L’AMB ampliarà la xarxa d’aparcament Bicibox, una de les principals alternatives per combinar els patinets elèctrics amb el transport públic

| Tema: Mobilitat sostenible

L’organisme metropolità ampliarà en més d’un 20 % l’oferta d’aquest servei, entre finals del 2023 i principis del 2024, per superar les 3.000 places. De la mateixa manera que els usuaris de bicicletes, els usuaris de patinets i altres VMP han de donar-se d’alta del servei i tenir el vehicle registrat per poder utilitzar-lo. Gairebé el 40 % de les places actuals del Bicibox donen servei a estacions de RENFE Rodalies, FGC, Metro, tramvia i punts d’intercanvi amb el Bus Metropolità. A banda del servei que permet estacionament gratuït, l’AMB impulsarà dos nous abonaments Bicibox de pagament per a estacionaments de llarga durada

Entre finals d’aquest 2023 i principis del 2024, l’AMB ampliarà en més d’un 20 % la xarxa Bicibox, el servei metropolità d’aparcament segur de bicicletes, amb nous mòduls i aparcaments de gran capacitat. D’aquesta manera, se sumaran més de 600 noves places, que faran que el servei superi l’oferta de 3.000 places. L’organisme metropolità també recorda que, davant l’anunci de la prohibició indefinida de l’ús de patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP) al transport públic, aquest servei esdevé una de les principals alternatives per aparcar patinets i altres VMP i facilitar la intermodalitat entre patinet i transport públic

A banda, els nous aparcaments Bicibox que es vagin incorporant al servei, tindran unes places específiques per a l’estacionament segur dels patinets, amb un sistema de bloqueig específic. 

Ampliar places del Bicibox significa crear més alternatives, opcions i facilitats per als ciutadans perquè se sumin a la bicicleta i als transports nets”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, que afegeix que “l’objectiu d’obrir i mantenir el servei Bicibox als patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal és continuar afavorint la intermodalitat amb el transport públic metropolità i seguir impulsant-lo”. Cordón recorda que “el 25 % dels usuaris del servei que s’han donat d’alta des del passat mes de febrer són justament propietaris d’aquest tipus de vehicles”. A dia d’avui, el Bicibox té gairebé 400 usuaris de patinets.

Actualment, gairebé el 40 % de les places del Bicibox donen servei directament a estacions de RENFE Rodalies, FGC, Metro o tramvia, a banda de diversos punts d’intercanvi amb el Bus Metropolità. Concretament, disposa de 21 mòduls i 2 aparcaments de gran capacitat al costat d’estacions de RENFE Rodalies, 18 mòduls i 2 aparcaments de gran capacitat al costat d’estacions d’FGC i de 17 mòduls i 2 aparcaments en estacions de metro o tramvia.

 

Ampliació i expansió del servei 2023-2024

D’una banda, a través del fons Next Generation EU, s’està impulsant la construcció de nous aparcaments de gran capacitat, que tindran entre 25 i 70 places: a l’Hospitalet de Llobregat (Hospital de Bellvitge, Avinguda Carrilet i Renfe Bellvitge), al Prat de Llobregat (estacions de metro L9 Cèntric i Moreres) i a Viladecans (estació de Renfe). 

D’altra banda, gràcies al finançament del Pla de sostenibilitat ambiental (PSA), s’estan instal·lant 20 mòduls nous de 14 places en 8 municipis metropolitans. Amb aquesta mateixa via de finançament, s’està impulsant un aparcament de gran capacitat a l’Hospitalet de Llobregat (Collblanc) i dos més al Prat de Llobregat (Mas Blau i Renfe El Prat). 

 

Dos nous abonaments de llarga durada

L’abonament del servei Bicibox que existeix actualment, gratuït, es reformarà i permetrà un temps màxim d’estacionament de 24 hores sense cost. En cas d’excedir el termini, s’haurà d’abonar 1 euro al dia.

Durant el 2024, l’AMB preveu llançar dos nous abonaments d’estacionament de llarga durada:

  • Estacionament de llarga durada sense plaça reservada: amb un cost de 10 euros l’any. L’usuari disposarà d’un temps gratuït màxim d’estacionament de 72 hores. En cas d’excedir-se de temps, haurà d’abonar 1 euros al dia.
  • Estacionament de llarga durada amb plaça reservada: amb un cost de 40 euros l’any.

 

Accés i ús del servei Bicibox per a patinets elèctrics i VMP

Per utilitzar el Bicibox, s’ha d’estar donat d’alta del servei i tenir el vehicle registrat. En el cas dels patinets elèctrics i VMP, poden donar-se dues situacions: 

  • Que s’estigui donat d’alta del servei perquè ja s’utilitza l’aparcament de bicicletes. En aquest cas, només cal registrar el patinet o VMP.
  • Que no s’estigui donat d’alta del servei perquè no s’ha fet servir amb anterioritat. Aleshores, cal donar-se d’alta al Bicibox i, també, registrar el patinet o VMP.

A banda de la incorporació dels VMP al servei Bicibox, l’AMB treballa en estreta col·laboració amb els ajuntaments metropolitans per millorar les recomanacions per coordinar i actualitzar les ordenances municipals de circulació de cicles i VMP de l’any 2018. El document adaptarà els canvis en la regulació que s’han produït des d’aleshores.

 

El servei Bicibox de l’AMB

El Bicibox, un servei metropolità complementari al transport públic, està implantat en 25 municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona i té com a objectiu l’aparcament segur de bicicletes. Tot, per fomentar la intermodalitat i els desplaçaments sostenibles a la metròpolis de Barcelona. Actualment, el servei del Bicibox té 21.276 usuaris i 2.572 places. Funciona amb diferents formats: en mòduls al carrer (de 14 o 7 places), en aparcaments de gran capacitat a prop d’estacions de tren (per exemple, a Gavà i Badalona), en estacions de metro (per exemple, a Pompeu Fabra o a Parc Logístic), i en locals a peu de carrer, com en el cas del de Sant Joan Despí.

Enllaços relacionats