FEMPower UP
FEMPower UP. Incubadora amb perspectiva de gènere pel desenvolupament de vídeojocs en femení.
Fitxa tècnica
-
- Temes:
- Polítiques socials
-
- Estat:
- Finalitzat
-
- Tipus / Subtipus:
- Polítiques socials / Experiències
-
- Municipi:
- Sant Feliu de Llobregat
-
- Ens local:
- Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
-
- Període d'execució:
- 15 de novembre de 2021 - 30 de juny de 2022
-
- Impulsor:
- Ajuntament Sant Feliu Llobregat, programa municipal Sant Feliu Innova
-
- Públics als quals es dirigeix:
- Públic femení, amb formació o experiència en àmbits multidisciplinaris relacionats amb el desenvolupament de videojocs. Tant al territori de Sant Feliu de Llobregat com a nivell nacional
-
- Pla i línia als quals contribueix:
- ApropAMB - 3.b. Emprèn i innova en femení
Descripció
Resum i detall de l'experiència
-
Resum de l'experiència
FEMPower UP ha estat la primera incubadora en l’àmbit nacional amb perspectiva de gènere i gratuïta que ha sorgit amb l'objectiu d’afavorir la inserció professional i laboral de dones, persones trans i no binàries incloent persones transmasculines al sector de les tecnologies i, més concretament, a la indústria del videojoc.
A partir d’una formació i mentoria de la mà d’expertes de ressò internacional, es van crear equips femenins per a la producció de prototips que serien presentats en un acte amb professionals de la comunicació dins la indústria dels videojocs i inversors amb la intenció de donar projecció mediàtica al mateix programa i als projectes finals sorgits del curs.
-
Detall de l'experiència
L’objectiu principal ha estat promoure la presència de les dones (cis, trans i no binàries) dins de la indústria del videojoc. Per aconseguir-ho, s’ha volgut augmentar la representativitat femenina a través de la capacitació, l’aprovisionament d’experiència curricular i l’adaptació professional, així com donar visibilitat a les professionals i participants del programa d’incubació per generar oportunitats d’ocupació.
El projecte també ha volgut abordar el problema de percepció d’hostilitat en entorns de treball tradicionalment masculins, oferint acompanyament personalitzat per reduir els obstacles socioeconòmics i culturals a l’emprenedoria i la innovació en el desenvolupament de videojocs.
L’equip de la incubadora de videojocs ha estat exclusivament format per dones. Les mentores eren 8 professionals de la indústria del videojoc.
El programa ha estat dividit en diferents fases. En primer lloc, es van seleccionar les mentores i es va difondre la convocatòria a les possibles participants. En segon lloc, es van crear equips de treball i es va realitzar una Game Jam per a seleccionar els projectes que entrarien en el programa d’incubació. A continuació, es va dur a terme la formació bàsica dels equips per a polir i ampliar els projectes. Una vegada realitzada la formació, es va oferir la mentoria particular a l’equip per a resoldre problemes específics del projecte. La mentoria va donar pas a la celebració del Demo Day, on els equips van poder provar els jocs de les companyes i presentar els seus projectes a companyes i mentores per a rebre feedback. Finalment, en l’acte de cloenda, es van presentar els projectes davant d’un comitè de persones expertes i es van atorgar tres premis que van gaudir d'un stand, cartells, accés a esdeveniments interns de networking, la possibilitat d'exposar el resultat davant de Publishers (agents finançadors dins la indústria del videojoc) i on van presentar resultats davant la comunitat de desenvolupadors a la fira IndieDevDay l’octubre passat.
De manera complementària a totes aquestes fases s’ha treballat en la línia de poder formar a totes les participants en disseny, producció, desenvolupament de negoci i màrqueting. També s’ha facilitat suport a l’elaboració de les demos tècniques amb documentació perquè es puguin mostrar a agents de finançament i inversors.
Finalment, cal destacar que el projecte ha comptat amb la participació i col·laboració de diferents actors. El principal mecanisme de participació s’ha vehiculat a través de l’Associació “Totes som Futur”. També es va mantenir una coordinació activa amb diferents entitats socials, administracions públiques, empreses i universitats.
Valoració
Valoració del projecte
-
Valoració del seu impacte
60 persones van inscriure’s al Game Jam i se’n van seleccionar 45 per formar 5 equips.
S’han impartit formacions en diferents àrees relacionades amb el desenvolupament del joc amb un total de 60 hores de formació, així com 50 hores de mentoria personalitzada.
Tres dels cinc equips han manifestat interès en continuar amb el projecte i crear les seves pròpies empreses (2 constituïdes com a estudis de producció). Algunes mentoritzades han rebut oportunitats de treball d’empreses com 2K, Ubisoft i Product Madness.
El programa ha rebut gran cobertura mediàtica en mitjans especialitzats i generalistes a nivell regional, nacional i internacional.
Algunes de les mentores han estat incloses en un informe de l’EAE Business School que les destaca com a influents en l’àmbit del vídeojoc a nivell nacional.
S’han produït col·laboracions institucionals en la difusió del projecte.
-
Factors de context vinculats al seu impuls
Necessitat palesa d’augmentar la representativitat femenina dins la indústria del videojoc i abordar un problema de percepció d’hostilitat en entorns de treball tradicionalment masculins, mitjançant l’acompanyament personalitzat.
Visibilitzar, tant a les professionals mentores com a les participants per a generar oportunitats d’ocupació.
-
Aprenentatges de cara a iniciatives similars
Tenir un cert recorregut de hub o clúster tecnològic permet dur a terme aquest tipus d’experiències.