Estratègies contra la contaminació

| Tema: Mobilitat i transport

Nova presentació de les estratègies de lluita contra la contaminació en l'àmbit de la mobilitat

Durant una jornada del Grup de Logística Sostenible de l'associació Barcelona-Catalunya Centre Logístic celebrada el 12 d'abril, Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, ha exposat les estratègies de lluita contra la contaminació atmosfèrica des de la mobilitat a l'àrea metropolitana de Barcelona.

Poveda ha declarat que "la contaminació de l'aire al territori metropolità de Barcelona és un dels principals reptes que afronta l'administració metropolitana, ja que la contaminació atmosfèrica, tal i com adverteix l'Organització Mundial de la Salut, és el principal factor ambiental de risc de mortalitat evitable". Més concretament, l'elevada contaminació atmosfèrica té uns efectes directes sobre la salut de les persones que la comunitat científica ha pogut parametritzar en més de 3.000 morts prematures anuals a l'entorn metropolità.

És, en aquest context, que l'AMB està desenvolupant un conjunt de propostes que formen part del compromís metropolità per assolir una mobilitat neta i millorar així la qualitat de l'aire.

Aquestes propostes contemplen, per exemple, la creació de zones de baixes emissions a l'àmbit metropolità de Barcelona, seguint el model de més de 70 metròpolis europees.

Es planteja la gradació següent: una zona de baixes emissions metropolitana, per a tot el territori AMB (36 municipis); una zona de baixes emissions urbana, per a l'àmbit delimitat per l'anell de les rondes de Barcelona, i unes zones urbanes d'atmosfera protegida (ZUAP), prop de localitzacions especialment sensibles, com ara les escoles. S'aniran restringint les condicions d'accés dels vehicles més contaminants a cada àmbit en funció del seu grau de contaminació sobre la qualitat de l'aire.

També s'han descrit la resta d'actuacions del comprimís de mobilitat sostenible, entre les quals destaquen:
  • Les propostes referents a l'ambientalització de les flotes públiques (autobusos, taxi i flotes de servei públic de l'AMB i dels ajuntaments), amb l'objectiu de minimitzar o eliminar l'ús del dièsel.
  • La millora de les prestacions del transport públic.
  • L'impuls de la bicicleta mitjançant el suport a la construcció de 200 km de carril bici metropolitans, els ajuts a la compra i la continuitat de l'exitosa estratègia d'implantació d'aparcament segur (Bicibox).
Durant el torn obert de paraula els assistents al grup de treball, format per diversos representants dels agents institucionals, socials i econòmics, han mostrat molt d'interès per les iniciatives exposades.

Al final de l'acte, Jordi Hereu, president del Grup de Logística Sostenible, ha felicitat l'AMB pel conjunt de mesures exposades i ha encoratjat el conjunt dels agents socials i econòmics a aprofitar les oportunitats que presenta el desenvolupament logístic de baixes emissions.

Documents relacionats