Mitigació
L'escalfament global atmosfèric es deu en gran part a l'augment de la concentració de gasos amb efecte d'hivernacle, com a conseqüència de les emissions procedents d'activitats humanes. Per mitigar els impactes més greus del canvi climàtic i assolir els objectius establerts a nivell mundial, europeu, estatal i català, hem de reduir dràsticament aquestes emissions.
Tutorial
Guia de càlcul
Estratègia 2030
L'Estratègia del carboni per reduir les emissions de CO2 s'aplica a les instal·lacions de les oficines centrals de l'AMB, als equipaments de tractament de residus, subministrament i tractament d'aigües, territori (gestió i manteniment de parcs i platges) i empreses de mobilitat. És a dir, a totes les empreses pròpies i concessionàries de l'AMB.
L'objectiu global fixat de reducció d'emissions per a l'any 2030 és del 30 % respecte a les emissions de l'any de referència de l'Estratègia: 2011. Aquest objectiu representa reduir les emissions un 43 % respecte a les estimades el 2005, any base que estableix la UE i que incorporen els estats membres i també la Generalitat de Catalunya. Per tant, és un objectiu coherent i fins i tot més ambiciós que els fixats per la UE en el marc Energia i Clima 2030 o la mateixa Llei de canvi climàtic de Catalunya.
-
Indicadors i sectors
En l'àmbit dels serveis de l'AMB (tractament dels residus, cicle de l'aigua, mobilitat, territori i oficines de l'AMB), el Pla clima i energia proposa un objectiu de reducció del 43 % de les emissions amb relació a l'any 2005. D'aquest percentatge, s'estima que el Pla contribueix a una reducció del 13,2 % de les emissions (principalment a través del serveis prestats per l'AMB), i el 26,8 % es refereixen a les accions dels municipis. Per assolir aquest objectiu de reducció del 40 % cal la col·laboració de tothom: ajuntaments i altres administracions, els principals agents logístics i la ciutadania.
Indicadors específics per sectors Residus kg CO2eq/t residu gestionat Aigua kg CO2eq/m3 aigua tractada o distribuïda
kg CO2eq/m3 habitant equivalent (EDAR)Mobilitat t CO2eq/autobús
kg CO2eq/passatger
t CO2eq/llicència (IMT)Territori t CO2eq/km gestionat (rondes, rius i platges)
kg CO2eq/m2 gestionat (parcs)Oficines t CO2eq/treballador/a Gràfic Contribució de diferents sectotrs a l'estratègia del carboni -
Objectius
L'Estratègia del carboni per reduir les emissions de CO2 s'aplica a les instal·lacions de les oficines centrals de l'AMB, als equipaments de tractament de residus, subministrament i tractament d'aigües, territori (gestió i manteniment de parcs i platges) i empreses de mobilitat. És a dir, a totes les empreses pròpies i concessionàries de l'AMB. Aquesta estratègia s'inclou al Pla de sostenibilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (PSAMB), que és l'instrument de referència de la política ambiental metropolitana.
Aquest programa va en la línia de les fites de l'estratègia europea Horitzó 2030, en què es treballa per reduir un 40 % les emissions de CO2 l'any 2030. Per fer-ho es fomenta l'augment d'un 32 % de les energies renovables i l'increment d'un 32,5 % de l'eficiència energètica.
Les oficines de la seu de l'AMB estan adherides al Programa d'acords voluntaris (PAV), de l'Oficina Catalana del Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, manifestant el seu compromís per a la reducció de les emissions de CO2.
Informe anual d'adhesió al PAV
Informe 2019
Informe 2018
Informe 2017
Informe 2016
Informe 2015
Informe 2014
Informe 2013 -
Seguiment
La Comissió Tècnica de Seguiment de l'Estratègia de Gestió del Carboni (CTSE) és l'òrgan encarregat de fer un seguiment de l'aplicació d'aquest programa.
Per fer-ho, duu a terme el seguiment de l'aplicació de les línies d'actuació i els objectius de mitigació per àrea i actualitza el càlcul anual de la petjada de carboni de l'AMB.
