PACTE
El Programa d'actuacions de cohesió territorial (PACTE), dotat amb 150 milions d'euros, incorpora les actuacions pròpies de l'AMB, ja siguin directes o en cooperació amb ajuntaments. Inclou equipaments, espais públics i infraestructures.
Sobre el PACTE
El Programa d'actuacions de cohesió territorial (PACTE) 2025-2028 està dotat amb 150.000.000 d'euros i es desplegarà a trenta-cinc municipis de l'AMB, sense incloure-hi el de Barcelona, que disposa d'un programa específic d'inversions en l'espai públic.
L'assignació dels fons destinats a l'execució del Programa de cohesió territorial es caracteritza per voler ser proporcional i, al mateix temps, tendir a compensar les desigualtats entre els municipis metropolitans.
La voluntat de proporcionalitat es reflecteix assignant més recursos en funció del pes de la població de cada municipi sobre el total de població que integra l'AMB, sense incloure-hi la població de la ciutat de Barcelona. Les dades oficials de població que s'han utilitzat són les publicades per l'Institut Nacional d'Estadística, en data 1 de gener de 2023.
Per tenir en compte les desigualtats entre municipis, s’assigna una part dels recursos de manera inversament proporcional al nivell socioeconòmic de cada municipi. Per fer-ho es pren com a indicador la dada de la renda bruta familiar disponible per habitant de l’any 2023 (dades de la Diputació de Barcelona), es pondera d’acord amb la xifra de població respectiva i s’aplica de manera inversa.
Finalment, per respectar al màxim els propòsits de proporcionalitat i de cohesió territorial i socioeconòmica, s'han adoptat els criteris següents:
- El 62 % dels recursos s'assigna de manera directament proporcional a la població.
- El 30 % dels recursos es reparteix segons el nivel socioeconòmic de cada municipi, prenent com a indicador un índex invers elaborat sobre la base de la renda bruta familiar disponible per habitant, que es pondera també en funció de la població, de manera que queda compensada als municipis que estan per sota de la mitjana de l’àmbit metropolità. Així, s’aconsegueix una redistribució que té en compte la situació socioeconòmica mitjana de cadascun dels municipis de l’àmbit.
- Es distribueix linealment un 4 % dels recursos entre els 29 municipis de l’AMB de menys de 75.000 habitants, que estan inclosos en el sistema general de participació en els ingressos de l’Estat (PIE). Això garanteix un fons mínim de 206.896,55 euros per a cadascun, que permet un llindar bàsic de magnitud de les actuacions, especialment important en el cas dels municipis més petits.
- El 4 % restant dels recursos es reparteix entre els sis municipis de l’AMB que participen en l’assignació del Programa de cohesió territorial i formen part del règim de cessió en la participació en els ingressos de l’Estat (PIE). Aquest criteri afavoreix la millora de l’equilibri i la redistribució que pretén assolir la filosofia d’assignació d’aquest programa. En el quadre adjunt es mostra el detall de les variables aplicades en aquest criteri.
El PACTE suposa una assignació mitjana global per habitant metropolità (sense comptar Barcelona) de 88,59 €.
L’AMB, d’acord amb els ajuntaments, definirà i concretarà els encàrrecs del PACTE. També s’encarregarà de la redacció dels projectes, de l’execució i de la gestió de les obres corresponents.
-
Objectius de les actuacions
El desenvolupament urbà sostenible a l’àrea metropolitana de Barcelona implica transformar el territori a partir de la intervenció als espais urbans, la dotació d’equipaments públics necessaris, la intervenció en el patrimoni construït, la promoció de la mobilitat sostenible i la vertebració del territori a partir de la integració de les grans infraestructures i la millora dels serveis urbans. A més, mitjançant la transformació dels espais urbans, es busca promoure la cohesió social, complementant les polítiques metropolitanes i locals, alhora que s’estimula el creixement econòmic sostenible del territori.
El PACTE s’implementa amb vocació metropolitana. En el context del programa, la voluntat és promoure accions que no només siguin significatives en termes d’envergadura, sinó que també generin un impacte positiu i tangible als municipis i al territori metropolità en general mitjançant la transformació de l’espai públic, la recuperació del patrimoni arquitectònic i la construcció de nous equipaments. Aquestes actuacions busquen abordar desafiaments metropolitans de manera integral i transformadora, contribuint així al desenvolupament sostenible i al benestar de la població. A més, es col·laborarà estretament amb els municipis per desenvolupar intervencions tant a escala local com metropolitana, d’acord amb els plans i programes de les polítiques metropolitanes, per tal de potenciar-ne el màxim impacte a partir de l’enfortiment de la cohesió territorial.
