Cinc projectes innovadors en què participa l'AMB, reconeguts per Europa per seguir transformant la mobilitat urbana

| Tema: Mobilitat sostenible

Els projectes inclouran innovacions pioneres a la metròpolis de Barcelona en matèria de mobilitat sostenible, com ara l'oferta de bicicletes de càrrega, l'impuls de centres logístics d'últim quilòmetre, l'electrificació de línies de bus o la millora del servei de bus a demanda. Han estat seleccionats per l'EIT Urban Mobility, un referent a Europa que impulsa projectes que plantegin nous models de mobilitat sostenible i facin ciutats més amables i amb menys vehicles privats. És el segon any consecutiu que l'EIT Urban Mobility tria i finança projectes presentats per l'AMB.

Cargobike verda a les instal·lacions de l'AMB

Cinc projectes de mobilitat sostenible que lidera o en què participa l'AMB han estat seleccionats aquest any 2021 per l'EIT Urban Mobility, una iniciativa de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT) de la Unió Europea. L'EIT Urban Mobility pretén transformar la mobilitat a les ciutats europees i finançar solucions de mobilitat innovadores per fer-les realitat. En aquesta segona convocatòria de projectes de l'EIT Urban Mobility, s'han triat els projectes Smarthub, Hallo, Mobinno, e-Ultimate i Multidepart, tots amb la participació de l'AMB. Amb el reconeixement d'aquest organisme europeu, es destaquen i es distingeixen l'expertesa, el model i les bones pràctiques de mobilitat sostenible que té l'AMB en l'àmbit de la mobilitat.

La necessitat de reduir el vehicle privat per lluitar contra l'emergència climàtica i alliberar espai als carrers és generalitzada i la comparteixen moltes ciutats i metròpolis a Europa i a tot el món. Davant d'aquests problemes compartits, l'EIT Urban Mobility impulsa projectes internacionals que s'executen en diverses ciutats, adaptats als diferents contextos i necessitats. Quan finalitzin les proves pilot, la informació que s'obtingui es farà servir per desenvolupar eines de planificació integrada de mobilitat.

En aquest context, l'AMB participa en quatre dels catorze projectes d'innovació escollits en la segona convocatòria de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia i en un dels deu projectes del Competence Hub de la convocatòria de projectes acadèmics. Aquests projectes han rebut un pressupost total de 3.989.616 €, dels quals l'EIT n'aportarà el 70 %. Els projectes s'executaran a través de diversos consorcis de ciutats i metròpolis, empreses, universitats i instituts de coneixement, previsiblement entre l'1 d'abril i el 31 de març del 2022. L'AMB aportarà una part del finançament i expertesa als projectes que s'alineïn amb els seus.

En tots els casos es tracta de solucions per avançar cap a un nou model de mobilitat sostenible, en què es prioritzin els mitjans de transport compartits i no contaminants, com la bicicleta mecànica i elèctrica, i els nous centres de mobilitat als afores de les ciutats, que ajudaran a evitar l'ús del vehicle privat.

Els cinc projectes seleccionats per l'EIT en què participa l'AMB

  1. Smarthub Mira-sol. Consisteix a instal·lar el primer Bicibox (aparcament segur de bicicletes gestionat per l'AMB) amb bicicletes de càrrega públiques en un local ubicat a Mira-sol, al municipi de Sant Cugat del Vallès. Ha de servir, per exemple, perquè els comerciants reparteixin mercaderies a l'últim quilòmetre i els ciutadans transportin la compra. El Bicibox també inclourà 24 aparcaments per a bicicletes, 12 consignes amb endolls per a carregar les bateries, un taulell de reparació i un inflador. El cost total d'aquest projecte és de 100.069 €. Els socis de l'Smarthub català són l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, FGC, CARNET – CIT UPC i la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC). Se n'instal·laran cinc més en diferents ciutats europees.
  2. Hallo. Posarà en marxa centres logístics d'últim quilòmetre (ciclologística). El pressupost total és de 65.275 € i els socis d'aquest projecte, que lidera l'AMB, són la ciutat d'Estocolm, KTH, Gateways, Vanapedal i CIMNE (UPC).
  3. E-Ultimate. Activarà una eina per a optimitzar els esquemes d'electrificació de les línies de bus. Es farà una prova pilot a les cotxeres de l'operador de Bus Metropolità TUSGSAL, a Badalona. El pressupost total és de 39.394 € i comptarà amb el suport de l'AMB, CARNET, la UPC, l'Ajuntament de Barcelona, Barcelona Regional, TUSGSAL, TMB i FGC.
  4. Multidepart. Permetrà disposar d'una eina per a millorar la gestió del servei de bus a demanda. El cost total és de 83.387 € i el consorci d'entitats que el durà a terme el constitueixen, a més de l'AMB, CERTH, FACTUAL, l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, CARNET – CIT UPC, TUSGSAL i la UPC.
  5. Mobinno. Un projecte de caràcter pedagògic i acadèmic destinat a millorar el coneixement sobre mobilitat sostenible a través de seminaris web i de la publicació d'entrevistes amb persones implicades en tots els àmbits de la mobilitat urbana. Amb un cost total de 18.730 €, compta amb el suport de l'AMB, CARNET – CIT UPC, Zone Cluster, Moven i Mov'eo.

És el segon any consecutiu en què s'escullen i es financen un o més projectes en els quals participa l'AMB perquè es duguin a la pràctica.

Projectes que s'han dut a terme en la convocatòria especial COVID-19
Durant el 2020, a causa de la pandèmia de la COVID-19, un dels principals objectius de l'AMB en matèria de mobilitat va ser prioritzar la seguretat dels usuaris que, tot i les circumstàncies, havien de fer servir el transport públic per motius personals o laborals. En aquest context, l'AMB va presentar set candidatures en la convocatòria especial de l'EIT Urban Mobility per donar resposta a la COVID-19. S'hi van seleccionar dos projectes que liderava o coliderava l'AMB:

  • El projecte FUTUREMOB. Liderat per l'AMB, plantejava promoure la mobilitat sostenible plantejant reptes i donant recompenses per comprar en comerços locals. El pressupost final que es va aprovar per al projecte va ser de 381.000 €. Com a resultat d'aquest projecte es va activar un visor de qualitat de l'aire.
  • El projecte CD CLEAN. Liderat per Ferrovial i amb la participació de l'AMB, l'Ajuntament de Barcelona i TMB, anava dirigit a la desinfecció d'estacions i espais de transport públic amb una solució aquosa d'efecte antisèptic de llarga durada. El pressupost que es va aprovar per al projecte va ser de 371.000 €.

L'EIT Urban Mobility, una iniciativa de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT) de la Unió Europea, té com a objectiu accelerar solucions i fer possible la transició cap a un sistema de transport integrat, centrat en l'usuari i realment multimodal. En tant que principal comunitat europea d'innovació en mobilitat urbana, l'EIT Urban Mobility pretén evitar la fragmentació fomentant que les ciutats, les empreses i els sectors de l'educació, la investigació i la innovació col·laborin per fer front als reptes més urgents de les ciutats. Les universitats, les empreses i els centres d'investigació d'aquesta comunitat treballen braç a braç amb les ciutats, que serveixen com a espai de proves per demostrar que les noves tecnologies poden resoldre problemes reals en ciutats reals a l'hora de transportar persones, mercaderies i residus de manera intel·ligent.