Passeig fluvial a Montcada i Reixac

Arranjament de l’avinguda de la Ribera al parc fluvial del Besòs en l’àmbit urbà de Montcada i Reixac

Foto: Joan Guillamat
Fitxa tècnica
  • Data de projecte:
    Juliol 2021
    Data inici de l'obra:
    --
    Data fi de l'obra:
    --
    Data d'execució:
    Desembre 2024
    Municipi:
    Montcada i Reixac
    Superfície:

    10.083 m²

    Cost:
    2.483.733,36 €
  • Autors:
    Mireia Monràs Beltrán (AMB); Yéssica Ramajo (AMB)
    Direcció de projecte:
    Álvaro Sainz
    Direcció d'obra:
    Mireia Monràs Beltrán (AMB)
    Col·laboradors:
    Equip intern AMB: Albert Puigdellívol, Roser Garcia, Adriana Rodríguez, Montserrat Arbiol i Gisela Espinosa. Equip extern: Pi Consultora d’enginyeria Civil i Urbanisme SOCOTEC Spain (estructures)
    Contractista:
    AMSA – Agustí y Masoliver, SA
Finançament

Aquesta intervenció ha estat finançada per l’AMB i l’Ajuntament de Montcada i Reixac. També té finançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). 

Promoció i finançament:

  • PSG 2016-2019: Àrea Metropolitana de Barcelona 75 %; Ajuntament de Montcada i Reixac 25 %
  • PSG 2020-2023: Àrea Metropolitana de Barcelona 50 %; Ajuntament de Montcada i Reixac 50 %  

El Programa d’actuacions en paisatges naturals i urbans (PSG) és un pla d’inversions que pretén millorar els espais fluvials metropolitans, recuperar les zones degradades i integrar diferents elements naturals del territori metropolità que presenten una fragmentació. 

UE-FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional)

 

 

Descripció

El passeig fluvial pren protagonisme: es converteix en un eix vertebrador i genera un balcó que relaciona visualment l’espai fluvial amb l’urbà. S’entén com un nexe d’unió i transició entre una trama urbana densa i consolidada i un espai fluvial que sovint ha quedat ocult i ha estat poc observat pels ciutadans.

Per potenciar l’avinguda de la Ribera com a passeig fluvial i fer que es converteixi en un eix principal de la ciutat per al gaudi de vianants i ciclistes, el projecte identifica els traçats principals del municipi que desemboquen a l’avinguda i reforça els eixamplaments que es generen als encreuaments per recuperar l’espai públic per als vianants. 

Per suavitzar la transició de l’espai urbà al fluvial, el paviment passa a ser sorrenc, de manera que es vincula amb l’espai naturalitzat i deixa, així, més espai de desenvolupament a l’alineació de freixes que caracteritza aquesta avinguda. La barana, que en part es fa permeable, serà una estructura d’enfiladisses i arbustives que s’aniran succeint al llarg del traçat.  

Els eixamplaments, convertits en noves places, es troben en plataforma única. Generen un espai que s’obre al riu i que, a través dels elements verds i urbans, estableix un diàleg entre la ciutat i l’espai fluvial. En aquestes places la vegetació perd l’alineació i es desordena, i s’amplien els escocells per augmentar la superfície de verd i les zones amb capacitat d’infiltració. La resta de l’àmbit de les places té un paviment continu de formigó que s’estén al llarg de tota la vorera que va paral·lela al riu. El carril bici s’incorpora a la vorera propera al riu, fent que tingui un traçat lineal i segregat del trànsit rodat als trams del vial. 

Al llarg del traçat, la calçada queda enfonsada respecte de la cota de les places i el passeig fluvial. Aquest canvi de nivell, que es va succeint al llarg de l'àmbit, actua com a element dissuasiu i ajuda a mantenir la velocitat baixa al llarg de l’avinguda. La vorera del costat de les façanes s’ha arreglat perquè sigui accessible i funcional. La vorera del costat riu, on s’ha incorporat vegetació i cadires, es fa passeig per a un ús més destinat al lleure.  

On
Enllaços relacionats