Com a eina per fer el seguiment i actualitzar el càlcul, el CTSE disposa de grups de treball temàtics (programes, aigua, residus), que s'encarreguen d'estudiar, analitzar i desenvolupar eines de càlcul d'emissions de CO2 específiques per a cadascun dels àmbits de gestió metropolitana. A partir d'aquests càlculs quantitatius es prenen mesures per mitigar la petjada del carboni de l'AMB.
Inventari de l'Estratègia de gestió del carboni
La petjada de l'AMB és el sumatori de les emissions de les 57 instal·lacions i prestadors de serveis dels diferents sectors inclosos: subministrament i sanejament d'aigua, residus, territori, mobilitat i oficines.
2017
Resum executiu
Balanç etapa 2011-2015, informe 2016 i presentació de la nova etapa
2016
Informe de seguiment
2015
Informe de seguiment
2014
Presentació-resum
Informe complet
Resultat del càlcul
Resultats de gestió del carboni de les diferents instal·lacions i organismes i companyies concessionàries de serveis de l'AMB.
Evolució de la petjada
-
Aigua
Gràfic Petjada global de l'aigua (Tones CO2/any)
Gràfic Dades d'emissions del subministrament de les instal·lacions d'aigua (Tones CO2/any)
Fitxes informatives sobre sanejament d'aigua
EDAR Begues
EDAR Besòs
EDAR Gavà
EDAR Montcada
EDAR Prat del Llobregat
EDAR St. Feliu
EDAR Vallvidrera
Xarxa de col·lectors
Fitxes de la petjada del carboni de subministraments
ABEMGCIA
AICSA
APSA
AQUALIA
Aigues de Catalunya
SABEMSA
SOREA
SGAB -
Territori
Gràfic Petjada global de territori (Tones CO2/any)
Gràfic Dades d'emissió de l'àmbit territorial
Fitxes informatives sobre parcs, rius i platges
Parcs ES (espais singulars)
Parcs àmbit Besòs
Parcs àmbit Llobregat
Mateniment platges
Neteja platges
Manteniment Parc Riu Llobregat
Rondes -
Residus
Gràfic Petjada global de residus (Tones CO2/any)
Gràfic Dades d'emissions de les instal·lacions de residus per tipus d'instal·lació (tones CO2 eq/any)
Fitxes informatives sobre instal·lacions de residus
Ecoparc de Barcelona, S.A. (Ecoparc 1)
Ecoparc del Besòs, S.A. (Ecoparc 2)
Ecoparc de Mediterrani, S.A. (Ecoparc 3)
Ecoparc de Can Mata, S.L. (Consorci Ecoparc 4)
Planta de Valorització energètica (TERSA - Tractament i selecció de residus S.A.)
Planta de triatge de Gavà (envasos)
Planta de triatge de Gavà (voluminosos)
Deixalleries (SIRESA)
Planta de tractament de lixiviats (TIRSSA)
Planta de transferència de Viladecans
Planta de compostatge Sant Cugat (TMA)
Planta de compostatge Torrelles
Planta triatge de Molins de Rei
Tractament i transport extern de lixiviats
Neteja i manteniment abocadors
Biogàs del Garraf (Abocador Garraf)
Manteniment dipòsit Garraf -
Mobilitat
Gràfic Petjada global de transport (Tones CO2/any)
Gràfic Dades emissions vinculades a la mobilitat (tones CO2/any)
Fitxes informatives sobre empreses de transport
IMET
Rosanbus
TUSGSAL
Monbus
Soler i Sauret -
Oficines
Gràfic Dades emissions de les oficines de l'AMB
Fitxa informativa sobre emissions directes i indirectes
Fitxa serveis centrals
Laboratori AMB
Local del Millor que nou
Oficina de l'Agència de Transparència
Inventari territorial d’emissions
Certificacions i informes
L'AMB disposa de la certificació UNE-EN ISO 14064-1 per a la quantificació i informes de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle de les instal·lacions i serveis inclosos en l'Estratègia de carboni. Es duen a terme cicles d'auditories de tres anys. El primer cicle d'auditories es va fer l'any 2014, quan es van verificar les emissions de 2011-2012-2013. El segon cicle d'auditories es va iniciar el 2017, quan es van verificar les emissions de 2014-2015-2016.
