Perspectiva de gènere: una prioritat en l'educació ambiental a la metròpolis de Barcelona

| Tema: Educació ambiental

L'AMB potencia en les seves activitats educatives la perspectiva de gènere, amb l'objectiu d'empoderar les nenes i dones i eliminar estereotips sexistes. L'aprovació dels criteris servirà per adaptar les activitats educatives existents a la dimensió de gènere, així com per orientar els formadors i formadores a l'hora d'impartir les activitats

En el Ple corresponent al mes de gener, celebrat el passat dia 29, el Consell Metropolità va aprovar la Guia per a la inclusió de la perspectiva de gènere en totes les activitats i recursos educatius que formen part del seu programa d'educació ambiental, Compartim un Futur. La mesura va comptar amb el vot positiu de tots els grups, amb l'abstenció del Partit Popular.

L'objectiu d'aquesta iniciativa és l'assoliment de la igualtat de gènere, i l'apoderament de totes les dones i nenes, tot fomentant la coeducació a tots els nivells d'educació.

Així, la guia té la voluntat de donar eines per evitar que els continguts de les activitats reprodueixin rols i estereotips de gènere, com per exemple, la representació de la dona com a única persona que duu a terme les tasques de la llar. També inclou recomanacions per fomentar la participació igualitària a les activitats.

A tall d'exemple, es proposa que a les activitats sobre mobilitat sostenible s'adrecin preguntes a l'alumnat sobre qui i com els acompanya a l'escola, amb l'objectiu de visibilitzar el paper de les dones en les tasques de cura. També la representació de família hauria de fugir dels models que semblen més comuns (mare, pare i fills) i que, en realitat, només representa el 25% de les famílies actuals.

L'educació és la clau

L'AMB ha posat en marxa aquesta estratègia després de constatar que els comportaments discriminatoris entre persones en edat escolar, així com en el món adult, lluny d'anar en retrocés, augmenten.

Conscients que l'exposició dels joves a determinats continguts, o l'accés 24 h a les xarxes, poden perpetuar aquestes actituds sexistes, l'AMB ha decidit no quedar-ne al marge, i utilitzar la seva eina educativa més potent, el programa Compartim un Futur, per transformar la societat en una de més igualitària.

Incorporar la variable del gènere

La Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere al Programa metropolità d'educació per a la sostenibilitat Compartim un Futur fa servir les activitats que ja formen part del programa per afegir-hi una capa de reflexió pel que fa al gènere.

Per exemple, a l'activitat Quina tela! sobre la prevenció de residus tèxtils s'incorporarà en les explicacions com les dones treballaven en el sector tèxtil ja al segle XIX per tal de desmentir el mite que les dones s'han incorporat recentment al món laboral per primera vegada.

Protocol per a l'equip de formadors i formadores

L'altre document aprovat ha estat el Protocol per a la promoció de la igualtat de gènere, que servirà per orientar l'equip educatiu, encarregat de les activitats, sobre com dur-les a terme des d'una perspectiva de gènere. Així, inclou recomanacions per fomentar la paritat en els torns de paraula, tot garantint la participació de nens i nenes.

L'AMB posarà la Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere al Programa metropolità d'educació per a la sostenibilitat Compartim un Futur i el Protocol per a la promoció de la igualtat de gènere, després de l'aprovació al Ple, a disposició dels 36 municipis metropolitans, així com dels departaments corresponents de la Generalitat de Catalunya.

El programa Compartim un Futur

El programa d'educació per a la sostenibilitat de l'AMB, Compartim un Futur, té com a objectiu, a partir de diferents activitats, materials, recursos, formacions i visites guiades, difondre els valors ambientals de sostenibilitat.

Les activitats estan destinades a públics diversos, com alumnes de diferents edats, entitats de lleure, públic especialitzat, gent gran i famílies.

Els temes que s'hi toquen són variats, i inclouen la biodiversitat, l'energia i el canvi climàtic, la mobilitat sostenible, el cicle integral de l'aigua, els residus i la salut ambiental.

En el curs 2017-2018 es van fer més de 2.000 activitats, amb la participació total de 45.000 persones, una xifra que ha augmentat cada any des que el programa va iniciar la seva activitat, fa més de 25 anys.

Documents relacionats