L'AMB ha compartit avui les seves primeres experiències en aquest àmbit en la Jornada Tècnica Ciclologística celebrada a Madrid

Volver

| Tema: Bicicleta, Logística

La jornada, que pretén analitzar l'ús de la bicicleta per a la distribució de mercaderies a escala estatal, ha estat organitzada per la Red de Ciudades por la Bicicleta, presidida per l'AMB. L'organisme metropolità hi ha presentat les primeres subvencions que ha impulsat per facilitar l'adquisició de bicicletes de càrrega a empreses del territori metropolità.


L'AMB ha participat aquest matí en una de les primeres jornades tècniques de ciclologística de caràcter estatal, que ha organitzat la Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB) a Madrid. L'objectiu de la trobada, que ha tingut lloc a la seu d'EMT Madrid, és analitzar l'ús de la bicicleta per a la distribució urbana de mercaderies a tot l'Estat i compartir experiències entre les ciutats i metròpolis que ja tenen algunes iniciatives i proves pilot en aquest àmbit, com la metròpolis de Barcelona.

"Hem de debatre i fer polítiques i mesures per aconseguir una distribució de mercaderies més sostenible. En els darrers anys les ciutats s'han tensionat molt, i els hàbits de consum, com l'e-commerce, també hi han contribuït", ha exposat el president de la Red de Ciudades por la Bicileta i vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda. "Ens hem de fixar en la ciclologística com a mesura alternativa de repartiment, que és una opció sostenible i que està creant i impulsant noves formes d'economia i empresa", ha afegit Poveda, que ha recordat el problema de la lluita contra la contaminació atmosfèrica.

La ciclologística a la metròpolis de Barcelona

En el cas de l'experiència presentada per l'AMB, l'organisme metropolità ha activat l'any 2019 la primera convocatòria de subvencions per a projectes d'ecologística local. L'objectiu és facilitar l'execució de projectes d'ecologística local duts a terme per empresaris individuals (autònoms) o empreses que es dediquen a la distribució urbana de mercaderies, per reduir les emissions contaminants provocades per les operacions logístiques en l'àmbit metropolità.

Com a prova pilot, quatre empreses i entitats de la metròpolis de Barcelona estan adquirint, gràcies a les subvencions de l'AMB, bicicletes elèctriques per fer repartiment de mercaderies d'última milla amb aquests vehicles de zero emissions. Entre els perfils d'aquestes empreses, hi ha diversos serveis de paqueteria i missatgeria i una cooperativa que comercialitza i distribueix productes de neteja ecològics. La majoria, amb una fort caràcter social.

Experts i experiències

"La logística urbana pot representar el 20 % de la mobilitat i el 40 % de les emissions d'aquesta", ha explicat Pablo Martínez, de l'estudi 300.000 km/s que ha fet LastMile sobre el potencial de la logística a la ciutat de Barcelona.

D'altra banda, Floridea Di Ciommo, codirectora de cambiaMO-changing mobility, ha destacat la importància de la intermodalitat, també en l'àmbit de la distribució urbana de mercaderies, on la bicicleta pot jugar un paper fonamental en la última milla "igual que es fa amb les persones, amb el transport de viatgers", ha exposat. Francisco Luciano, soci de Douze Cycles i director de Citec Paris, també ha destacat aquest concepte d'intermodalitat: "utilitzar la bici en el primer i el darrer quilòmetres, i la furgoneta i altres mitjans per a la resta", ha proposat Luciano.

També s'ha destacat el paper que poden jugar els microhubs a les ciutats, com una de les solucions possibles. Per exemple, aquests espais podrien "oferir punts de recàrrega per als vehicles, punts de mecànica ràpida, però sobretot és important la seva àrea tecnològica i de gestió", ha exposat Di Ciommo.

Han participat en la jornada altres administracions i empreses de diferents ciutats d'Espanya. Per exemple, l'Ajuntament de Sant Sebastià i l'empresa de repartiment Van en Bikke de la Corunya. O el projecte MicroCims de Badalona. Entre els participants també hi havia representants d'Adif.

Durant el matí s'han posat exemples de serveis de distribució d'última milla en bicicleta que ja estan funcionant a altres ciutats d'Europa, com fisioterapeutes, repartiment de pa a domicili o serveis de càtering que es desplacen als esdeveniments en bicicleta i tricicle, entre d'altres. 

Galería de imágenes

Enlaces relacionados

Trámites relacionados

    Subvención a proyectos de eco logística local

    Primera convocatoria 2019 para la concesión de subvenciones a proyectos de eco logística local, para reducir las emisiones contaminantes provocadas por las operaciones logísticas de distribución de mercancías en las zonas urbanas metropolitanas.

Dónde

  • Marker

    EMT Madrid