Agbar haurà de retornar 211 milions d'euros si es liquida l'empresa Aigües de Barcelona

| Tema: Aigua

En la proposta de liquidació s'ha tingut en compte principalment el valor real dels actius, el retorn dels beneficis i el know-how i la part de la xarxa corresponent a la Generalitat de Catalunya. La proposta de liquidació és independent del model futur de gestió, tant si es tracta d'un model 100% públic com d'una concessió mitjançant una nova liquidació.

.
. | Arxiu

Segons els càlculs dels serveis tècnics de l'AMB, AGBAR hauria de retornar 211 milions d'euros en cas que el Tribunal Suprem ratifiqui la sentència del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya, que anul·la l'acord de constitució d'Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana del Cicle de l'Aigua (ABEMCIA), operador públic-privat participat, actualment, per l'AMB (15%), Criteria (15%) i AGBAR (70%).

Els elements que s'han tingut en compte en aquest càlcul són els fons propis de l'empresa, els beneficis obtinguts -on s'ha seguit el mateix criteri que amb la liquidació per part de la Generalitat d'Aigües Ter-Llobregat empresa concessionària, participada al 100% per Acciona-, la valoració dels actius aportats per AGBAR inicialment , la partida de know how i la recuperació dels béns i drets en alta i de 6 concessions municipals.

En la decisió de la justícia d'anul·lar els acords de creació de l'empresa destaca el fet que AGBAR no posseïa un títol previ per prestar el servei, per la qual cosa el servei que prestava era "a precari". Si el Tribunal Suprem confirma aquesta condició AGBAR no podrà reclamar els beneficis futurs (anomenat "lucre cessant") ni podrà seguir prestant el servei d'abastament d'aigua, sinó que l'AMB haurà de decidir la nova forma de gestió, ja sigui directa o indirecta mitjançant una licitació pública.

Exercici comptable per a dur a terme la liquidació

1. En relació als actius aportats per AGBAR en la posada en funcionament de l'empresa, l'informe que va elaborar l'AMB el febrer del 2018 conclou que hi va haver una sobrevaloració d'aquest concepte, que va passar de la valoració inicial de 476.450.00€ a 239.310.745€. Per tant, AGBAR ha de retornar, per aquest concepte, 237.139.225€.

2.  Havent-se declarat els acords nuls, AGBAR perdria el dret de cobrar el concepte de know how, que durant el temps de servei de l'empresa mixta suma 55.526.982€ i hauria de retornar.

3.  AGBAR també hauria de retornar el valor de les 6 concessions municipals que va aportar a l'empresa mixta, per valor de 244.886€.

4.  De la mateixa manera, hauria de retornar un 22,5% addicional dels actius aportats, ja que aquests corresponen a la xarxa de distribució en alta (des de la captació del medi fins a la xarxa de distribució domiciliària). Aquests actius tenen un valor de 107.201.250€

Pel que fa als fons que AGBAR tindria dret a cobrar en cas de liquidació:

Els fons propis de la companyia, a 31/21/2018, són de 370.675.833€. Arribat el cas de la dissolució de l'empresa, cada soci cobraria el percentatge corresponent a la seva participació accionarial.

Pel que fa als beneficis, la suma d'aquests en el període entre 1 d'agost del 2013 i 31 de desembre del 2018 és de 129.551.352€. A aquesta xifra cal descomptar-li el 22,5%, que correspon al benefici obtingut per Aigües de Barcelona per les activitats d'abastament en alta, que són competència de la Generalitat de Catalunya. Així, el benefici exigible és de 100.402.298€.

Aquests beneficis impacten directament en els fons propis, que passen a ser de 270.273.535€, i per tant en el 70% que AGBAR tindria dret a cobrar, que queda en 189.191.475€.

Balanç final

Per tant, el deute d'AGBAR en el moment de la liquidació d'Aigües de Barcelona seria de 399.923.527€. En restar-li el percentatge que AGBAR té dret a cobrar segons les seves accions, el deute final seria de 210.732.052€. Pel que fa a Criteria, al qual li correspon el 15% dels fons propis, percebrà 40.541.030€.

Segons els estudis fets per l'AMB, aquesta proposta de liquidació és viable independentment del model de gestió futur. Per tant, aquestes obligacions seguirien vigents tant si, després de la resolució favorable del Tribunal Suprem, s'opta per un model 100% públic, o bé s'adjudica el servei a un operador privat mitjançant una nova licitació.

Documents relacionats