Preguntes freqüents
Qüestions habituals sobre els títols i tarifes.
Condicions i obligacions d'ús
-
On la puc fer servir?
Inicialment, a qualsevol mode de transport públic dels 36 municipis de la corona metropolitana de l'AMB, a excepció de la T-16, que entrarà en servei als 18 municipis de la Zona 1. El desplegament de la T-mobilitat a la resta del territori serà progressiu.
-
Com la puc fer servir?
Els vehicles i estacions de tota la xarxa estan preparats amb els nous sistemes d'accés sense contacte, juntament amb les màquines validadores que hem utilitzat fins ara i que continuaran funcionant. Només hauràs d'apropar la targeta o el mòbil al panell amb el logotip que simbolitza ‘sense contacte'. Recorda que cal portar sempre un document d'identitat oficial en vigor per demostrar que la targeta de transport et correspon.
-
Puc deixar-li a algú la meva T-mobilitat?
No, de moment. Inicialment, tots els títols que es poden utilitzar amb la T-mobilitat són nominals, i això vol dir que estan vinculats a les dades de la persona usuària.
-
Què passa si m'enxampen amb la T-mobilitat d'una altra persona?
Utilitzar la targeta d'una altra persona no és un problema, però sí ho és utilitzar un títol d'una altra persona, seria considerat frau d'ús. Si un equip d'inspecció de la xarxa et demana el teu títol i portes el d'una altra persona, t'exposes a ser sancionat amb una percepció mínima i a que el títol sigui bloquejat. Inicialment, la T-mobilitat entrarà amb funcionament amb títols personals, així que utilitzar la targeta d'una alta persona, suposaria estar utilitzant el títol personal d'una altra persona, que seria frau d'ús.
-
Si un mateix usuari té Targeta Rosa i Acompanyant, totes dues fan servir una única trageta física?
No es podrà fer servir la mateixa targeta física per la targeta rosa i passi d’acompanyant, seran dues targetes diferents, com ja passa actualment.
-
Quins beneficis té la T-metropolitana respecte a l’antic format?
La T-metropolitana és més resistent. No s’haurà de fabricar cada any noves targetes i et permetrà mantenir els viatges restants de la T4 ( targeta reduïda) en cas de pèrdua o robatori.
-
Quan rebi la T-metropolitana, puc seguir fent servir l’antiga fins que caduqui?
No, encara que hi haurà màquines validadores pels suports magnètics, s’haurà de fer servir la nova T-metropolitana.
Subir
Suports
-
Com aconsegueixo la Targeta T-mobilitat?
La targeta recarregable es pot adquirir als punts presencials de la xarxa de transport públic: a diferents oficines d'atenció dels operadors, al Centre d'atenció i informació T-mobilitat (CAI). També a través de canals digitals: webs de T-mobilitat, TMB i FGC. Té un cost de 4,5 euros, es pot fer servir de manera indefinida i té una garantia de cinc anys.
-
Puc comprar la T-mobilitat al bus, als estancs o altres punts de venda habitual?
Presencialment, pots donar-te d'alta i adquirir la Targeta T-mobilitat al Centre d'atenció i informació T-mobilitat i a diferents oficines d'atenció de la xarxa de transport.
-
Com puc tenir la T-mobilitat al telèfon mòbil?
Descarrega't l'APP de la T-mobilitat i gestiona amb el telèfon mòbil els teus suports, títols, viatges i molt més, tant amb Android com iOS. Si també tens una Targeta T-mobilitat, podràs comprar títols des del mòbil i carregar-los a la targeta apropant els dos elements. A més, si disposes d'un telèfon amb sistema operatiu Android amb tecnologia NFC, podràs accedir al transport públic validant amb el teu mòbil, gràcies al sistema sense contacte. Per poder utilitzar el mòbil com una targeta que et permet accedir a la xarxa, hauràs de pagar una funcionalitat dins de la pròpia aplicació, que et costarà 1 euro.
-
Per què la T-mobilitat i l'APP tenen cost? El sistema actual no en té.
Es tracta d'un preu simbòlic per cobrir una petita part del cost de producció de les targetes i la tecnologia que permet utilitzar el mòbil per accedir al transport públic i realitzar moltes altres gestions de forma digital. Tanmateix, significa poder disposar de suports molt més duradors que una targeta de cartró i amb altres avantatges.
