nostre entorn, a diferència d'altres àrees urbanes, bona part dels desplaçaments es realitzen a peu (sobretot a causa de la crisi). La densitat dels nuclis dins l'estructura policèntrica de ciutats propicia distàncies curtes ideals per a aquest tipus de desplaçaments. En els darrers anys s'ha produït un increment notable de l'ús de la bicicleta, que reivindica el seu espai dins la secció del carrer i intenta foragitar el cotxe.
La creixent mobilitat de persones i mercaderies, i la seva implementació en el model territorial actual, provoquen impactes sobre l'entorn que el fan poc sostenible: disminució de la qualitat de l'aire, fragmentació i ocupació del sòl per les infraestructures de transport, mancances d'accessibilitat en transport públic, congestió i saturació de la xarxa viària, i dèficits de governança, entre d'altres.
El punt de mira se centra en el transport públic, la xarxa viària, les infraestructures pròpies del transport i els nodes metropolitans, així com la gestió de les mercaderies i la seva distribució.
Documents:
Document de treball 1 1ª sessió
Document de treball 2 1ª sessió
Acta de la 1ª sessió
Document de treball2 de la sessió 02/12/16
Document de treball 3 de la sessió 02/12/16
Acta de la 2ª sessió
Document de treball de la sessió 30/01/17
Acta de la 3ª sessió
Acta de la 4ª sessió
GRUP 5: Infraestructures de telecomunicacions per a la recuperació econòmica
El mercat ha experimentat grans modificacions en termes d'infraestructura, i amb una lògica basada en la convergència digital de tots els serveis sobre una xarxa unificada i global. En primer lloc, des del punt de vista de les tecnologies més preponderants i usades, que han viscut canvis transcendentals.
L'ús de les tecnologies és un dels factors més rellevants de la competitivitat d'una empresa, al costat de la formació dels seus treballadors i altres factors estructurals. Hi ha una posició endarrerida del nostre sistema productiu en termes de competitivitat, productivitat, etc., a causa de la manca d'inversió en R+D+I.
Un dels condicionants per a l'increment del desenvolupament de tecnologies industrials pròpies és l'ús de les TIC i específicament de les comunicacions d'alta velocitat. La majoria d'empreses continuen tenint grans dubtes a l'hora de determinar com pot millorar el seu negoci a través de la tecnologia.
Documents:
Document de treball sessió 24/10/16
Acta de la 1ª sessió
Document de treball 2 sessió 27/11/16
Document de treball 3 sessió 27/11/16
Acta de la 2ª sessió
Acta de la 3ª sessió
Acta de la 4ª sessió
GRUP 6: Planificació urbanística per a la reactivació econòmica
El territori és un factor de producció d'un país, no tan sols un suport físic; és un lloc de desigualtats socials, un lloc de lluita i competència empresarial. Cal parlar d'una nova territorialitat, on les condicions de producció han canviat, la qual cosa arrossega serveis i residents. D'una ciutat compacta a una ciutat dispersa i metropolitana. En un país centrat en la construcció i el turisme low-cost, cal una reindustrialització que reactivi el sector econòmic, en un territori pràcticament ocupat. Per tant, cal reactivar el que ja existeix en lloc de crear noves ocupacions territorials i la intervenció que es proposi ha de ser comprensiva, des del vessant social i mediambiental.
Quant a la dinàmica dels canvis, cal flexibilitzar les activitats en la cerca de patrons urbanístics més eficients i passar de la ciutat-fàbrica a un espai de treball agradable.
Dels 250 polígons d'activitat econòmica de l'AMB i les aproximadament 10.000 hectàrees de sòl, caldria delimitar subsistemes industrials per tal que es puguin apropar millor les mesures de desenvolupament de noves activitats.
