L'AMB es proposa unificar la distribució urbana de mercaderies a la metròpolis de Barcelona
| Subject: Mercaderies, Mobility and Transport, Sustainable Mobility
El 20% de la mobilitat metropolitana la generen els vehicles de distribució urbana de mercaderies i aquests suposen el 40% de les emissions contaminants L'AMB crearà en un futur una aplicació per a la gestió de les zones de càrrega i descàrrega en l'àmbit metropolità i desenvoluparà un programa de suport a les empreses per promoure les flotes sostenibles
L'AMB es posa com a objectiu unificar el model de distribució urbana de mercaderies (DUM) a la metròpolis de Barcelona, que fins ara depèn exclusivament de la regulació municipal i varia en molts casos d'un municipi a un altre, i en un futur crearà una aplicació única per a la gestió de les zones de càrrega i descàrrega.
Concretament, el 20% de la mobilitat generada a la metròpolis de Barcelona la generen els vehicles de distribució urbana de mercaderies (DUM), que correspon al transport de mercaderies en l'àmbit urbà per a abastiment dels establiments o del consumidor final. En termes de contaminació atmosfèrica, el percentatge s'eleva i aquests vehicles suposen al voltant del 40% de les emissions contaminants a la metròpolis.
"Hi ha una normativa força dispersa i una manca d'uniformitat en els horaris i criteris d'accés per a la distribució de mercaderies als diferents municipis metropolitans", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, que també en destaca els nous problemes i oportunitats que aporta el comerç electrònic.
Per aquests motius, "cal uniformitzar la normativa a escala metropolitana de les zones habilitades per a l'estacionament i la diversitat de normatives en els diferents municipis metropolitans, que conformen un continu urbà", explica. "La manca d'estàndards adoptats per tots els agents implicats dificulta la implantació de les TIC, per fer una distribució més uniforme i eficient", afegeix, i destaca "el valor que pot aportar visió supramunicipal de l'AMB".
Marc regulatori comú i app de gestió metropolitana
D'una banda, l'AMB crearà un marc regulatori comú per al conjunt de la metròpolis, que afavorirà la transició cap a un model comú de DUM més eficient i sostenible, tenint en compte criteris, horaris i infraestructures. Per fer-ho realitat, es farà a través de la redacció d'unes directrius/ordenances metropolitanes, que s'hauran de recollir individualment en les ordenances municipals de cada ajuntament.
En aquest sentit, dins del marc regulatori, l'AMB també estudiarà mesures d'optimització. Per exemple, els estudis revelen que les franges horàries de càrrega i descàrrega coincideixen amb les de més trànsit viari, cosa que agreuja els problemes de congestió. En aquest sentit, des de l'AMB s'apunta a que "existeix l'oportunitat de millorar la utilització de les infraestructures en les hores vall, que correspon a les franges horàries de 12 de la nit a 7 de la matinada, i de 9 a 12 de la nit".
D'altra banda, l'AMB desenvoluparà una plataforma tecnològica, a través d'una app, que permetrà i facilitarà a les empreses l'operativa de càrrega i descàrrega a tot el conjunt de municipis metropolitans de manera homogènia. L'AMB preveu posar en marxa aquesta app durant l'any 2019. Aquesta app, que també permetrà avançar en l'homogeneïtzació i regulació i que aglutinarà tota la informació de servei, contribuirà a la millora de la informació disponible i a assolir una gestió més eficient del sistema.
L'AMB també està treballant perquè aquesta iniciativa vagi acompanyada d'un programa de subvencions de suport a les empreses, amb assessorament i subvencions, per promoure l'ús de flotes sostenibles en la distribució urbana de mercaderies. La concreció d'aquest programa es presentarà més endavant.
Flotes més sostenibles
Poveda ha recordat que "les empreses i els negocis també s'han d'implicar per sumar-se al canvi d'hàbits i promoure una mobilitat més sostenible".
"Reduir l'ús dels vehicles més contaminants en aquest segment de mobilitat, que va a l'alça, esdevé una necessitat imperiosa", assenyala el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. "L'augment de congestió del trànsit i la preocupació creixent per la millora de la qualitat de l'aire, converteix la distribució urbana en una prioritat", afegeix Poveda.
En relació amb el parc mòbil que circula per la metròpolis, els camions i les furgonetes formen part dels vehicles més antics. En general, el 49% dels vehicles de mercaderies que circulen per la metròpolis de Barcelona tenen més de 10 anys d'antiguitat. Pel que fa a l'etiqueta ambiental de la DGT, el 53% dels camions circulants i el 74% de les furgonetes disposen d'etiqueta ambiental de la DGT.