Per afrontar els reptes del canvi climàtic i contribuir al desenvolupament sostenible del territori metropolità, l’AMB va aprovar el 13 de febrer del 2024 el Protocol de sostenibilitat: criteris ambientals per als projectes i les obres de l’AMB i l’IMPSOL, que s’ha d’aplicar en els projectes i les obres de l’AMB.
Es tracta d’una eina transversal amb una visió integral que permet avaluar l’impacte ambiental de les decisions que es prenen en tot el procés de concepció i execució de qualsevol actuació arquitectònica o d’enginyeria. És un instrument que, amb valors concrets, ens empeny a millorar la gestió dels recursos, avançar en la reducció de les demandes hídrica i energètica, limitar la petjada del carboni embegut i fomentar la biodiversitat, la mobilitat sostenible, les energies renovables i la renaturalització urbana; tot plegat per mitigar el canvi climàtic i adaptar-nos-hi.
Per tot això, el PACTE prioritzarà actuacions en els àmbits següents:
- Transformació dels centres urbans per fer-los més habitables.
- Rehabilitació o transformació d’equipaments per millorar-ne l’eficiència energètica, la digitalització, l’accessibilitat, l’habitabilitat i la seva conservació.
- Recuperació, rehabilitació i digitalització d’edificis sense ús per a nous equipaments públics.
- Intervenció en el patrimoni per donar valor al llegat històric i cultural.
- Construcció de nous equipaments públics per garantir la cohesió social al territori.
- Foment de la mobilitat sostenible i de la transició energètica per contribuir a la reducció de les emissions.
- Intervenció en espais naturals, del litoral i forestals per potenciar els serveis ecosistèmics que aporten.
- Vertebració del territori metropolità mitjançant la integració de les grans infraestructures.
-
Gestió del programa
La relació d’actuacions s’ha de determinar de comú acord amb cada ajuntament. La Vicepresidència Executiva de l’AMB n’acreditarà l’acceptació i donarà curs a llur desenvolupament. Els serveis tècnics de l’AMB s’encarregaran de la gestió integral de les actuacions i prestaran el suport tècnic i de gestió necessaris per materialitzar-les correctament.
Al Programa d’actuacions de cohesió territorial li són d’aplicació les característiques comunes de la resta del Pla d’inversions metropolità quant a flexibilitat, transparència i agilitat de tràmit. Això es concreta en la compatibilitat i complementarietat amb el Programa de millora urbana i social i el Programa de projectes i assistència tècnica, així com amb qualsevol recurs d’inversió local o supralocal extern a l’AMB; en l’elaboració de les dades econòmiques i de gestió en temps real; en la immediatesa de la correcció i adaptació de les destinacions i els imports, i en la posada a disposició en tot moment del conjunt de dades a tots els ajuntaments metropolitans.
Pel que fa a la gestió administrativa, el Consell Metropolità aprova el Pla d’inversions, on s’inclouen els programes d’inversió amb les assignacions econòmiques municipals i les seves directrius de gestió. Posteriorment, l’AMB comunica als ajuntaments metropolitans l’aprovació del Pla i, conjuntament, s’inicia la gestió i concreció de les actuacions dels programes. La Vicepresidència Executiva rep i valida la llista d’actuacions incloses en cadascun d’ells.
Puja
Seguiment
Evolució dels imports aprovats per a cada municipi, per anualitats, respecte a l'import previst.