-
Com puc tenir la T-mobilitat per validar amb el mòbil?
Per validar la T-mobilitat amb el mòbil, necessites un mòbil Android amb NFC.
- Primer t'has de donar d'alta com a usuari T-mobilitat.
- Quan rebis la confirmació de l'alta, pots descarregar-te la funcionalitat de cartera electrònica des de TMB App, que quedarà vinculada al teu usuari i al teu mòbil automàticament. L'ús de la cartera electrònica requereix el pagament únic d'1 euro abans de poder carregar-hi el primer títol.
- Ja pot carregar títols de viatge a la cartera electrònica i fer servir el mòbil com a suport de la T-mobilitat.
-
I si tinc un telèfon que no té sistema operatiu Android o tecnologia NFC?
Si tens un dispositiu amb sistema operatiu iOS i tecnologia NFC, podràs descarregar-te l'APP de la T-mobilitat, però, de moment, no podràs disposar de la funcionalitat de validar per accedir al transport públic. Sí que podràs comprar títols i carregar-los des del mòbil en una Targeta T-mobilitat per contacte, a més de realitzar altres gestions, consultar les alteracions del transport públic en temps real o buscar les millors rutes per realitzar els teus desplaçaments a través del Sistema d'Informació del Transport. Si el teu dispositiu no té tecnologia NFC, no podràs validar per accedir al transport públic ni carregar títols a la teva Targeta T-mobilitat.
-
Puc tenir la Targeta T-mobilitat i l'APP T-mobilitat alhora?
Sí, pots adquirir una targeta recarregable i tenir l'APP mòbil, a la vegada, però funcionen de forma independent, com dos suports diferents que no estan vinculats.
-
Com compro els títols perquè estiguin a la meva T-mobilitat?
Els títols es podran comprar i carregar a través dels canals digitals (web i APP) de la T-mobilitat, TMB i FGC, de diferents oficines d'atenció al client dels operadors i del Centre d'atenció i informació T-mobilitat (CAI). També a les màquines d'autovenda de la xarxa que estiguin habilitades per a la càrrega de T-mobilitat.
-
Un cop feta la càrrega del títol, puc fer servir directament la T-mobilitat?
Si realitzes la compra immediata de forma presencial, a través de l'APP (via NFC) o a les màquines d'autovenda de la xarxa que estiguin habilitades per a la càrrega de T-mobilitat, un cop hagis adquirit el títol que vulguis utilitzar i l'hagis carregat a la Targeta T-mobilitat o a la targeta virtual del mòbil, només l'hauràs de començar a utilitzar per viatjar. En canvi, si has optat per la compra en diferit a través de l'aplicació mòbil o la web, hauràs d'esperar 60 minuts; després d'aquest temps, podràs validar a qualsevol màquina d'accés de la xarxa.
-
Què significa comprar en diferit?
És una de les dues formes de compra que ofereix l'aplicació T-mobilitat. D'una banda, pots comprar un títol i disposar d'ell a l'instant, ja sigui en la Targeta T-mobilitat (carregant-lo via NFC apropant els dos elements) o en el suport virtual de l'APP. Però si el teu telèfon no funciona amb sistema operatiu Android o no té NFC, pots realitzar una compra de títol en diferit: això vol dir que podràs començar a utilitzar el títol adquirit a la teva Targeta T-mobilitat 60 minuts després de la seva compra.
-
Puc tenir la T-mobilitat i comprar un bitllet magnètic, en un moment donat?
Sí. Durant un temps, el nou sistema digital i la tecnologia magnètica conviuran, fins a l'apagada definitiva del sistema magnètic. En aquest interval, podràs adquirir títols de tecnologia convencional, encara que disposis de la T-mobilitat.
-
He demanat la Targeta T-mobilitat però prefereixo fer servir el mòbil. Com faig el canvi?
Si ja has adquirit la Targeta T-mobilitat, no és possible tornar-la. Però recorda que pots compaginar l'ús de la Targeta T-mobilitat i l'APP mòbil sense problema, i que tots dos elements poden complementar-se. Recorda que els dos suports funcionen de forma independent, com dos suports diferents que no estan vinculats.
-
Si perdo la targeta i no puc desplaçar-me a recollir-la, pot anar algú en nom meu?
