Els transportistes que es comprometin a canviar de vehicle en 6 mesos podran circular durant aquest temps sense distintiu ambiental per la zona de baixes emissions

| Tema: ZBE

Les administracions responsables de la ZBE Rondes de Barcelona i el sector del transport de mercaderies per carretera han pactat avui un conjunt de facilitats per a la renovació de les flotes de camions i furgonetes.
La moratòria per a aquest tipus de vehicles acaba el 31 de desembre, però els propietaris podran aportar una declaració signada en què es comprometin a renovar o adaptar els vehicles contaminants abans del juny del 2022

Divendres, 10 de desembre, les administracions amb competències sobre la zona de baixes emissions (ZBE) Rondes de Barcelona: AMB i Ajuntament de Barcelona, i la Generalitat de Catalunya, han arribat a un acord amb les associacions representants del col·lectiu professional del transport de mercaderies per carretera, per donar oportunitat als propietaris de vehicles sense distintiu ambiental de la DGT de seguir circulant per la ZBE un cop acabada la moratòria, que finalitzarà el proper 31 de desembre. Aquesta moratòria afecta els vehicles dels tipus N2, N3 i M2.

Reconeixent la voluntat del sector de renovar les seves flotes amb vehicles més nets i sostenibles, les administracions permetran la circulació de vehicles sense etiqueta de la DGT si els seus propietaris signen una declaració responsable de voluntat de compra d'un nou vehicle. Aquesta declaració comportarà el compromís de fer el canvi de vehicle abans del 30 de juny.

L'acord entre els representants del sector professional i les administracions competents s'ha concretat en el següent document:

Compromisos de les administracions Ajuntament de Barcelona, AMB i Generalitat de Catalunya referent a la situació del sector del transport en vehicles pesants a la zona de baixes emissions Rondes BCN:

"Amb la voluntat d'ajudar el sector de transport professional per tal que sigui part activa conjunta de l'estratègia per la lluita per a l'emergència climàtica i la millora de la qualitat de l'aire, es considera oportú que qualsevol estratègia ha de plantejar-se de forma que la seva afectació sigui la necessària, però minimitzant l'impacte."

La ZBE Rondes de Barcelona actualment vigent es va determinar per millorar la qualitat de l'aire de la metròpolis, i va fer un plantejament de restringir la circulació de tots els vehicles més contaminants. Aquests vehicles són tots els que no tenen etiqueta ambiental de la DGT, és a dir el que tenen una antiguitat superior a 15 anys. En aquest sentit, es va considerar bàsic evitar l'arbitrarietat i assegurar la proporcionalitat, ja que l'objecte final és millorar la qualitat de l'aire.

Es reitera la voluntat que el sector es vagi adequant a les tecnologies que existeixen al mercat, i no a tecnologies que encara no es troben prou esteses en la categoria de vehicles pesants.

Cal entendre que no s'introduiran noves moratòries a la vigent ordenança de la ZBE i, per tant, el que es planteja és trobar espais en l'ordenança actual per atendre les singularitats específiques. Es volen atendre també les dificultats aparegudes en les cadenes de subministrament de vehicles, especialment els de categories més específiques, com els tipus N2 i N3.

