L’AMB augmenta i millora les eines d’educació ambiental per difondre la cultura de la sostenibilitat
| Tema: Educació ambiental
Al llarg de la temporada 2022-2023, més de 54.000 persones van participar en 2.400 activitats desplegades en 35 municipis metropolitans. L’AMB també organitza projectes d’aprenentatge servei (APS), que combinen els processos d’aprenentatge amb el servei a la comunitat. De cara al proper curs es posaran en marxa activitats i recursos nous centrats, entre altres temes, en la millora de la qualitat de l’aire i l’optimització de l’ús de l’aigua.
Avui, al Citilab de Cornellà de Llobregat, s’ha celebrat l’acte de tancament del curs 2023-2024 dels projectes d’aprenentatge servei (APS) del Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat (PMES), conegut amb el nom de Compartim un Futur.
La convocatòria de projectes APS 2023-2024 ha aplegat 22 centres educatius i un total de 1.154 alumnes d’11 municipis metropolitans.
La trobada, en la qual han assistit alumnat i professorat de diversos dels centres educatius que hi han participat, així com representants dels ajuntaments metropolitans, ha estat presidida per Janet Sanz, vicepresidenta de l’Àrea d’Acció Climàtica i Agenda Estratègica Metropolitana de l’AMB. Sanz ha dit als alumnes assistents a l’acte d’aquest matí que “malgrat que l’emergència climàtica sigui una problemàtica urgent que ens pot generar angoixa, també hi ha una gran esperança en la vostra generació. Entre totes i tots teniu molts força per fer canviar les coses. Feu sentir la vostra veu”.
Objectius del Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat
El PMES, la darrera actualització del qual va ser aprovada el juny del 2023 (PMES 2030), té per objectiu, sota el nom Compartim un Futur, difondre la cultura de la sostenibilitat. Els seus àmbits temàtics són el cicle de l’aigua, els recursos i residus, l’acció climàtica i la transició energètica, la qualitat de l’aire, la mobilitat sostenible, el territori i la biodiversitat (parcs, platges i rius), i l’alimentació saludable i sostenible.
L’AMB hi dedica 1,1 milions d’euros anuals i ofereix als ajuntaments un conjunt de 83 activitats relacionades amb tots els àmbits al voltant de la salut planetària, és a dir, la interdependència entre l’activitat humana i els sistemes naturals, com ara l’aire, l’aigua, la terra i la biodiversitat, i el seu impacte en el benestar de les persones.
Les activitats estan destinades a una gran varietat de públic: s’ofereixen propostes de formació no reglada (formació ocupacional i sociocultural, ciutadania, famílies i lleure), i també de formació reglada (des del segon cicle d’educació infantil fins a graus, postgraus i màsters). En tots els casos, l’oferta es basa en visites a instal·lacions de tractament d’aigües residuals i de residus, així com en activitats a l’aula i a l’entorn metropolità.
Al llarg de la temporada 2022-2023 més de 54.000 persones van participar en 2.400 activitats desplegades en 35 municipis metropolitans, i actualment s’esperen les xifres de participació de la temporada 2023-2024, ja que hi ha activitats programades fins al final del mes de juliol.
Projectes que proporcionen servei a la comunitat
A més d’aquesta mena d’activitats, del catàleg de serveis que es posa a l’abast dels centres educatius, cal remarcar l’oferta de projectes d’aprenentatge servei (APS). Aquesta proposta educativa combina els processos d’aprenentatge amb el servei a la comunitat en un sol projecte, de manera que els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals del seu entorn, amb l’objectiu de millorar-lo. Aquestes característiques fan de l’APS una eina molt adient per treballar amb infants i joves el desenvolupament sostenible del seu entorn.
Els projectes parteixen de la detecció i l’anàlisi dels problemes i necessitats de l’entorn, a partir de les quals els participants han de plantejar-hi possibles solucions. L’APS permet traslladar grans problemes d’àmbit planetari (l’emergència climàtica, la contaminació atmosfèrica, la gestió de residus, etc.) a l’àmbit local, amb accions que poden dur-se a terme per contribuir a resoldre aquestes qüestions.
Actualment, el Compartim un Futur disposa de set propostes diferents de projectes guiats, dues de les quals s’incorporen durant el curs 2024-2025. Aquests projectes tenen un seguiment per part de l’equip d’APS del programa a través de sessions presencials, acompanyament pedagògic i recursos educatius, tant per al professorat com per a l’alumnat.