Sí, pot venir altre persona, amb cita prèvia, amb l’autorització de la persona titular, adjuntant l’autorització i el DNI/NIE original o fotocòpia del/la titular de la targeta.
-
La modalitat reduïda s’ha de carregar les T4 una a una o es poden adquirir més d’un títol alhora?
El màxim de recàrregues són dues a la vegada.
-
Si canvia de preu la T4 i encara tinc carregat a la targeta que passa?
En cas de canvi de tarifes, si la recàrrega està començada no es podran retornar els diners. Si està sencera, es podrà abonar la diferència
-
En cas de robatori, ens faran arribar un passi provisional fins que arribi la definitiva?
No hi haurà ja passis provisionals. Es pot recollir presencialment, demanant cita prèvia
-
Com puc saber quan caduca la meva targeta si ja no surt aquesta informació reflectida fora?
La caducitat es podrà veure a les màquines validadores, màquines de venda del metro, FGC i TRAM i màquines dels busos no TMB.
En cas de dubte també al telèfon gratuït: 900 70 00 77
A les APP d’TMB i T-mobilitat.
-
Es poden consultar els moviments (validacions) que s’han fet amb la T-metropolitana?
Sí, es pot consultar a través de la web de TMB o bé a través de la web de la T-mobilitat.
-
Quins tràmits es poden fer presencialment?
Es podran gestionar presencialment el duplicat de les targetes.
-
Cal cita prèvia per fer tràmits presencialment?
Sí, s’haurà de demanar cita prèvia.
-
Quins punts d’atenció presencial hi ha per a poder fer gestions amb la T-metropolitana?
Hi ha un punt presencial sempre amb cita prèvia:
-
Com es pot demanar la cita prèvia?
Trucant al telèfon gratuït: 900 70 00 77
Entrant en la pàgina web de la cita prèvia -
Quin horari tenen els punts presencials de la T-metropolitana
De 8 a 15 hores de dilluns a divendres
Subir
Títols i tarifes
-
Els preus del transport canvien amb la T-mobilitat?
No. Els preus i tarifes són les aprovades pel Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità de l'àrea de Barcelona anualment.
-
Pagarem per kilometratge a partir d'ara?
No, de moment. El futur sistema tarifari per kilometratge entrarà en funcionament més endavant, quan la T-mobilitat ja estigui consolidada. Inicialment, el nou sistema funcionarà amb els mateixos títols que hi havia fins ara: la gamma de títols integrats de l'ATM.
-
I podré usar qualsevol títol amb la T-mobilitat?
Inicialment, amb la T-mobilitat es podran utilitzar la T-usual, T-jove i les seves versions per a FM/FN. El desplegament de la gamma de títols serà progressiu.
-
Canviarà l'adquisició de títols socials o que requereixin acreditació?
Amb el nou sistema, les persones usuàries tindran associades bonificacions específiques, en base a les seves característiques i documentació presentada. Per exemple, els i les menors de 25 anys tindran vinculada automàticament la bonificació Jove, que els permetrà adquirir la T-jove. Altres bonificacions específiques, com ara de FM/FN, requeriran la presentació de la documentació pertinent un sol cop.
-
Podré presentar documentació acreditativa de FM/FN per la via digital, en comptes de presencial?
Només hauràs de donar d'alta aquesta bonificació un cop, i haurà de ser presencialment. Quan tinguis un compte web, a través de l'Àrea personal, podràs modificar les teves dades, també les bonificacions que et són pròpies, com en el cas d'una família monoparental o nombrosa.
-
Quina documentació he d'aportar per aconseguir els títols amb descompte?
Les condicions per aconseguir els títols bonificats continuen sent les mateixes que fins ara, així que hauràs de presentar la mateixa documentació, que varia segons el títol social que vulguis adquirir. Inicialment, la T-mobilitat és compatible amb la T-jove i les T-usual i T-jove de gamma FM/FN.
-
Amb una sola targeta recarregable puc portar diferents bitllets?
Inicialment, podràs portar un títol més una recàrrega reserva del mateix a la Targeta T-mobilitat o el telèfon mòbil.
-
Vull comprar un títol bonificat que no apareix a les opcions de compra de la T-mobilitat. Què faig?
