Recuperem les dunes de Castelldefels

Prenent nota sobre les dunes

Projecte escolar

Fitxa tècnica

  • Temes:
    Biodiversitat, Platges
  • Data de publicació:
    D’octubre 2016
  • Estat:
    En curs
  • Data d'aprovació:
    D’octubre 2016
  • Tipus / Subtipus:
    Projecte participatiu
  • Municipi:
    Castelldefels
  • Període:
    2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022
  • Centres:
    Institut Mediterrània, Institut Les Marines, Institut J.LL. Sert, Col·legi Frangoal i Institut Valèria Haliné
  • Curs:
    4t ESO
  • Assessorament:
    Fundesplai
Descripció

Projecte en el qual els alumnes participants aprendran la importància que el sistema dunar té per a les platges metropolitanes i la biodiversitat, i sobre com protegir-les i fer front a la regressió del litoral. Realitzaran un conjunt d'actuacions de millora ambiental de les dunes, com la retirada d'espècies invasores i la plantació de diferents espècies dunars. També faran una introducció a l'estudi dels microplàstics de la platja, participant en un projecte de ciència ciutadana. I acabaran difonent a la comunitat educativa la importància de preservar aquest ecosistema tan fràgil i proper.

Objectius

  • Donar a conèixer la importància de l'ecosistema litoral als joves de Castelldefels.
  • Identificar la vegetació i les característiques de l'ecosistema dunar.
  • Reconèixer les principals plantes invasores de les dunes i aprendre les tècniques d'erradicació.
  • Participar activament en la protecció de l'ecosistema dunar.
  • Sensibilitzar-se sobre problemàtica dels microplàstics en els ecosistemes litorals i oceans.

Resultats

Curs 2021/2022   

  • Participació de 129 alumnes de 4t d'ESO (20 alumnes de l'INS Mediterrània, 60 alumnes del Col·legi Frangoal, 15 de l'INS Josep Lluis Sert, 20 de l'INS Valaria Haliné i 14 de l'INS Les Marines).
(en curs)

Curs 2020/2021
  • Participació de 203 alumnes de 4t d'ESO (80 alumnes de l'INS Mediterrània, 58 alumnes del Col·legi Frangoal, 35 de l'INS Josep Lluis Sert, 30 de l'INS Valaria Haliné)
  • Realització de transsectes de vegetació i retirada d'espècies invasores. L'espècie retirada ha estat especialment Carpobrotus edulis. Altres espècies retirades han estat Conyza canadensis, Xantium echynatum, Cenchrus incertus i Ambrosia coronopifolia.
  • Plantació de 2.000 plantes d'espècies autòctones que ajuden a l'estabilització de la sorra i a afavorir l'ecosistema dunar: Ammophila arenaria (borró), Pancratium maritimum (lliri de mar) i Eryngium maritimum (panical marí o card marí).
  • Realització de 3 transsectes per cada grup de 4 alumnes en el marc del projecte Microplàstics. 
Curs 2019/2020
  • Participació de 45 alumnes de 4t d'ESO (20 alumnes de l'INS Mediterrània, 15 alumnes de l'INS Les Marines i 10 alumnes de l'INS Josep Lluís Sert).
  • S'ha pogut realitzar les accions de retirada de plantes invasores i el taller de microplàstics, però a causa de la covid-19, no s'han pogut plantar espècies dunars.
Curs 2018/2019
  • Participació de 49 alumnes de 4t d'ESO (24 alumnes de l'INS Mediterrània, 10 alumnes de l'INS Les Marines i 15 alumnes de l'INS J. Ll. Sert.
  • Plantació d'espècies autòctones: 486 borrons I 360 panicals.
  • Retirada d'espècies invasores (4m3 en total). Les espècies retirades han estat especialment Xanthium echinaceum, Conyza canadensis i Cenchrus incertus.
  • Realització de 3 transsectes per cada grup de 4 alumnes en el marc del projecte Microplàstics.
Curs 2017/2018
  • Participació de 49 alumnes de 4t d'ESO (19 alumnes de l'INS Meditarrània, 18 alumnes de l'INS Les Marines i 12 alumnes de l'INS Josep Lluís Sert).
  • Plantació d'espècies autòctones: 486 borrons I 360 panicals.
  • Retirada d'espècies invasores (4 m3 en total). Les espècies retirades han estat, especialment, Xanthium echinaceum, Conyza canadensis i Cenchrus incertus.
  • Realització de 3 transsectes per cada grup de 4 alumnes en el marc del projecte Microplàstics.
  • Participació en la jornada de presentació de l'estiu metropolità 2018.
Curs 2016/2017
  • Participació de 12 alumnes de 4t d'ESO de l'Institut Mediterrània.
  • 200 plantes de borró plantades des del carrer Onze de Castelldefels en direcció Gavà.
  • Recollida de quatre sacs grans de plantes invasores.
  • Anàlisi de nou parcel·les en el marc del projecte Microplàstics.

Enllaços relacionats
Publicacions relacionades
  • Imatge de la publicació
    Tema:
    Biodiversitat, Platges
    Tipus:
    Didàctic
    Públic:
    Educació no reglada, ciutadania, famílies i lleure
    Edició:
    Fullet
    Suport:
    Electrònic
Platges relacionades