Reptes i oportunitats de la mobilitat
| Tema: Mobilitat i transport
Collboni i Balmón participen en la jornada que ha versat sobre el transport públic
El president de l’AMB i alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i el vicepresident executiu de l’AMB, Antonio Balmón, han participat aquest matí a la jornada “Mobilitat a Catalunya: reptes i oportunitats”, organitzada per El Periódico a Barcelona. La consellera de Territori de la Generalitat de Catalunya, Sílvia Paneque ha estat l'encarregada de la clausura.
Els serveis de transport públic, el seu finançament, l’electrificació dels vehicles i els serveis de mobilitat sostenible que han aparegut els darrers anys, com els sistemes de bicicleta o moto compartida, han estat alguns dels temes que s’han abordat durant la jornada.
“Connectar la infraestructura ferroviària en superfície és molt important per a l’àrea metropolitana. Permetrà relligar el Besòs amb el Baix Llobregat”, ha apuntat Collboni, que també ha destacat el compromís d’allargar el TRAM fins a la plaça de Francesc Macià. “El metro és el sistema més ecològic, econòmic i eficient”, ha explicat, fent referència a l’ampliació de les línies L1, L3 i L4, entre d’altres. A banda, Collboni ha destacat que, per fer habitatge a gran escala, “la clau és la connectivitat en transport públic”, amb desplaçaments de casa a la feina o al lloc d’estudis en el menor temps i cost possibles. El president de l’AMB també ha destacat que s’ha de veure “com repensem la distribució urbana de mercaderies”.
Balmón, que ha conversat amb el director d’El Periódico, Albert Sáez, sobre els reptes i les oportunitats de la mobilitat a la metròpolis de Barcelona i a Catalunya, ha destacat el finançament del transport públic com a element clau per a la sostenibilitat i millora de la mobilitat metropolitana a llarg termini. “S’ha de fer una reflexió profunda sobre el finançament i veure què cal canviar del sistema de finançament, per donar una resposta sòlida en el temps i garantir també una base econòmica sòlida per al futur. Hem de ser conscients i marcar les possibilitats que tenim, en funció dels ingressos. No es tracta d’un tema polític o tècnic, sinó de diners. La nostra realitat econòmica és la que és”, ha afegit, recordant que cal bonificar els desplaçaments de la gent més vulnerable.
Millores del transport públic i del Bus Metropolità al Vallès
Balmón ha destacat i reconegut que les millores del transport públic dels darrers anys que “s’han fet al Baix Llobregat i al Barcelonès nord, les hem de replicar també al Vallès”. A més de l’impuls del servei de Bus Metropolità, el vicepresident executiu de l’AMB ha destacat la gran transformació de l’eix de la C-245, una antiga carretera que ha esdevingut una gran via urbana segregada per a diferents mitjans de transport amb espais intermodals, com a exemple metropolità d’èxit de gran transformació urbana.
Aprofitant la inauguració de l’ampliació del TRAM fins a Verdaguer, un dels temes que s’ha comentat durant la jornada, Balmón ha recordat que el TRAM va néixer per la voluntat d’alguns alcaldes del Baix Llobregat. “Ha estat un element de transformació del territori”, ha apuntat.
D’altra banda, ha reconegut que “la mobilitat privada ha de conviure amb la pública, no hi pot haver confrontació, perquè totes dues són necessàries”. No obstant això, també ha destacat que “el cotxe no ho ha de dominar tot.”
Taules d’experts: mobilitat sostenible i transport públic
D’altra banda, durant la jornada, també s’han celebrat dues taules d’experts. La primera, centrada en la mobilitat sostenible i dirigida per Martí Saballs, director d’informació econòmica de Prensa Ibérica, ha abordat el camí cap a les zero emissions i la mobilitat elèctrica, les infraestructures, la logística urbana i la digitalització. Aquí, també hi ha participat el director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, a banda de representants de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Barcelona i d'empreses privades, entre d’altres.
La segona taula, moderada per Carlos Márquez, redactor d’El Periódico expert en mobilitat, ha tractat sobre el futur del transport públic, la intermodalitat, la descarbonització del transport de mercaderies i d’últim quilòmetre, la bicicleta i els patinets i, finalment, el taxi. En aquest debat hi ha participat el director del Servei de Transport Públic de l’AMB, Diego Fernández, juntament amb representants de TMB i TRAM.