Port
Zona d'activitats logístiques (ZAL) i dels accessos viaris i ferroviaris
Estat actual
El port de Barcelona és el 14è port europeu pel que fa a càrrega total, el 5è del Mediterrani (44,3 milions l'any 2011), amb un creixement mitjà anual del 4,3 % en els darrers anys, i és el primer port de l'Estat espanyol en facturació i valor de les mercaderies.
La rellevància del tràfic se situa en:
Actualment s'ha finalitzat la primera fase de la nova terminal sud de contenidors, gestionada per Tercat, una empresa participada en un 70 % per la multinacional Hutchinson Port Holding, que podrà gestionar 2,5 milions de TEU, per convertir-lo en una porta important d'accés al sud d'Europa.
I finalment, s'ha desplegat una zona d'activitats logístiques (ZAL) de 260 ha, totalment urbanitzada, construïda i ocupada en un 75 % per empreses logístiques vinculades al tràfic portuari.
La rellevància del tràfic se situa en:
- Els contenidors, 2,03 milions TEU el 2012, on és el 9è europeu i el 3r del Mediterrani, amb un creixement mitjà del 6,7 % des del 1996.
- El transport de vehicles, 630.000 l'any 2011.
- Els passatgers, 3,8 milions, és el primer port del Mediterrani i el quart de tot el món amb un creixement mitjà en 16 anys de l'11,5 %.
Actualment s'ha finalitzat la primera fase de la nova terminal sud de contenidors, gestionada per Tercat, una empresa participada en un 70 % per la multinacional Hutchinson Port Holding, que podrà gestionar 2,5 milions de TEU, per convertir-lo en una porta important d'accés al sud d'Europa.
I finalment, s'ha desplegat una zona d'activitats logístiques (ZAL) de 260 ha, totalment urbanitzada, construïda i ocupada en un 75 % per empreses logístiques vinculades al tràfic portuari.
Planejament
Superfície total de l'àmbit: 1.048 ha / 100,00 %
L'any 2000, es disposava d'un port de 436 ha, que s'ampliaria fins les 1.048 ha, mitjançant la construcció del dic sud i del contradic est, avui ja finalitzats.
El Pla estratègic del Port i el planejament detallat la ZAL i del Port Vell són els instruments urbanístics per al desenvolupament del projecte promogut pel Port de Barcelona i els ajuntaments de Barcelona i del Prat de Llobregat.
L'any 2000, es disposava d'un port de 436 ha, que s'ampliaria fins les 1.048 ha, mitjançant la construcció del dic sud i del contradic est, avui ja finalitzats.
El Pla estratègic del Port i el planejament detallat la ZAL i del Port Vell són els instruments urbanístics per al desenvolupament del projecte promogut pel Port de Barcelona i els ajuntaments de Barcelona i del Prat de Llobregat.
Projecte
Els objectius fonamentals d'aquest projecte són: el desenvolupament dels projectes d'accés viari i ferroviari, amb la proposta de construcció de la nova terminal ferroviària a la llera del riu, i completar la implantació de la ZAL.
Descripció
Es preveu el projecte d'una via específica de camions de connexió des de la ronda litoral fins al port nou.
A més hi ha la previsió de la construcció d'un accés ferroviari de 4,5 km que connecta el Port i les seves terminals ferroviàries, amb una línia d'ample ibèric i internacional, ja construïda, per poder passar de l'11 % de mercaderies ferroviàries al 30 % en un futur proper.
També hi ha el projecte d'una nova terminal ferroviària, de caràcter portuari i mixt, a l'antiga llera del riu.
A més hi ha la previsió de la construcció d'un accés ferroviari de 4,5 km que connecta el Port i les seves terminals ferroviàries, amb una línia d'ample ibèric i internacional, ja construïda, per poder passar de l'11 % de mercaderies ferroviàries al 30 % en un futur proper.
També hi ha el projecte d'una nova terminal ferroviària, de caràcter portuari i mixt, a l'antiga llera del riu.