-
Imports aprovats 2020-2023
Seguiment 2024
Dades a 30.06.2024
Dades a 31.03.2024Seguiment 2023
Dades a 31.12.2023
Dades a 30.09.2023
Dades a 30.06.2023
Dades a 31.03.2023Seguiment 2022
Dades a 31.12.2022
Dades a 30.09.2002
Dades a 30.06.2022
Dades a 31.03.2022
Seguiment 2021
Dades a 31.12.2021
Dades a 30.09.2021
Dades a 30.06.2021
Dades a 31.03.2021
Seguiment 2020
Dades actualitzades a 30.12.2020
Dades actualitzades a 30.09.2020
Dades actualitzades a 30.06.2020 -
Imports aprovats 2016-2019
Seguiment 2024
Dades a 30.06.2024
Dades a 31.03.2024Seguiment 2023
Dades a 31.12.2023
Dades a 30.09.2023
Dades a 30.06.2023
Dades a 31.03.2023Seguiment 2022
Dades a 31.12.2022
Dades a 30.09.2022
Dades a 30.06.2022
Dades a 31.03.2022
Seguiment 2021
Dades a 31.12.2021
Dades a 30.09.2021
Dades a 30.06.2021
Dades a 31.03.2021
Seguiment 2020
Dades actualitzades a 31.12.20
Dades actualitzades a 30.09.20
Dades actualitzades a 30.06.20
Dades actualitzades a 31.03.2020
Seguiment 2019
Dades actualitzades a 31.12.2019
Dades actualitzades a 30.09.2019
Dades actualitzades a 30.06.2019
Dades actualitzades a 31.03.2019
Seguiment 2018
Dades actualitzades a 31.12.2018
Dades actualitzades a 30.09.2018
Dades actualitzades a 30.06.2018
Dades actualitzades a 31.03.2018
Seguiment 2017
Dades actualitzades a 31.12.2017
Dades actualitzades a 30.09.2017
Dades actualitzades a 30.06.2017
Dades actualitzades a 31.03.2017
Seguiment 2016
Dades actualitzades a 31.12.2016
Dades actualitzades a 30.09.2016
Dades actualitzades a 30.06.2016 -
Imports aprovats 2012-2015
Seguiment 2024
Dades a 30.06.2024
Dades a 31.03.2024Seguiment 2023
Dades a 31.12.2023
Dades a 30.09.2023
Dades a 30.06.2023
Dades a 31.03.2023Seguiment 2022:
Dades a 31.12.2022
Dades a 30.09.2022
Dades a 30.06.2022
Dades a 31.03.2022
Seguiment 2021:
Dades a 31.12.2021
Dades a 30.09.2021
Dades a 30.06.2021
Dades a 31.03.2021
Seguiment 2020:
Dades actualitzades a 31.12.2020
Dades actualitzades a 30.09.2020
Dades actualitzades a 30.06.2020
Dades actualitzades a 31.03.2020
Seguiment 2019:
Dades actualitzades a 31.12.2019
Dades actualitzades a 30.09.2019
Dades actualitzades a 30.06.2019
Dades actualitzades a 31.03.2019
Seguiment 2018:
Dades actualitzades a 31.12.2018
Dades actualitzades a 30.09.2018
Dades actualitzades a 30.06.2018
Dades actualitzades a 31.03.2018
Seguiment 2017:
Dades actualitzades a 31.12.2017
Dades actualitzades a 30.09.2017
Dades actualitzades a 30.06.2017
Dades actualitzades a 31.03.2017
Seguiment 2016:
Dades actualitzades a 31.12.2016
Dades actualitzades a 30.09.2016
Dades actualitzades a 30.06.2016
Dades actualitzades a 31.03.2016
Seguiment 2015:
Dades actualitzades a 31.12.2015
Dades actualitzades a 30.09.2015
Dades actualitzades a 30.06.2015
Dades actualitzades a 31.12.2014
Puja
Distribució
Càlcul de variables, assignació de recursos i distribució de les inversions del Programa d'actuacions de cohesió territorial.