L'any 2018 s'han verificat les emissions de 2017 i l'any 2019 es verificaran les de 2018.
L'abast actual de l'Estratègia comprèn 58 organitzacions i instal·lacions. El mostreig de centres permetrà auditar gairebé el 100% de l'abast de l'Estratègia. Durant 2017 es van auditar 24 centres i al llarg de 2018 i 2019 s'estan auditant 15 i 11 instal·lacions més, respectivament.
En el període que comprèn els anys 2011 i 2017, s'han reduït les emissions en un 24%. L'objectiu pel 2030 és el de reduir un 30% les emissions en base a l'any 2011.
Certificació 2020 ISO 14064
Certificació 2019 ISO 14064
Certificació 2017 ISO 14064
Certificació 2016 ISO 14064
Certificació 2014-2015 ISO 14064
-
Informes
Informe del resultat de la Gestió de l'Estratègia del Carboni de l'AMB (2020)
Informe del resultat de la Gestió de l'Estratègia del Carboni de l'AMB (2019)
Informe del resultat de la Gestió de l'Estratègia del Carboni de l'AMB (2011-2015)
Informe Comissió Tècnica de Seguiment 2017 -
Empreses auditades
- Planta integral de Valorització de residus (PIVR) de Sant Adrià del Besòs.
- Ecoparc dels Hostalets de Pierola (Ecoparc de Can Mata SL).
- Institut Metropolità del Taxi (IMET).
- Ecoparc de la Zona Franca (Ecoparc de Barcelona SA).
- Ecoparc de Montcada i Reixac (Ecoparc del Besòs SA).
- EDAR de Besòs (Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua S.A).
- Societat General d'aigües de Barcelona AGBAR (subministrament).
- EDAR del Prat de Llobregat (Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua S.A.
- T.U.S.G.S.A.L.
- MOHN Autocars, S.L.
- Oliveras SL.
- Rosanbus SL.
- Manteniment i Conservació de Rondes (Consell Comarcal Barcelonès).
- EDAR de Gavà (Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua S.A).
- EDAR de Montcada (Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua S.A).
- Planta de Compostatge Sant Cugat – TMA.
- Serveis Generals de Mobilitat i Transport (SGMT) SL.
- EDAR de Sant Feliu (Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua S.A).
- Planta de compostatge de Torrelles.
- Barcelona City Tour.
- UTE Biogàs Garraf.
- Parcs Llobregat (CESPA).
- Deixalleries.
- Aigües del Prat S.S. (APSA).
Aquaprint
Aquaprint és una eina de càlcul de l'empremta de carboni i empremta hídrica de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que realitza el càlcul de las empremtes de les diferents instal·lacions del cicle integral de l'aigua.
- Captació i producció d'aigua potable.
- Distribució d'aigua potable.
- Recollida d'aigua residual al clavegueram.
- Tractament d'aigua residual.
- Oficines.
Transició energètica
La transició energètica és un camí cap a la transformació del sector energètic amb la necessitat de reduir les emissions de CO2 relacionades amb l'energia per limitar el canvi climàtic.
El Full de ruta per a la transició energètica de l'AMB consta de 36 accions que suposen un estalvi energètic de 5.950.891 MWh/any i un estalvi d'emissions de 2.094.327 t CO2eq/any, és a dir una reducció de l'11 % del consum energètic de l'AMB respecte a l'escenari definit com a escenari "Business as Usual" per al 2030 i una reducció de les emissions del 13 % respecte a l'any 2005.
Transició energètica metropolitana
Emissions dels serveis residus i aigua
L'avaluació ambiental estratègica (AAE) i l'anàlisi del cicle de vida (ACV) permeten avaluar i comparar les emissions derivades dels plans i programes metropolitans i els possibles escenaris, entre d'altres aspectes. Així, s'ha treballat en l'AAE del PREMET25 (Programa metropolità de prevenció i gestió de recursos i residus) i en el seu ACV. També s'està duent a terme l'AAE del PDECIA (Pla Director Estratègic del Cicle Integral de l'Aigua).
PREMET25. Estudi ambiental estratègic
PREMET25. Anàlisi del Cicle de Vida de la gestió de residus municipals a l'àrea metropolitana de Barcelona