El vicepresident de Mobilitat de l'AMB reclama més ambició a la Generalitat per a la millora de la qualitat de l'aire

| Tema: Canvi climàtic

Antoni Poveda ha exigit aquest matí consens, acció i mesures concretes al Govern de Catalunya durant la tercera Cimera de la Qualitat de l'Aire. "Aquesta cimera és la menys ambiciosa de les tres que hem fet", ha reconegut Poveda, que també ha demanat sumar esforços entre el Govern de l'Estat, el Govern de Catalunya i les administracions locals per fer-ho possible

VP Antoni Poveda

El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, ha reclamat aquest matí, durant la tercera Cimera de la Qualitat de l'Aire, més ambició a la Generalitat de Catalunya per fer realitat mesures efectives per millorar la qualitat de l'aire a la metròpolis de Barcelona i, en general, a Catalunya.

"Aquesta cimera és la menys ambiciosa de les tres que hem fet. Es basa tot en la gestió que facin en el futur els ajuntaments, però hauríem de treballar de forma consensuada i desenvolupar totes les eines que tenim al nostre abast, que són moltes", ha indicat Poveda durant la seva intervenció al Palau de Pedralbes.

"La qualitat de l'aire és un tema global. L'aire no té fronteres i, per tant, és un tema de país que exigeix consensos globals i la màxima coordinació entre els ajuntaments, les entitats supramunicipals com l'AMB, el Govern de la Generalitat i el Govern d'Espanya. Des del món local trobem a faltar més acció per part de la Generalitat de Catalunya, que de fet és, formalment, la responsable de la qualitat de l'aire al nostre país" ha explicat posteriorment.

"Hem de millorar el transport públic", ha apuntat Poveda, que ha destacat les principals mesures pendents. Concretament, s'ha de millorar Rodalies. Del metro, s'ha d'acabar i accelerar la línia 9, prolongar la línia 3, millorar i posar més trens a les línies 1 i 5. "Hem de fer moltes coses, i ho hem de fer amb consens. És el millor moment que tenim, des del punt de vista del Govern de l'Estat, el Govern de Catalunya i les administracions locals, per tal d'avançar en aquest consens. Per exemple, fer el carril bus VAO de la B-23 i de la C-31. Tot això ho tenim a les nostres mans i depèn de nosaltres. No es pot donar la culpa al Govern de l'Estat. És al contrari. El Govern de l'Estat, en aquest moment, ens passa per davant. Va aprovar aquest any passat la Llei de canvi climàtic, que recull els Acords de París", ha explicat Poveda.

"També hem d'aplicar la Llei de canvi climàtic", ha apuntat fent referència a la llei que va aprovar el Govern central l'any passat, que especifica que l'any 2023 tots els municipis d'Espanya de més de 50.000 habitants han de tenir zones de baixes emissions. I els municipis de més de 20.000 habitants que estan en zones d'alta contaminació també tenen l'obligació de crear zones de baixes emissions. "És el que estem aprovant avui aquí i no és cap novetat", ha puntualitzat.

L'AMB, administració capdavantera en impulsar la mobilitat sostenible
L'AMB ha demostrat el seu compromís amb accions i polítiques concretes i efectives per descarbonitzar el transport i la mobilitat i millorar la qualitat de l'aire. "Hem impulsat, d'acord amb els ajuntaments, la ZBE Rondes BCN, fruit de la primera Cimera de Qualitat de l'Aire. Ha estat un èxit. Hem reduït els vehicles més contaminants, que han passat del 20 al 3 %. I hem millorat en l'emissió de partícules i diòxid de nitrogen. A part, hem desenvolupat tota una sèrie de mesures alternatives, com la T-verda metropolitana, que ofereix transport públic gratuït a canvi de desballestar un vehicle contaminant, i ja n'hem donat més de 15.000. Han estat moltes les millores", ha indicat Poveda durant la seva intervenció. L'AMB també ha endegat diferents serveis i infraestructures per fer realitat un model de mobilitat més sostenible i saludable.

L'AMB destaca també els principals incompliments del Govern de Catalunya en relació amb els compromisos de les cimeres anteriors (2017 i 2019). La Generalitat no ha establert la ZBE a l'àmbit 40, compromesa a la primera Cimera, ni  ha redactat la nova Llei de qualitat de l'aire catalana, compromesa a la segona Cimera. Tampoc no s'ha fet, per exemple, el carril bus-VAO de la B-23 i falta completar el de la C-31 nord i actuar a altres corredors com el de la C-31 sud i C-33 nord.

L'AMB ha estat una de les administracions públiques que ha participat aquest matí a la tercera Cimera de la Qualitat de l'Aire, celebrada al Palau de Pedralbes de Barcelona. S'hi ha presentat l'Acord per a la millora de la qualitat de l'aire a Catalunya, un document que conforma el full de ruta per a la millora de la qualitat de l'aire al país i que s'incorpora com a principi rector del nou Pla de millora de la qualitat de l'aire de Catalunya.

Enllaços relacionats