Prioritats de gestió

Una acció concentrada i eficaç articulada al voltant del valor afegit de l'AMB.

17. En un context marcat per la davallada dels recursos econòmics i, en el marc del que recomanen les bones pràctiques internacionals, aquesta política pública ha de fer un esforç per concentrar els recursos personals, tècnics i econòmics de cooperació per al desenvolupament en aquelles prioritats sectorials i geogràfiques més alineades amb les necessitats derivades de les pressions procedents dels processos accelerats d'urbanització a les realitats homòlogues dels països socis, per una banda, i amb els àmbits d'expertesa i les capacitats instal·lades dels diferents actors metropolitans, per una altra. En aquest sentit, les prioritats geogràfiques i sectorials del Pla director es concentren en el que podria definir-se com el valor afegit de l'AMB com a agent de cooperació i la seva naturalesa municipalista i metropolitana.

18. Tal com s'extreu del PAM, cal entendre la metròpoli com una xarxa de pobles i ciutats, territorialment vertebrada, socialment cohesionada i ambientalment sostenible, en un espai compartit pel benestar, la convivència, la igualtat d'oportunitats, el respecte als drets humans i la pau. La metròpoli entesa com una ciutat de ciutats, que manté i potencia el seu model de gestió específic fonamentat en el respecte de les identitats dels diferents municipis que la conformen, que permet optimitzar les estratègies i els objectius comuns, i que facilita una gestió integrada i eficient dels serveis. Aquesta voluntat, expressada en el PAM, s'alinea perfectament amb les necessitats de desenvolupament humà sostenible derivades dels processos d'urbanització que es viuen els països socis.

19. A més, el model de cooperació per al desenvolupament de l'AMB posa en valor el municipalisme i la gestió pública de proximitat com una manera d'abordar les demandes de la ciutadania de manera més propera, eficaç i transparent. En aquest sentit, aquesta política pública posa al centre de la seva actuació l'enfortiment dels municipis i governs locals tant pel que fa a l'enfortiment institucional, com pel que fa a la promoció de la participació de la ciutadania i la societat civil en la definició de polítiques públiques i la governança democràtica local. El correlat d'aquest treball d'enfortiment municipal a la realitat metropolitana de Barcelona es reforça amb la important tasca de sensibilització i conscienciació ciutadana que desenvolupen d'una banda les entitats de la societat civil amb la seva intervenció en barris, escoles, etc. i de l'altra els ajuntaments en l'àmbit de l'Educació per al Desenvolupament pel fet de ser el nivell de govern més proper al ciutadà i els que tenen més tradició de treball en el territori.

20. En coherència, i prenent com a punt de partida la vocació municipalista i metropolitana expressada en el PAM i els àmbits d'expertesa sectorial propis de l'AMB, sense deixar de banda els valors definits en la Llei catalana de cooperació, aquest Pla director defineix una sèrie de prioritats sectorials directament vinculades a la missió anteriorment definida. Aquestes prioritats s'articulen al voltant de quatre objectius estratègics de cooperació (OEC) per al desenvolupament que es despleguen, al seu torn, en objectius específics (OC).

Prioritats sectorials

Quatre objectius estratègics de cooperació i quinze objectius específics.
  • OEC 1. Promoure el respecte i l'exercici efectiu dels drets econòmics, socials i culturals en les conurbacions urbanes i regions metropolitanes.
    OC 1.1. Promoure el dret a l'aigua i l'accés universal a l'aigua i contribuir en la millora de la gestió integral del cicle de l'aigua, la protecció dels recursos hídrics, l'ús racional, la millora dels sistemes de captació, subministrament i distribució d'aigua potable, el sanejament i la gestió d'aigües residuals.

    OC 1.2. Promoure el dret a l'habitatge en un entorn d'assentaments urbans sostenibles, caracteritzat per l'accés a un habitatge digne en un entorn definit per l'existència d'espais públics, infraestructures i serveis adequats.

    OC 1.3. Promoure la cohesió social i la vertebració territorial mitjançant l'ordenació del territori i la creació d'espais públics que contribueixin a la qualitat de vida de les persones, dels seus drets culturals i dels ecosistemes.
  • OEC 2. Promoure el desenvolupament local sostenible en les conurbacions urbanes i regions metropolitanes.
    OC 2.1. Acompanyar processos de planificació estratègica local, inclusius i participatius, que permetin involucrar els diferents agents locals, especialment aquells tradicionalment exclosos, en la presa de decisions.

    OC 2.2. Promoure la sostenibilitat ambiental mitjançant la promoció de models sostenibles locals, agendes 21, el foment d'energies renovables, la transversalització de la sostenibilitat en la planificació estratègica local i l'educació ambiental.

    OC 2.3. Contribuir en la millora de la gestió i el tractament dels residus amb especial èmfasi en la recollida selectiva, els serveis de deixalleries i la seva gestió logística, prevenció i minimització.

    OC 2.4. Contribuir en la planificació de la mobilitat urbana i l'ordenació del transport públic en els processos d'urbanització, que garanteixin la seguretat, la sostenibilitat i l'ús racional del transport, especialment el col·lectiu.
  • OEC 3. Promoure la governança democràtica local i metropolitana i impulsar la participació i l'agenda dels governs i autoritats locals en els fòrums internacionals de debat.
    OC 3.1. Millorar les capacitats institucionals i de gestió dels governs locals de les conurbacions urbanes i regions metropolitanes i promoure la participació dels diferents agents locals en la definició de polítiques públiques locals.