-
Quadre 1: Càlcul de variables d'assignació de recursos
Càlcul de les variables per a l’assignació de recursos del Programa d’actuacions de cohesió territorial (PACTE) 2025-2028 Població 2023font: INERenda bruta familiar disponible 2023font: Diputació de BarcelonaMunicipi Habitants Índex d'assignació per població Euros per habitant Índex invers
AMB-BCN=100Índex invers ponderat per població Índex d'assignació per renda ponderada per població Badalona 225.957 13,34 18.359 104,941 23.712.154 13,67 Badia del Vallès 13.074 0,772 11.899 161,913 2.116.851 1,221 Barberà del Vallès 33.322 1,968 15.768 122,185 4.071.449 2,349 Begues 7.432 0,439 23.252 82,856 615.786 0,355 Castellbisbal 12.813 0,757 17.893 107,672 1.379.601 0,796 Castelldefels 68.427 4,041 22.201 86,778 5.937.958 3,425 Cerdanyola del Vallès 57.879 3,418 17.845 107,960 6.248.617 3,605 Cervelló 9.469 0,559 22.833 84,375 798.947 0,461 Corbera de Llobregat 15.466 0,913 24.755 77,826 1.203.657 0,694 Cornellà de Llobregat 90.303 5,333 17.750 108,541 9.801.578 5,654 Esplugues de Llobregat 46.921 2,771 21.966 87,707 4.115.300 2,374 Gavà 47.593 2,811 19.895 96,839 4.608.859 2,659 L'Hospitalet de Llobregat 274.455 16,209 18.949 101,672 27.904.389 16,097 Molins de Rei 26.555 1,568 22.756 84,664 2.248.253 1,297 Montcada i Reixac 36.891 2,179 15.651 123,097 4.541.171 2,620 Montgat 12.462 0,736 17.359 110,988 1.383.132 0,798 Pallejà 11.736 0,693 23.951 80,440 944.044 0,545 La Palma de Cervelló 3.040 0,180 23.231 82,932 252.113 0,145 El Papiol 4.325 0,255 23.224 82,957 358.789 0,207 El Prat de Llobregat 65.516 3,869 17.589 109,534 7.176.230 4,140 Ripollet 39.269 2,319 15.221 126,578 4.970.591 2,867 Sant Adrià de Besòs 37.925 2,240 17.176 112,166 4.253.896 2,454 Sant Andreu de la Barca 26.910 1,589 17.789 108,300 2.914.353 1,681 Sant Boi de Llobregat 83.919 4,956 17.258 111,632 9.368.046 5,404 4.190 0,247 23.262 82,822 347.024 0,200 Sant Cugat del Vallès 97.530 5,760 27.334 70,484 6.874.305 3,966 Sant Feliu de Llobregat 46.056 2,720 20.308 94,867 4.369.195 2,520 Sant Joan Despí 34.568 2,042 20.858 92,367 3.192.942 1,842 Sant Just Desvern 20.462 1,208 32.484 59,309 1.213.581 0,700 Sant Vicenç dels Horts 28.406 1,678 17.519 109,970 3.123.808 1,802 Santa Coloma de Cervelló 8.393 0,496 21.146 91,107 764.661 0,441 Santa Coloma de Gramenet 119.862 7,079 16.686 115,464 13.839.746 7,984 Tiana 9.198 0,543 24.972 77,150 709.626 0,409 Torrelles de Llobregat 6.225 0,368 23.232 82,929 516.233 0,298 Viladecans 66.677 3,938 17.182 112,130 7.476.492 4,313 AMB sense Barcelona 1.693.226 100,00 19.266 100,000 173.353.377 100,000 -
Quadre 2: Càlcul de variables d'assignació de recursos als municipis en règim de cessió de la participació en els ingressos de l'Estat (PIE)
Càlcul de les variables per a l’assignació de recursos del Programa d’actuacions de cohesió territorial (PACTE) 2025-2028 entre els municipis en règim de cessió de la PIE Variables de repartiment del 4 % dels recursos Municipi Població 2023
font: INERenda familiar bruta disponible 2023
font: Diputació de BarcelonaHabitants Índex d'assignació per població Euros per habitant Índex invers Índex invers ponderat per població Índex d'assignació per renda ponderada per població Badalona 225.957 25,331 18.359 104,210 23.547.002 25,915 Cornellà de Llobregat 90.303 10,123 17.750 107,785 9.733.309 10,712 L'Hospitalet de Llobregat 274.455 30,768 18.949 100,964 27.710.047 30,497 Sant Boi de Llobregat 83.919 9,408 17.258 110,854 9.302.757 10,238 Sant Cugat del Vallès 97.530 10,934 27.334 69,993 6.826.408 7,513 Santa Coloma de Gramenet 119.862 13,437 16.686 114,659 13.743.305 15,125 Total 892.026 100,000 19.132 100,000 90.862.828 100,000 -
Quadre 3: Assignació de recursos als municipis en règim de cessió de la PIE