En aquest sentit, en el marc del Registre metropolità de vehicles estrangers i vehicles autoritzats, a més dels canals de gestió actualment existents, es procedirà a establir un nou canal de gestió específic per a les associacions de transport per permetre el següent:
  1. Facilitar l'actual finestra per a la substitució de vehicles, que permetrà exempcions dels vehicles sense etiqueta de la DGT, amb una declaració responsable de voluntat de compra d'un nou vehicle, fins el 30 de juny. Aquesta declaració responsable de voluntat de compra de vehicle es podrà presentar a l'Administració fins el 31 de gener del 2022, mitjançant els canals que es determinin a aquests efectes. S'hauran d'identificar els vehicles abans del 31 de desembre.
  2. Un cop presentat el justificant de compra del vehicle de substitució, el vehicle es podrà autoritzar fins a la data compromesa pel subministrament del nou vehicle o, si és el cas, d'un sistema homologat que redueixi les emissions d'acord amb els estàndards del sistema d'etiquetatge.
També s'ha detectat que un percentatge no menor de vehicles pesants sense etiqueta ambiental (al voltant d'un 64 %) que circulen actualment ho fan menys de 10 vegades anuals, i un 70 %, ho fa menys de 20 vegades l'any. Per aquest motiu es creu convenient establir els canals més àgils i fàcils possibles per tal de:
  1. Facilitar els 10 dies d'autoritzacions, de manera que la sol·licitud i l'aprovació sigui àgil, i pugui demanar-se fins a 48 hores després de l'accés a la ZBE.
  2. Facilitar la via d'autorització a la circulació de vehicles via activitats singulars i que aquesta quedi atorgada per períodes mínims de 30 dies naturals: trasllats, obres, enderrocs, firaires, mercats, llums de Nadal, transports d'elements auxiliars de les grues, activitats que requereixin la intervenció de camions grua, transports de contenidors, grues autocarregants, etc.
  3. Establir un canal de comunicació específic per a les associacions, per tal de facilitar al màxim totes les exempcions/autoritzacions.
Totes les administracions corroboren la necessitat de prioritzar la renovació de vehicles de mercaderies, de transport públic i taxis als plans per a la renovació de vehicles vinculats als fons Next Generation UE.

D'altra banda, a mitjà i llarg termini es plantejarà l'evolució de la ZBE Rondes, conscients de les dificultats aparegudes al sector del transport de mercaderies en vehicle pesant. Per aquest motiu les administracions responsables es comprometen a crear una taula de treball amb el sector per establir un diàleg permanent i abordar els següents passos de la ZBE a l'àmbit metropolità.

Es proposa abordar els següents elements:
  • Seguiment dels nivells de contaminació a l'entorn metropolità.
  • Seguiment de les dades del parc circulant.
  • Establiment consensuat del calendari de les properes restriccions a la ZBE Rondes amb horitzó 2025.
  • Avaluació de l'impacte dels vehicles que requereixen autorització de transport i estudi jurídic de la seva exempció.
  • Definició de les exempcions per a autònoms de més de 60 anys.
  • Establiment d'un calendari de reunions mensuals entre l'Ajuntament de Barcelona, l'AMB i la Generalitat de Catalunya i les associacions professionals per tal de treballar i consensuar les propostes relatives a la ZBE i el seu impacte en el sector del transport de mercaderies.
LA ZBE JA REDUEIX LES EMISSIONS A LA METRÒPOLIS

Les zones de baixes emissions (ZBE) tenen una llarga trajectòria a Europa, on estan implantades a més de 200 ciutats i funcionen amb èxit. Segons la nova Llei de canvi climàtic aprovada pel Govern central, seran obligatòries a la resta d'Espanya en els propers anys. La ZBE Rondes BCN és de les primeres a Espanya, però per llei abans del 2023 s'haurà d'implantar a totes les ciutats d'Espanya de més de 50.000 habitants. És una línia de treball europea que pròximament s'anirà obrint i anirà creixent, sense marxa enrere.  

Les primeres dades que s'han obtingut aquest 2021 sobre l'impacte de la ZBE Rondes BCN indiquen que, des de l'anunci de la mesura (2017) fins ara (2021), el factor mitjà d'emissió del parc de vehicles circulants s'ha reduït en un 20 % en el cas de les PM10 i en un 50 % en el cas del diòxid de nitrogen (NOX). D'aquesta manera, si bé la mobilitat en vehicle privat a la metròpolis ja se situa a nivells d'abans de la pandèmia, els nivells de contaminació encara se situen lleugerament per sota dels del 2019.

Aquest mateix mes de novembre, l'Agència Europea de Medi Ambient ha avalat la ZBE Rondes BCN, i ha indicat que aquesta mesura redueix gairebé un 30 % les emissions contaminants. D'altra banda, el darrer informe de l'Aliança Europea de Salut Pública "Towards more breathable cities: How much transport emissions cost and how to improve air quality" constata que l'establiment de la ZBE és la mesura més efectiva per combatre per reduir la contaminació local.

Per incentivar i facilitar la transformació de les flotes de transport, el Govern central ha activat el Programa de subvencions a empreses pel suport d'un transport sostenible i digital.

Aquest paquet de subvencions està dotat amb 800 milions d'euros i es vehicula a través dels fons Next Generation EU (NGEU).

Documents relacionats
Enllaços relacionats