INFOGRAN L-H

logo

INFOGRAN L-H, Servei d’Informació per a la Gent Gran

Fitxa tècnica

  • Temes:
    Polítiques socials
  • Estat:
    Finalitzat
  • Tipus / Subtipus:
    Polítiques socials / Experiències
  • Municipi:
    L'Hospitalet de Llobregat
  • Ens local:
    Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat
  • Període d'execució:
    1 d’abril de 2021 – 31 de desembre de 2022
  • Impulsor:
    Negociat de Serveis i Projectes per a la Gent Gran del Àrea d'Equitat, Drets Socials i Recursos Humans del Ajuntament de L'H
  • Públics als quals es dirigeix:
    Persones majors de 65 anys que viuen a L’Hospitalet
  • Pla i línia als quals contribueix:
    ApropAMB - 1.a. Acompanya
Descripció

Resum i detall de l'experiència

  • Resum de l'experiència

    A L’Hospitalet de Llobregat, la població major de 65 anys correspon a un 20% de la població total. Durant la pandèmia, aquest col·lectiu va patir de primera mà el tancament de recursos i serveis, deixant aquesta població en una situació de vulnerabilitat i aïllament. Per tal de pal·liar aquesta situació, l’Ajuntament ha impulsat un nou servei d’Informació per a la Gent Gran (INFOGRAN).

    Aquest servei ha pretès apropar les persones majors de 65 anys als Serveis Socials per tal de facilitar l’accés a la informació de forma immediata i àgil. El projecte ha estat desenvolupat amb la voluntat que aquestes persones rebessin informació suficient i entenedora sobre els serveis i prestacions disponibles, i amb professionals que facilitessin una resposta adaptada a les necessitats i característiques de les persones que sol·liciten aquesta informació.

  • Detall de l'experiència

    L’INFOGRAN ha estat un projecte de proximitat i d’atenció social adreçat a la gent gran. L’objectiu principal ha estat apropar la informació sobre els recursos i tràmits existents dels serveis socials, afavorint l’accessibilitat als recursos i alhora poder detectar situacions d’aïllament i vulnerabilitat.

    La voluntat de proximitat d’aquest projecte radica en l’accessibilitat i la facilitació d’informació immediata de manera àgil i entenedora amb professionals que puguin donar respostes adaptades tenint en compte les necessitats i característiques de les persones que sol·liciten la informació.

    En aquesta línia, l’Ajuntament ha creat un “Servei d’Atenció Telefònica exclusiu per a les persones majors” on, a través d’un equip de professionals experts en l’atenció a la gent gran, s’han atès les demandes sobre recursos i prestacions existents donant les respostes adients, acompanyant en els processos de tramitació i en especial alerta a la detecció de situacions de vulnerabilitat, risc social i aïllament. 

    Gràcies a aquesta interacció professionalitzada s’han pogut percebre les fortaleses i les debilitats de les persones, facilitant així la possibilitat de fer un acompanyament emocional i de suport social, així com la possibilitat de derivar a altes serveis o organismes.

    Aquesta atenció integrada s’ha dut a terme mitjançant telèfon, videotrucada o correu electrònic, sempre segons les habilitats i la disponibilitat d’eines de les persones ateses.

    En el marc d’aquest projecte, l’Ajuntament ha contractat i format el personal que ha de liderar el projecte. També ha habilitat una oficina des d’on treballa el nou personal contractat amb els requisits tècnics necessaris per cobrir les demandes (línies de telèfon i terminals, dispositius informàtics, etc.).

Valoració

Valoració del projecte

  • Valoració del seu impacte
    • La millora en l’accessibilitat als serveis ha facilitat establir més canals de comunicació amb la gent gran, com per exemple el telefònic, videoconferències, WhatsApp, correu electrònic, adaptats a les seves necessitats i habilitats. S´han ates 2.290 persones. La franja d´edat compresa entre els 80-84 anys és la que ha fet més ús d´aquest projecte.
    • S’han facilitat de manera àgil respostes integrades a les persones usuàries tenint en compte les necessitats detectades per l’equip de professionals.
    • Com a efecte colateral del projecte, ha possibilitat detectar persones en situació de vulnerabilitat i amb solitud no desitjada.
       
  • Factors de context vinculats al seu impuls
    • Disposar de dades i elements per analitzar la realitat del col·lectiu de gent gran en el municipi.

    • Disposar de professionals amb un alt coneixement tècnic de les necessitats del col·lectiu i dels tràmits a impulsar per donar resposta eficient i empàtica.
       

  • Aprenentatges de cara a iniciatives similars
    • La crisi de la COVID-19 ha posat encara més de manifest la necessitat de facilitar l’accés als recursos d’informació i tràmits per part del col·lectiu de gent gran ampliant i diversificant els canals d’accés.
0
L'Hospitalet de Llobregat
Com anar-hi
Transports al voltant de...