Assignació de recursos del Programa d’actuacions de cohesió territorial (PACTE) 2025-2028 entre els municipis en règim de cessió de la PIE Assignació 4 % del programa Municipi Distribució 70 % de la població Distribució 30 % renda disponible Suma Badalona 1.063.891,92 466.468,20 1.530.360,12 Cornellà de Llobregat 425.181,12 192.817,80 617.998,92 L'Hospitalet de Llobregat 1.292.239,20 548.938,80 1.841.178,00 Sant Boi de Llobregat 395.122,98 184.287,60 579.410,58 Sant Cugat del Vallès 459.208,68 135.232,20 594.440,88 Santa Coloma de Gramenet 564.356,10 272.255,40 836.611,50 Total 4.200.000,00 1.800.000,00 6.000.000,00 -
Quadre 4: Distribució per municipis
Distribució del Programa d'actuacions de cohesió territorial PACTE 2025-2028 en € Municipi Índex població 2023 Índex d'assignació per renda disponible ponderada per població Renda 2023 62 % per població 30 % renda familiar disponible 4 % sistema general 4 % sistema de cessió Assignació PACTE 2025-2028 Badalona 13,345 13,679 12.410.629,77 6.155.325,00 ---------- 1.530.360,12 20.096.314,89 Badia del Vallès 0,772 1,221 718.086,07 549.495,00 206.896,55 1.474.477,62 Barberà del Vallès 1,968 2,349 1.830.202,23 1.056.870,00 206.896,55 3.093.968,78 Begues 0,439 0,355 408.200,68 159.840,00 206.896,55 774.937,23 Castellbisbal 0,757 0,796 703.750,71 358.110,00 206.896,55 1.268.757,26 Castelldefels 4,041 3,425 3.758.335,27 1.541.385,00 206.896,56 5.506.616,83 Cerdanyola del Vallès 3,418 3,605 3.178.989,10 1.622.070,00 206.896,56 5.007.955,66 Cervelló 0,559 0,461 520.082,38 207.405,00 206.896,55 934.383,93 Corbera de Llobregat 0,913 0,694 849.466,05 312.435,00 206.896,55 1.368.797,60 Cornellà de Llobregat 5,333 5,654 4.959.868,91 2.544.345,00 ---------- 617.998,92 8.122.212,83 Esplugues de Llobregat 2,771 2,374 2.577.123,79 1.068.255,00 206.896,55 3.852.275,34 Gavà 2,811 2,659 2.614.033,21 1.196.370,00 206.896,56 4.017.299,77 L'Hospitalet de Llobregat 16,209 16,097 15.074.369,87 7.243.560,00 ---------- 1.841.178,00 24.159.107,87 Molins de Rei 1,568 1,297 1.458.526,51 583.605,00 206.896,55 2.249.028,06 Montcada i Reixac 2,179 2,620 2.026.228,63 1.178.820,00 206.896,55 3.411.945,18 Montgat 0,736 0,798 684.472,13 359.055,00 206.896,55 1.250.423,68 Pallejà 0,693 0,545 644.596,76 245.070,00 206.896,55 1.096.563,31 La Palma de Cervelló 0,180 0,145 166.971,21 65.430,00 206.896,55 439.297,76 El Papiol 0,255 0,207 237.549,51 93.150,00 206.896,55 537.596,06 El Prat de Llobregat 3,869 4,140 3.598.449,35 1.862.865,00 206.896,56 5.668.210,91 Ripollet 2,319 2,867 2.156.839,67 1.290.285,00 206.896,55 3.654.021,22 Sant Adrià de Besòs 2,240 2,454 2.083.020,81 1.104.255,00 206.896,55 3.394.172,36 Sant Andreu de la Barca 1,589 1,681 1.478.024,79 756.540,00 206.896,55 2.441.461,34 Sant Boi de Llobregat 4,956 5,404 4.609.229,36 2.431.800,00 ---------- 579.410,58 7.620.439,94 Sant Climent de Llobregat 0,247 0,200 230.134,67 90.090,00 206.896,55 527.121,22 Sant Cugat del Vallès 5,760 3,966 5.356.810,02 1.784.475,00 ---------- 594.440,88 7.735.725,90 Sant Feliu de Llobregat 2,720 2,520 2.529.613,88 1.134.180,00 206.896,55 3.870.690,43 Sant Joan Despí 2,042 1,842 1.898.638,46 828.855,00 206.896,55 2.934.390,01 Sant Just Desvern 1,208 0,700 1.123.870,06 315.045,00 206.896,55 1.645.811,61 Sant Vicenç dels Horts 1,678 1,802 1.560.192,20 810.900,00 206.896,55 2.577.988,75 Santa Coloma de Cervelló 0,496 0,441 460.983,35 198.495,00 206.896,55 866.374,90 Santa Coloma de Gramenet 7,079 7,984 6.583.389,34 3.592.575,00 ---------- 836.611,50 11.012.575,84 Tiana 0,543 0,409 505.197,77 184.230,00 206.896,55 896.324,32 Torrelles de Llobregat 0,368 0,298 341.906,51 134.010,00 206.896,55 682.813,06 Viladecans 3,938 4,313 3.662.216,97 1.940.805,00 206.896,56 5.809.918,53 AMB sense BCN 100,00 100,00 93.000.000,00 45.000.000,00 6.000.000,00 6.000.000,00 150.000.000,00 % M€ Total programa 100 150 1. Assignació per població 62 % 93 2. Assignació per nivell de RBFDph(1) 30 % 45 3. Assignació PIE municipi variable 4 % 6 4. Assignació PIE municipi cessió: - 4.1: 70 % població