Documents:
Document de treball 1 de la sessió 03/11/16
Document de treball 2 de la sessió 03/11/16
Document de treball 3 de la sessió 03/11/16
Acta de la sessió 03/11/16
Document de treball 4 de la sessió 29/11/16
Document de treball 5 de la sessió 29/11/16
Document de treball 7 de la sessió 29/11/16
Acta de la sessió 29/11/16
Document de treball 6 de la sessió 02/02/17
Acta de la sessió 02/02/17
Acta de la sessió 4
GRUP 7: Capital humà per a la reactivació: ocupació, formació i productivitat
En la perspectiva d'una recuperació econòmica en curs, sembla prioritari dedicar una especial prioritat a refer els impactes de la crisi sobre la població, encara molt presents, i a promoure una nova etapa de consolidació del benestar de la població i de la seva contribució a la productivitat de l'economia per poder evitar noves crisis com l'anterior. Per la configuració d'aquest nou escenari caldrà dissenyar les polítiques d'ocupació adequades per aprofitar la recuperació en curs. Aquest conjunt de factors de canvi ja estan actuant avui, però la dimensió dels seus impactes a mitjà i llarg termini encara no es coneix prou i, per tant, caldrà estar amatents al seguiment dels seus efectes per reconfigurar els paràmetres bàsics de les noves polítiques.
Amb tot, la profunditat i el potencial de canvi d'aquests factors que actuen conjuntament és de suficient abast com per pensar que s'està assistint a l'inici d'una nova època en l'àmbit del mercat de treball, dels models de producció i de les relacions laborals.
Documents:
Document de treball 1, sessió 18/11/16
Acta de la sessió 27/10/16
Acta de la sessió 18/11/16
Acta de la sessió 20/01/17
Acta de la sessió 4 -
Monogràfics
Al marge dels grups de treball específics, però sota el marc de la mateixa Taula d'indústria, s'han generat un seguit de sessions/jornades per reflexionar sobre aspectes concrets de manera monogràfica, per tal de completar la visió de l'economia i aprofitar tots els vessants de la promoció econòmica per a la reactivació econòmica.
La coordinació de polítiques locals concretes, com afrontar la informació, la finestreta única o les anomenades "altres economies" fan emergir un ampli ventall de mancances i "buits" que són una oportunitat per repensar els recursos disponibles i les necessitats per afrontar la nova etapa econòmica metropolitana.
Economia circular
Documentació:
Acta de la sessió monogràfica Economia circular
Documents relacionats:
El potencial de l'economia circular a l'àrea metropolitana de Barcelona
Oficines d'Atenció a l'Empresa
Documentació:
Acta de la sessió monogràfica Oficines d'Atenció a l'Empresa
Informe rol AMB Oficines Municipals d'Atenció a l'Empresa
Documents relacionats:
Impuls de la millora de l'atenció a les empreses per part de l'AMB
Economia col·laborativa
Documentació:
Benvinguts a l'economia col·laborativa
Indústria 4.0
Documentació:
Innova SEAT
El futuro de las fábricas son las fábricas del futuro
Retenció i atracció d'inversió empresarial
Documentació:
Guia d'implementació Programa d'aftercare per la retenció i atracció d'inversió empresarial a l'àrea metropolitana de Barcelona -
Conclusions
Conclusions i propostes de la Taula de Reactivació Econòmica i Reindustrialització de l'AMB
Programa de la jornada
Perspectives econòmiques de la reindustrialització: Vittorio Galletto, IERMB
Els PAEs com a elements de dinamització industrial metropolitana: Miquel Barceló, INNOPRO
Indústria i territori: Antonio Font, catedràtic emèrit UPC
Paper pel capital humà en la reindustrialització: Montse Blanes, Fundació FP
La tecnologia en l'economia d'avui i demà: Josep Martí, emprenedor TIC
Adeqüació i millora dels Polígons d'Activitat Econòmica (PAE): Rosa Fiol, vicepresidenta FEPIME Catalunya. AEBALL / UPMBALL
Subir