Evolució dels projectes d’APS
Curs | Projectes guiats | Projectes coproduïts | Projectes autònoms | TOTAL |
---|---|---|---|---|
2015-2016 | 5 | 5 | ||
2016-2017 | 3 | 3 | ||
2017-2018 | 3 | 3 | ||
2018-2019 | 3 | 3 | ||
2019-2020 | 11 | 11 | ||
2020-2021 | 5 | 4 | 5 | 14 |
2021-2022 | 20 | 3 | 10 | 33 |
2022-2023 | 47 | 0 | 10 | 57 |
TOTAL | 86 | 18 | 25 | 129 |
L’acte que s’ha celebrat avui ha servit com a sessió d’intercanvi d’experiències entre alguns dels centres que han fet projectes durant aquest curs, amb l’exposició d’exemples viscuts en primera persona pels infants i joves de diferents nivells educatius, i una ponència magistral a càrrec de Roser Batlle, del Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, referent en l’estudi i seguiment de la metodologia APS.
Novetats del Compartim un Futur per al curs 2024 - 2025
La jornada d’avui també ha permès presentar els nous recursos del Compartim un Futur, tots desenvolupats amb l’objectiu d’assentar les bases perquè la cultura de la sostenibilitat tingui en compte els límits ecològics del planeta.
Compartim dins de l’escola i fora: projectes d’APS per millorar la qualitat de l’aire i ciència ciutadana pel confort tèrmic
Aquests projectes se centren en la millora de la salut de les persones, especialment als entorns escolars. Així, permeten obtenir un coneixement de l’entorn i implicar la ciutadania, alhora que impulsen l’adaptació climàtica dels barris per fer-los més resilients.
Els projectes es desplegaran majoritàriament durant el curs 2024-2025, tot i que alguns ja han començat a desenvolupar-ne el disseny metodològic i a implementar proves pilot durant el 2024. Els dos projectes centrals són:
- Projecte amb metodologia APS Els vigilants de l’aire (mesuradors passius de NO2).
- Projecte de ciència ciutadana Els vigilants de la calor.
Realitat augmentada per entendre millor la gestió dels residus
S’ha creat una aplicació de realitat augmentada per a les visites guiades als ecoparcs, que es pot utilitzar en telèfons mòbils i tauletes tàctils. Els diferents punts del tractament es poden veure amb aquesta eina interactiva, que també té una locució en la qual se n’explica el funcionament i les bones pràctiques per a la prevenció dels residus i la millora de la seva gestió a la instal·lació.
Nous recursos a l’antic dipòsit controlat de la Vall de Joan
L’antic abocador de la Vall de Joan és un espai restaurat d’un alt valor pedagògic. La disposició de plafons informatius amb l’explicació de la història del dipòsit i la seva gestió, juntament amb el procés de restauració de les terrasses, encara actiu, permetrà transmetre el coneixement necessari de l’espai, destacant-ne aspectes clau, com la presència de prats i herbassars o la d’una gran varietat d’espècies d’ocells (actualment se n’hi han detectat unes 60, algunes de les quals estan catalogades com a amenaçades al nostre territori).
Enguany s’implementarà una nova activitat basada en aquests recursos, que, d’entrada, es dirigirà als cursos de batxillerat i a les universitats, i, posteriorment, a la ciutadania en general.
Exposició sobre el cicle de l’aigua i els recursos hídrics alternatius
Un dels impactes més importants de la crisi climàtica és la disminució de la disponibilitat d’aigua dolça com a recurs essencial per a la vida. Aquesta exposició permetrà entendre el cicle integral de l’aigua dins el metabolisme urbà metropolità i conèixer els escenaris de sequera i les bones pràctiques pel que fa al consum de l’aigua i els recursos hídrics alternatius que l’AMB potencia per fer front al període de sequera.
Visor de l’oferta educativa ambiental a l’àrea metropolitana de Barcelona
Quins municipis metropolitans fan activitats sobre residus per a secundària? Quina administració, entitat o empresa té un servei d’assessorament en el seu programa? Quins programes educatius fan servir en les seves activitats una metodologia basada en les TIC?
Aquestes qüestions i d’altres es poden consultar al nou visor de programes d’educació ambiental que podem trobar en el territori metropolità, incloent-hi el Compartim un Futur. Actualment hi ha un total de 131 programes i se n’ampliarà l’oferta a mesura que se n’incorporin de nous.
A través d’aquest visor, els interessats a participar en activitats educatives podran tenir accés al contacte de l’empresa, entitat o administració que les ofereix.