Inicialment, els títols socials o bonificats que entren en funcionament amb la T-mobilitat són la T-jove i els títols de famílies monoparentals i nombroses. Si vols algun d'aquests títols i la plataforma no t'ofereix l'opció de comprar-los, és que no compleixes els requisits necessaris o no has presentat la documentació pertinent per demostrar que els compleixes. Pots presentar aquesta documentació a qualsevol punt d'atenció de la xarxa; només ho hauràs de fer la primera vegada i ja quedarà registrat al teu perfil.
Si necessites un altre títol integrat de l'ATM, de moment hauràs de continuar optant pel sistema magnètic, com fins ara; si el que vols és la T-4 o la Targeta Rosa, recorda que són títols propis de l'AMB, i tampoc estan disponibles encara. -
M'he equivocat en la compra d'un títol. Què faig?
Si et plau, consulta la Política de devolució dels títols T-mobilitat
-
On puc consultar la validesa o saldo del meu títol?
Pots veure l'estat dels teus títols a l'Àrea personal de la pàgina web o a través de l'APP T-mobilitat. També pots realitzar la consulta de forma telefònica o presencial, als punts d'atenció de la xarxa, i a les noves màquines de consulta, que pots trobar als autobusos. També a les màquines d'autovenda habilitades de la xarxa de transport, que també serviran per poder consultar les dades de les targetes.
-
Puc obtenir un rebut o una factura dels títols que compri?
Sí, a l'espai personal pots revisar l'historial de compres realitzades a través dels nostres canals digitals i pots descarregar la factura simplificada que necessitis. També pots demanar les factures simplificades d'aquestes compres als Punts TMB. De moment no es poden obtenir les factures completes.
-
El passi d’acompanyant ara es paga cada any?
Sí, passa a ser de renovació anual
-
La T-metropolitana serveix per a RENFE?
No, igual que ara que no funciona.
-
Si canvio de municipi, que he de fer?
En cas de targeta rosa gratuïta o reduïda, fer nova sol·licitud al municipi actual, sempre i quan sigui un municipi AMB.
En cas de Passi d’acompanyant cal trucar al 900 70 00 77 per notificar-ho.
-
Puc deixar la T-metropolitana a algú?
No, és un títol personal i intransferible.
-
Que passa si m’enxampen amb la T-metropolitana d’una altra persona?
Utilitzar un títol personal d’una altra persona es considera un ús fraudulent. Si un equip d’inspecció de la xarxa li demana el títol i porta el d’una altra persona, s’exposa a una sanció amb una percepció mínima i que el títol sigui bloquejat.
-
La T-metropolitana està bloquejada, què he de fer?
Si troba que la T-metropolitana està bloquejada per una sanció, o en desconeix el motiu, pot trucar al telèfon gratuït 900 70 00 77
Subir
T-16
-
Els i les menors de 16 anys podran seguir disposant de la T-16 amb la T-mobilitat?
Sí, podran obtenir la T-16 en una Targeta T-mobilitat. Inicialment, estarà disponible dins de la Zona 1.
-
Què he de fer si perdo la Targeta T-mobilitat amb la T-16? Demanar un duplicat tindrà un cost? I en cas de robatori?
Si es perd la Targeta T-mobilitat amb la T-16, la persona adulta a càrrec de l'infant haurà d'anar a un punt d'atenció per obtenir un duplicat, o fer-ho a través del web T-16.cat. S'haurà de pagar el preu del nou suport (4,5€), però el títol es traspassarà de forma gratuïta. I s'ha de procedir de la mateixa forma en casos de robatoris.
-
Què he de fer quan el/la menor ja no tingui dret a la T-16 per edat?
El títol T-16 caducarà automàticament i el suport es desactivarà. Caldrà que sol·liciti un suport T-mobilitat genèric i hi carregui un altre títol.
Subir
Funcionament
-
Com puc fer-me la T-mobilitat?
Si fas servir habitualment la T-usual, la T-jove o les seves versions per a famílies monoparentals i famílies nombroses, i et mous entre els 36 municipis de la zona de tarifa metropolitana, ja pots passar-te a la T-mobilitat. Dona't d'alta al nou sistema, de forma digital o presencial, i tria el teu suport, en forma de Targeta T-mobilitat o d'APP. Si t'has donat d'alta de forma presencial i posteriorment també et registres a la pàgina web, podràs dur a terme molts tràmits de forma digital.
Subir