La metròpolis de Barcelona rebrà 62 milions d'euros més de la UE per intensificar la transformació de la mobilitat

| Subject: Mobility and Transport, Sustainable Mobility

> Aquesta nova subvenció permetrà realitzar 44 actuacions, 17 de les quals corresponen a serveis de mobilitat de l’AMB, per un import de 29,4 M€.
> Els nous ajuts, que suposen el 12 % del total de fons per a tot Espanya, es dedicaran a la compra de 59 nous busos elèctrics i d’hidrogen i la creació de dues ZBE locals, entre d’altres.
> També s’han previst 31,8 milions d’euros per millorar les parades de Bus Metropolità i 1,3 milions d’euros per completar la xarxa Bicivia.
Entre les dues convocatòries, l’àrea metropolitana de Barcelona ha aconseguit 220 milions d’euros dels fons Next Generation EU.

Imatge recurs Bici

La metròpolis de Barcelona rebrà 62 milions d’euros més provinents de la segona convocatòria de fons europeus Next Generation per dur a terme actuacions que potenciïn la mobilitat sostenible i ajudin a reduir la contaminació ambiental.

Aquesta segona convocatòria d’ajuts, que ha resolt durant l’estiu el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) i que tenia un import màxim de 500 M€ per a tot Espanya, s’ha dut a terme en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència  del Govern central, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU. Concretament, era exclusiva per a projectes propis de municipis amb més de 20.000 habitants.

Aquesta subvenció permetrà fer realitat 44 noves actuacions, 17 de les quals corresponen a projectes de mobilitat elaborats per l’AMB. Concretament, dels 62 milions d’euros que ha atorgat el MITMA, 29,4 milions d’euros (un 47 % del total) serviran per finançar projectes i serveis de l’organisme metropolità. Hi ha 19 actuacions que han quedat en llista d’espera per esgotament del crèdit, ja que s’ha superat l’import màxim previst en la convocatòria.

Aquesta segona convocatòria del MITMA suposa un nou impuls i una segona oportunitat per continuar avançant en les polítiques de mobilitat sostenible i fer un canvi real en les ciutats i pobles de l’àrea metropolitana de Barcelona. D’altra banda, aquest nou èxit metropolità ha estat possible gràcies a la col·laboració de l’AMB i els municipis metropolitans, que han generat les condicions òptimes per maximitzar les oportunitats de rebre els fons europeus.

En total, entre les dues convocatòries, l’àrea metropolitana de Barcelona ha aconseguit 220 milions d’euros dels fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU, que estan permeten i permetran intensificar la transformació de la mobilitat.

 

Projectes destacats de la segona convocatòria: autobusos elèctrics i d’hidrogen, ZBE i Bicivia

Aquests 62 milions d’euros dels fons Next Generation EU permetran finançar actuacions estratègiques per la metròpolis de Barcelona, totes incloses en les quatre línies marcades pel pla de l’Estat:

  • Comprar 59 nous autobusos elèctrics i d’hidrogen per a la flota de Bus Metropolità de gestió directa (TMB), per seguir transformant el transport públic cap a un model de zero emissions.
  • Accelerar la implantació de les zones de baixes emissions locals: amb la sol·licitud d’aquests fons, entre l’AMB i els municipis aconseguiran desplegar noves ZBE en dos municipis metropolitans (Castelldefels i el Prat de Llobregat).
  • Completar la Bicivia, la xarxa pedalable de la metròpolis de Barcelona (1,3 milions d’euros).
  • Continuar els projectes d’urbanització i accessibilitat a les parades de Bus metropolità (31,8 milions d’euros).
  • Construir sis noves estacions de gran capacitat per a bicicletes i patinets, gestionades pel servei Bicibox>: una a Viladecans, tres a l’Hospitalet de Llobregat i dues al Prat de Llobregat.

Primera convocatòria de Fons Next Generation EU

Durant la primera convocatòria, a principis d’aquest any 2022, la metròpolis de Barcelona ja va obtenir 158 milions d’euros. Concretament, 15 municipis metropolitans van obtenir finançament per un valor de 118,6 milions d’euros i l’AMB va obtenir finançament per valor de 40 milions d’euros, l’import total a què optava, per a 19 projectes.