- 4.1: 30 % renda bruta familiar disponible
4 % 6
(1) Població 2023 / Renda bruta familiar disponible per habitant 2023
Puja
Directrius
- El Programa d’actuacions de cohesió territorial (PACTE) és un programa inversor adreçat al conjunt del territori metropolità que s’executarà als municipis que formen part de l’AMB, excepte Barcelona, amb els principis de solidaritat, cooperació institucional i correspon-sabilització en el ventall d’accions públiques per desenvolupar.
- La dotació global de recursos del PACTE per al mandat 2025-2028 és de 150 milions d’euros.
- La finalitat principal del PACTE és contribuir i avançar en l’estructuració, cohesió i dotació del territori metropolità, millorant alhora la qualitat ambiental i l’habitabilitat de l’entorn i promoure la transició ecològica i energètica.
- Es promouran actuacions que no només siguin significatives en termes d’envergadura, sinó que també generin un impacte positiu i tangible en els municipis i al territori metropolità. Aquestes actuacions busquen abordar desafiaments metropolitans de manera integral i transformadora, contribuint així al desenvolupament sostenible i al benestar de la població.
- Les actuacions del PACTE han de tenir com a prioritat la contribució a la sostenibilitat ambiental, social i econòmica del territori i s’adscriuran a un dels següents eixos:
- Transformació dels centres urbans per fer-los més habitables.
- Rehabilitació o transformació d’equipaments per millorar-ne l’eficiència energètica, la digitalització, l’accessibilitat, l’habitabilitat i la seva conservació.
- Recuperació, rehabilitació i digitalització d’edificis sense ús per a nous equipaments públics.
- Intervenció en el patrimoni per donar valor al llegat històric i cultural.
- Construcció de nous equipaments públics per garantir la cohesió social al territori.
- Foment de la mobilitat sostenible i de la transició energètica per contribuir a la reducció de les emissions.
- Intervenció en espais naturals, del litoral i forestals per potenciar els serveis ecosistèmics que aportenVertebració del territori metropolità mitjançant la integració de les grans infraestructures.
- De cara a distribuir equilibradament al territori les inversions, s’assignen unes magnituds d’inversió per municipis calculades sobre la base dels índexs de població i de renda bruta familiar disponible per habitant ponderada en funció de la població, segons dades del 2023.
- La Direcció de Serveis de l’Espai Públic és la responsable d’acordar amb els ajuntaments la relació d’actuacions que s’han de desenvolupar per l’import total assignat al municipi i la seva priorització.
- Els ajuntaments han de formalitzar l’acord mitjançant el model de sol·licitud corresponent i annexar-hi un formulari tècnic per a cadascuna de les actuacions.
- Per facilitar i simplificar la gestió del programa, s’habilitarà un tràmit digital específic a la pàgina web de l’AMB on se centralitzaran totes les accions relacionades amb el programa.
- Un cop rebuda la sol·licitud, la Direcció de Serveis de l’Espai Públic emet un informe amb la relació d’actuacions per l’import total assignat al municipi. La Vicepresidència Executiva de l’AMB formalitza la relació d’actuacions acordada, n’acredita l’acceptació i dona curs al seu desenvolupament.
- Els canvis o modificacions en la relació d’actuacions que es puguin produir en el transcurs de l’execució del programa s’han de gestionar mitjançant el mateix procediment definit a la directriu de gestió 8 i següents.
