Oferta de projectes

Classificació segons temàtica
  • Biodiversitat

    Seguiment de caixes niu i menjadores per a ocells

    Els alumnes fan el manteniment i seguiment de l’ocupació de les caixes niu dels parcs metropolitans. Acompanyats d’un ornitòleg, retiren nius antics, reparen les caixes malmeses i en col·loquen de noves (si escau). A la primavera, observen si s’han ocupat i registren les dades. També col·loquen menjadores per alimentar els ocells durant l’hivern i en fan el manteniment. Realitzen censos d’ocells i introdueixen les dades al visor de fauna dels parcs metropolitans. Finalment, difonen els resultats i la importància de conservar la biodiversitat.

    Coneguem les papallones dels parcs i les platges

    Per què són importants les papallones? Quines podem trobar als parcs i platges més propers?
    Els alumnes descobreixen la importància de les papallones com a bioindicadors i el seu paper en els ecosistemes. Coneixen el projecte de ciència ciutadana Observatori Metropolità de Papallones (mBMS) i fan sortides de camp com a voluntaris científics per identificar papallones. Així, descobreixen la importància de la biodiversitat i de la ciència ciutadana.

    Investiguem i divulguem la biodiversitat del parc

    Als parcs metropolitans s’hi promouen diverses accions i projectes per afavorir la biodiversitat: els prats florits, la naturalització dels llacs i les basses, els jardins de papallones, els refugis de biodiversitat, els hotels d’insectes, etc.
    Els alumnes s’impliquen en aquests projectes i en l’estudi de la biodiversitat de l’espai. També fan accions de comunicació per donar a conèixer la importància de la biodiversitat.

    Cuidem un espai participatiu del parc

    Els alumnes es responsabilitzen de fer el manteniment d’un espai participatiu del parc: jardins d’herbes remeieres, jardins de papallones, horts urbans... En coordinació amb l’equip de jardineria del Servei de Gestió de Parcs, fan les tasques de manteniment necessàries (reposicions, retalls, encoixinats, etc). També aprenen característiques de l’ecosistema, els pol·linitzadors, les propietats de les plantes, etc., i donen valor a aquests espais amb accions divulgatives adreçades a la comunitat educativa.

    Recuperem les dunes metropolitanes
    Per què són importants les dunes? Què podem fer per protegir-les?
    Els alumnes aprenen les característiques d’aquest ecosistema tan fràgil i alhora tan important per a la biodiversitat i per fer front a la regressió del litoral. Estudien les espècies que hi viuen i l’evolució de les dunes, participen en la retirada de plantes invasores i en la plantació d’espècies autòctones. A més, entren en contacte amb altres projectes de ciència ciutadana com el BioPlatgesMet i l’estudi de la presència de microplàstics.

    BioPlatgesMet
    El projecte BioPlatgesMet té com a objectiu principal protegir la biodiversitat de les platges metropolitanes i difondre la seva importància a la ciutadania.
    Per això, els alumnes fan un estudi de la biodiversitat de les platges, tot registrant fotografies de flora i fauna a la plataforma MINKA (base de dades oberta de valor científic). Aquestes dades contribueixen a ampliar el coneixement científic i a gestionar les platges metropolitanes.
     

  • Convivència

    Tinença responsable de gossos als parcs i platges

    Els alumnes fan una diagnosi sobre la presència de gossos als parcs o les platges: quines responsabilitats tenen els amos de gossos per facilitar la convivència en aquests espais? Quins valors socials i afectius aporten els gossos? Com cal cuidar i tractar aquests animals per evitar conflictes en l’espai públic? Amb l’acompanyament d’experts en educació canina, els joves aprenen i elaboren una acció de difusió i sensibilització sobre la tinença responsable de gossos als parcs i les platges.

  • Difusió dels valors socioambientals

    Creació d’itineraris divulgatius

    Els alumnes elaboren un recurs divulgatiu (fulletó, audioguia, codi QR...) per donar a conèixer els valors ambientals i els diferents elements d’interès dels parcs i les platges. Així mateix, elaboren un recorregut pel parc o la platja: itinerari d’arbres, itinerari virtual, itinerari dunar, itinerari de salut...

    Construïm jocs per a la Jugatecambiental

    Amb imaginació i coneixement del parc o la platja, els alumnes creen jocs per als visitants més petits de la Jugatecambiental. A partir d’unes activitats inicials de descoberta dels valors del parc o la platja i del joc com a eina d’educació ambiental, els joves dissenyen i elaboren jocs pensats per a les famílies que visiten la Jugatecambiental els caps de setmana.

    Fem de guies ambientals

    Els alumnes preparen un recurs educatiu per donar a conèixer els valors ambientals del parc o de la platja a infants o altres grups d’escoles i entitats properes. Defineixen itineraris en els quals faran de guies, amb explicacions i dinàmiques senzilles. També aprenen algunes tècniques de comunicació i conducció de grups per ser guies ambientals i difondre la importància de conservar els parcs i platges metropolitans. Per altra banda, també poden participar en propostes existents, com l’Hora del Conte i Visitem la Jugatecambiental i guiar-les, amb el suport d’educadors ambientals experts.

  • Patrimoni

    Difusió del patrimoni històric dels parcs i les platges

    Els parcs i les platges tenen una història i uns elements patrimonials molt interessants per descobrir. Acompanyats d’un equip educatiu expert en la temàtica, els alumnes aprenen característiques d’aquests elements, fan recerca documental i elaboren un recurs divulgatiu adreçat a la comunitat educativa per posar-los en valor.
     

  • Platges

    Salvem les platges metropolitanes

    Més enllà del lleure, les platges tenen un valor natural que cal protegir. Per això els alumnes n’estudien la biodiversitat, la complexitat dels usos i els efectes del canvi climàtic, com la regressió del litoral, amb l’objectiu de recopilar dades, prendre consciència de la situació i transmetre a la població coneixements per promoure canvis en la manera de viure i veure les platges metropolitanes.

    Microplàstics a la platja

    Els alumnes participen en un projecte de ciència ciutadana sobre microplàstics. Amb la metodologia establerta, estudien i analitzen la seva presència a la sorra: interpreten d’on provenen, aprenen quins problemes generen i què podem fer per reduir-los. Comparteixen les dades amb científics i difonen a la comunitat educativa el que han après i la importància dels bons hàbits per millorar la qualitat de les platges metropolitanes.

  • A proposta dels centres educatius i entitats

    Els centres educatius i les entitats poden presentar una proposta pròpia de projecte d’APS per desenvolupar en un parc o platja metropolità, relacionat amb l’educació ambiental, la biodiversitat, la convivència, el coneixement històric, artístic o arquitectònic, la salut i les activitats esportives, entre d’altres, que posi en valor el parc o la platja i que no estigui inclòs en les propostes anteriors.