Aquesta intervenció ha estat finançada per:
l'AMB
Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
UE-FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional)
Emmarcada en el pla Pinta Verda,la reurbanització del passeig de la Salzereda potencia l’estratègia de Santa Coloma de Gramenet cap a una mobilitat més sostenible i fomenta la connexió física i visual del centre urbà amb el riu Besòs.
30.376 m2
Aquesta intervenció ha estat finançada per:
l'AMB
Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
UE-FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional)
Deixant enrere el seu aspecte de carretera i barrera entre la ciutat i el riu, la BV-5001 passa a ser un passeig verd al llarg de la façana fluvial de la ciutat. En el tram on creua el passeig de Llorenç Serra i el pont sobre el riu, s’elimina el pas inferior del trànsit rodat i es formalitza el canvi de secció amb un ha-ha com a estratègia paisatgística que permet veure el riu per sobre del mur de protecció per a grans avingudes.
En un segon tram, la relació entre la ciutat i el riu es millora fent el passeig més accessible i potenciant les vistes: la zona per caminar es manté contigua a la façana edificada, s’eliminen els desnivells i la barrera de murs existents i es reordena la vegetació. Es conserva la franja de pebrers bords entre la calçada i el passeig i, a la vorera de la banda del riu, es renova l’arbrat canviant l’alineació que formava una barrera visual per agrupacions intermitents que permeten la connexió dels dos espais. Per potenciar la biodiversitat i la connectivitat ecològica es combinen diferents espècies d’arbres i arbustives: els pebrers bords recorden els salzes que donen nom al passeig, i els pollancres i els plàtans consoliden el caràcter de ribera de riu. A més, s’incorporen tècniques de millora de la plantació urbana i les superfícies de vegetació esdevenen punts de drenatge i infiltració a fi de no saturar la xarxa de clavegueram.
Amb menys espai de calçada, la circulació viària s’integra com a element necessari de ciutat i s’ordenen l’aparcament, la càrrega i descàrrega, el transport públic i els contenidors. A mig nivell entre la calçada i la vorera més propera a l’espai fluvial s’hi incorpora un carril bici bidireccional que forma part de la xarxa pedalable metropolitana que uneix Santa Coloma amb Montcada i Sant Adrià. En definitiva, el passeig de la Salzereda és un bon exemple de projecte a doble escala: és a la vegada una reforma local i un projecte d’estratègia metropolitana.