La demanda de la Bicivia creix un 21 % en cinc anys a l'àrea metropolitana de Barcelona

| Tema: Mobilitat i transport, Mobilitat sostenible, Bicicleta

La Bicivia assoleix la xifra de 75.600 usuaris diaris de mitjana el 2024 a l’àrea metropolitana de Barcelona

Es consolida la tendència a l’alça de l’ús de la bicicleta a l’àrea metropolitana de Barcelona, amb 14.057 bicicletes diàries de mitjana circulant per la Bicivia el 2024

Aquest increment avala l’impuls a les polítiques de mobilitat sostenible i a la creació d’infraestructura pedalable

El 64 % de la mobilitat en bicicleta és quotidiana i el 36 % restant és esport o lleure

Dues persones en bicicleta fent ús de la Bicivia

La quantitat d’usuaris que utilitzen la xarxa pedalable metropolitana —Bicivia— no para de créixer. L’últim informe recull que la demanda ha crescut un 21 % en cinc anys dins del territori metropolità, de tal manera que el 2024 es van registrar 75.600 usuaris diaris de mitjana. La via pedalable més utilitzada és la 6, que connecta el Port Vell de Barcelona amb Barberà del Vallès, amb més de 16.300 usuaris diaris de mitjana el 2024. Els eixos pedalables que ressegueixen el litoral metropolità també són molt concorreguts: en segona posició trobem la Bicivia 7, que connecta el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels, on es van registrar més de 16.000 usuaris diaris de mitjana. La Bicivia 3, que transcorre per la línia de la costa entre el Prat de Llobregat i Montgat, va tenir gairebé 11.000 usuaris diaris de mitjana l’any passat.

Tenint en compte la variació acumulada entre el 2019 i el 2024 en els punts on s’han pogut recollir les dades segregades per tipus de vehicle (bicicleta o VMP), es produeix un increment del 29 % de bicicletes i del 92 % de vehicles de mobilitat personal (VMP). Així doncs, la intensitat mitjana diària de bicicletes el 2024 ha estat de 14.057, mentre que de patinets elèctrics, de 6.292. Malgrat l’augment exponencial de l’ús dels patinets elèctrics, en nombres absoluts la bicicleta el mitjà de transport escollit per la majoria d’usuaris. 

Si analitzem les dades en funció del gènere, la majoria d’usuaris del Bicivia són homes. En total es compatibilitzen un 82 % d’homes i un 18 % de dones. En bicicleta, el 84 % correspon a homes i el 16 % a dones. En patinet, el 78 % són homes i el 22 %, dones.

El perfil d’usuaris de la bicicleta indica que el 64 % dels desplaçaments corresponen a mobilitat obligada, és a dir, a persones que utilitzen la bicicleta per anar a treballar. El 36 % restant correspon a motivacions d’esport o lleure. Cal destacar que 7 de cada 10 persones en bicicleta porten casc, mentre que entre els usuaris de patinets són 5 de cada 10 les persones que en porten.

 

Metodologia i instruments

L’AMB ha portat a terme la 3a campanya d’aforaments a la xarxa Bicivia i és el primer sondeig que es fa postpandèmia. La campanya es duu a terme en dues onades anuals de recollida de dades: una a la primavera (maig) i una altra a la tardor (novembre).

El treball de camp es porta a terme utilitzant dues metodologies: a través d’enquestes a usuaris (comptatges manuals) en diferents punts aleatoris de les vies pedalables i amb dispositius automàtics que compatibilitzen les persones que hi passen. L’AMB en té 41 de repartits equitativament pel territori metropolità, mentre que l’Ajuntament de Barcelona disposa de 22 dispositius sobre la xarxa Bicivia d’aquest municipi. 

Els dispositius automàtics són de tres tipus: espires o llaços magnètics, que emeten dades cada 15 minuts, els tubs pneumàtics, que proporcionen informació diària durant una setmana, i càmeres, que proveeixen dades cada 15 minuts durant 24 hores.

L’objectiu principal de la campanya és analitzar la demanda i l’ús de la bicicleta i dels vehicles de mobilitat personal (VMP) l’any 2024, així com avaluar-ne l’evolució des del 2019.

 

Canvi d’hàbits postpandèmia i augment de la infraestructura pedalable

La pandèmia va implicar una disminució de l’ús del transport públic i un augment significatiu de la mobilitat activa com la bicicleta. Aquest canvi de tendència s’ha anat consolidant al llarg d’aquests darrers anys i els usuaris aposten cada vegada més per moure’s en bicicleta a tota l’àrea metropolitana de Barcelona gràcies als 367 km construïts actualment de xarxa Bicivia, que permeten desplaçar-se de manera més segura, per exemple, des de Castelldefels fins a Sant Boi de Llobregat o de Sant Just Desvern a Sant Adrià de Besòs. De fet, la millora contínua d’infraestructura pedalable i el creixement de quilòmetres de Bicivia permeten absorbir més usuaris i, juntament amb el desplegament de serveis com l’AMBici o el Bicibox o el canvi d’hàbits de la ciutadania, expliquen aquest augment d’usuaris. En els últims cinc anys, l’AMB ha construït o cofinançat prop de 35 km de xarxa Bicivia.


 

Enllaços relacionats
Projectes relacionats
  • Temes:
    Bicicleta, Bicicleta, Bicicleta
    Estat:
    En curs