- Les assignacions efectives del PACTE als municipis resten vinculades i supeditades al compliment efectiu, per part dels ajuntaments, de llurs obligacions econòmiques respecte de l’AMB. Es comprova que l’Ajuntament estigui al corrent del seus deutes tributaris amb l’AMB i es poden reduir les assignacions del PACTE en qualsevol estadi de gestió i execució en les quantitats equivalents a les que hagin estat objecte d’incompliment.
- La Direcció de Serveis de l’Espai Públic s’encarrega de la redacció dels projectes, de l’execució i la gestió de les actuacions.
- En els casos d’actuacions concretes, executades directament per l’AMB, en què es cregui oportú ampliar l’abast de l’actuació o en què, per circumstàncies derivades de l’execució de les obres, hi hagi increments respecte del cost inicial pressupostat, el finançament que el PACTE assigni a les esmentades actuacions es podrà complementar amb fons provinents dels ajuntaments, d’altres administracions o del Programa d'actuacions de millora urbana i social (PAMUS) corresponent al municipi on s’executa l’actuació. Aquestes actuacions que l’AMB ha d’adjudicar i gestionar s’han de regular mitjançant un conveni, prèviament aprovat per ambdues parts, que tingui en compte els aspectes tècnics i econòmics del cofinançament. Si els fons provenen del PAMUS, cal seguir la directriu 11 de l’esmentat programa pel que fa al pagament efectiu de l’aportació municipal basada en l’IBI, en el moment de l’adjudicació de l’actuació.
- L’AMB disposa del Sistema Integrat de Gestió de la Qualitat i del Medi Ambient (SIGQMA), que garanteix la qualitat dels serveis que ofereix. En aquest sentit, tots els projectes han de complir una sèrie de requisits per donar compliment a la política de qualitat.
- El Protocol de sostenibilitat: criteris ambientals per als projectes i les obres de l’AMB i l’IMPSOL s’ha d’aplicar a tots els projectes que redacti l’AMB i a les obres que executi.
- La metodologia BIM és d’ús preferent en les actuacions que desenvolupa l’AMB. Els serveis tècnics de l’AMB decideixen, a l’inici de cada actuació, el grau d’aplicació.
- Els recursos del PACTE poden complementar o nodrir actuacions licitades pels ajuntaments si es financen amb fons d’una administració que ho exigeixi. L’Ajuntament ha de presentar la fitxa creada per aquests casos, disponible en el web de l’AMB, on hi consta tota la documentació que cal aportar.
- El Servei de Gestió Econòmica de l’AMB realitzarà el control i seguiment dels aspectes econòmics del PACTE, coordinadament amb el Servei d’Espai Públic, sobre la relació d’actuacions, l’estat administratiu de gestió i execució de cadascuna d’elles, la distribució dels recursos financers entre les diferents actuacions, municipis i exercicis, i fins a la fase de certificació.
- La realització d’actuacions a l’espai públic o a la xarxa de parcs mitjançant el PACTE no comporta que s’adscriguin als processos o programes ulteriors de conservació i manteniment que duu a terme l’AMB.
- El PACTE té vigència per al present període i el seu desplegament pressupostari es concreta en els successius exercicis, del 2025 al 2028. Les dotacions no executades d’aquest Pla es donaran de baixa el 31 de desembre del 2029.
- La identificació de les actuacions del PACTE es farà segons les prescripcions del Manual d’identitat corporativa de l’AMB pel que fa a la senyalització i retolació, en el lloc de les diferents obres i actuacions. Abans de l’inici de les obres, conjuntament amb els serveis tècnics de l’AMB es consensuarà el model d’implantació que cal seguir.
- Les notes de premsa, publicacions o accions de comunicació relacionades amb una actuació del PACTE hauran de fer constar la participació i el finançament de l’AMB.
- L’AMB i els ajuntaments poden comunicar i difondre, a través dels mitjans a l’abast, la naturalesa, els objectius, les característiques i les circumstàncies de les actuacions del PACTE, tenint en compte les normes i els costums d’imatge respectius.
- Els actes formals de signatura de convenis, primera pedra, posada en marxa o inauguració s’han de fer de manera conjunta i coordinada.
Puja
Sol·licitud d'inclusió
NOTA: S’ha de fer una única tramitació amb tota la documentació per EACAT (tramesa genèrica).
Puja