    OC 3.2. Millorar les capacitats institucionals i de gestió de les regions metropolitanes mitjançant l'acompanyament i l'enfortiment institucional a governs d'àmbit metropolità que afavoreixin el treball intermunicipal i la gestió mancomunada de serveis.

    OC 3.3. Promoure la participació dels governs locals en els espais de debat internacional i les xarxes internacionals i impulsar l'agenda de desenvolupament local de les ciutats i metròpolis en la definició de l'agenda internacional del desenvolupament.

    OC 3.4. Promoure l'intercanvi de bones pràctiques, el coneixement i la recerca sobre els reptes del desenvolupament humà sostenible en les conurbacions urbanes i regions metropolitanes.
  • OEC 4. Promoure l'Educació per al Desenvolupament (EpD) en l'espai municipal i metropolità de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
    OC 4.1. Millorar el coneixement i la sensibilització sobre els reptes de desenvolupament humà sostenible derivats dels accelerats processos d'urbanització en les conurbacions urbanes i regions metropolitanes.

    OC 4.2. Donar suport als municipis metropolitans en el foment d'una ciutadania informada, compromesa i solidària mitjançant actuacions d'Educació per al Desenvolupament.

    OC 4.3. Donar suport a la societat civil en les tasques d'educació, sensibilització i incidència política en l'àmbit metropolità sobre les causes que provoquen les situacions de desigualtat, pobresa i exclusió per falta de pau, justícia, igualtat i equitat en les relacions entre persones, pobles, cultures, nacions i estats.

    OC 4.4. Aprofundir en les possibilitats de l'EpD com una eina per millorar la transparència i rendició de comptes amb la ciutadania i donar a conèixer les experiències exitoses de cooperació per al desenvolupament i la capacitat de transformació social que té aquest.

Prioritats geogràfiques

21. Pel que fa a les prioritats geogràfiques, l'alineació amb els principis de l'eficàcia i la qualitat de l'ajut, junt amb la necessitat d'impulsar una acció coordinada i complementària amb el conjunt d'actors de cooperació nacionals i internacionals, obliga a concentrar els recursos i a identificar una especificitat geogràfica per al model de cooperació de l'AMB. En aquest sentit, el valor afegit del model de cooperació de l'AMB rau en la relació d'associació que es pot establir amb realitats homòlogues del sud. Així, aquest Pla prioritza les actuacions de cooperació amb regions metropolitanes i conurbacions urbanes que han de fer front als desafiaments derivats dels desequilibris territorials, ambientals, econòmics i socials que s'associen a processos d'urbanització accelerats, a partir de l'experiència acumulada per l'AMB en la gestió mancomunada de serveis en els àmbits sectorials als quals es feia referència anteriorment.

22. En coherència, el principal focus de priorització geogràfica del model de cooperació de l'AMB és l'àmbit local, els hàbitats urbans i, més concretament, les conurbacions urbanes i les regions metropolitanes. Els principals esforços d'aquesta política pública s'esmerçaran en la interlocució amb les realitats homòlogues amb les quals es pot establir una relació de cooperació al voltant de problemàtiques compartides. Això no obsta perquè el focus urbà i metropolità pugui ser complementat amb actuacions d'àmbit nacional, regional o global, especialment a través de xarxes, que contribueixin a la consecució dels objectius estratègics definits per aquest Pla en àmbits com l'Educació per al Desenvolupament o la promoció de la recerca i les bones pràctiques sobre els reptes del desenvolupament humà sostenible ens els hàbitats urbans, les conurbacions urbanes i les regions metropolitanes.



23. Pel que fa a les regions prioritàries, aquest pla pren com a referent les prioritats geogràfiques definides per la Llei de cooperació, el Pla director de la Generalitat de Catalunya i el PAM, i prioritza aquelles regions on coincideixen les necessitats de desenvolupament derivades dels processos d'urbanització amb les oportunitats per  establir aliances estratègiques en termes de desenvolupament, i les capacitats instal·lades o potencials del conjunt d'agents de cooperació per al desenvolupament metropolitans. El creuament d'aquests tres paràmetres resulta en la priorització de tres regions: la Mediterrània, l'Àfrica Occidental, l'Amèrica Central i el Carib.

24. Quant als criteris de selecció de les conurbacions urbanes i àrees metropolitanes amb què emprendre accions de cooperació, caldrà tenir en compte tant els criteris de necessitat de desenvolupament humà sostenible com els criteris d'eficàcia de la cooperació de l'AMB. En aquest sentit, d'entre les diferents regions on esdevé rellevant cooperar, la cooperació de l'AMB hauria de focalitzar els esforços en aquelles conurbacions en què existeixen oportunitats locals i capacitats pròpies per poder fer que aquesta cooperació esdevingui eficaç i basada en el valor afegit del model metropolità. Així, els criteris de selectivitat que caldrà tenir en compte, entre altres, són:
  1. Els índexs de desenvolupament humà, de pobresa i de desigualtats dels països i/o regions sòcies.
  2. L'experiència, els vincles institucionals i de solidaritat acumulats per part dels actors metropolitans.
  3. Les capacitats institucionals i el compromís amb el desenvolupament dels socis del sud.
  4. Les capacitats, el grau d'organització i l'experiència de la societat civil dels socis del sud.