La Plaça: de mercat de la vila a mercat municipal

La remodelació del mercat municipal La Plaça de Sant Feliu de Llobregat posa en valor les singularitats arquitectòniques patrimonials, modernitza les instal·lacions i les adequa a les exigències comercials actuals.

Simón Garcia
Fitxa tècnica
  • Data de projecte:
    Octubre 2014
    Data inici de l'obra:
    --
    Data fi de l'obra:
    --
    Data d'execució:
    Novembre 2015
    Municipi:
    Sant Feliu de Llobregat
    Superfície:
    606,30 m2
    Cost:
    1.785.589,52 €
  • Autors:
    Blanca Noguera (AMB)
    Col·laboradors:
    Albert Dalmau, Vera Kolina, Marta Juanola, Raquel Mortal (AMB). Manuel Arguijo y Asociados, MUR-GARGANTÉ ARQUITECTOS ASOCIADOS, ICA-GRUPO-Enginyeria, Pere Ollé (TRAM J.HIERRO ASSOCIATS).
    Contractista:
    UTE Mercat la Plaça (Ex Novo/TAU ICESA)
Premis i reconeixements

  • Seleccionada 13a edició Premis Catalunya Construcció en la categoria intervenció en l'edificació existent
  • Finalista 13a edició Premis Catalunya Construcció en la categoria direcció de l'execució de l'obra

Descripció

El Mercat originari estava constituït exclusivament per una coberta de planta sensiblement quadrada coronada per un cimbori central que actuava com a lluerna, recolzada en una estructura de pilars i encavallades de fusta i una reixa ornamental metàl·lica ventilada que la delimitava. La intervenció ha previst mantenir i recuperar estrictament l'estructura de fusta de l'edifici, que s'ha decapat en la seva totalitat, s'han enderrocat els dos cossos adjacents de l'edifici i s'han desmuntat les parades i totes les instal·lacions de l'antic mercat que havien quedat obsoletes.

La proposta replanteja la ubicació de l'accés principal del mercat optant per col·locar-lo a la cantonada de la façana del carrer Falguera amb Josep Maria de Molina, de manera que quedaria centrat amb l'espai obert que dóna al Palau Falguera i transformaria aquesta façana en una façana oberta amb parades exteriors, que vol ser un pol d'atracció i de connexió amb el mercat setmanal exterior. S'ha conservat l'accés pel carrer Pou de Sant Pere com a nexe d'unió amb la trama de la ciutat antiga i s'ha reservat l'accés per Josep M. de Molina, de trànsit rodat, per a l'entrada de servei del mercat.

En l'aspecte compositiu, el nou mercat es mostra com un sòcol de l'edifici amb un llenguatge formal i de materials volgudament contrastat amb les parts recuperades de l'edifici original, realçant-ne la coberta i estructura original que sobresurt. En el camp cromàtic s'ha volgut emfatitzar la prestància de la fusta decapada amb materials molt neutres, que s'enriqueixen únicament amb la diversitat cromàtica dels productes del mercat que es percep quan està obert.
L'equipament desenvolupa el seu programa en una sola planta, on l'espai de venda i el de logística conviuen de manera que eviten canvis volumètrics i uns costos d'intervenció excessius. S'ha realitzat un estudi de dinamització comercial i del programa del mercat municipal encarregat per l'Ajuntament, on es proposa la distribució dels tècnics de Promoció Econòmica d'un mercat tipus "Campa" amb parades que hi havia a l'antic mercat i que tenen continuïtat.

Seguint la línia de recuperar l'origen d'aquest edifici emblemàtic per a la ciutat, durant l'obra s'han conservat unes rajoles modernistes, que s'han col•locat en un mural a l'accés principal; són rajoles amb valor històric fabricades a l'antiga fàbrica Pujol i Bausis d'Esplugues de Llobregat, una de les fàbriques més notables de Catalunya en el sector de la ceràmica de la segona meitat del s. XIX i principis del s. XX. 

On