Inici dels projectes participatius
| Tema: Educació ambiental, Parcs, Platges
Els alumnes apliquen el que aprenen fent un servei comunitari
Dins del programa Aprenem a la Xarxa, els centres educatius i les entitats poden sol·licitar assessorament tècnic i material per dur a terme un projecte participatiu al parc o platja metropolitans més propers. L'objectiu és vincular-se amb aquests espais públics fent accions de millora i de difusió, i fomentar així el sentiment de pertinença al seu entorn, posant-lo en valor i ajudant a conservar-lo.
Aquests projectes es basen en la metodologia d'aprenentatge servei (ApS), és a dir, els alumnes aprenen diversos continguts que després apliquen fent un servei comunitari que, en aquest cas, està relacionat amb intervencions de millora i difusió de les platges i dels parcs metropolitans.
Els temes dels projectes poden encaminar-se a la millora de la biodiversitat dels parcs i les platges (col·locació i seguiment de caixes niu, menjadores, hotels d'insectes, refugis de biodiversitat, etc.; seguiment de la naturalització dels llacs i les basses, la recuperació dels sistemes dunars, els jardins de papallones, etc.). D'altres s'enfoquen a posar en valor i difondre la importància socioambiental d'aquests espais públics (fer de guies ambientals, crear itineraris d'arbres, realitzar tasques de manteniment, dur a terme accions artístiques o de difusió del patrimoni, etc.).
El passat curs 2018-2019, 1.340 persones (90% de centres educatius) van participar en 29 projectes participatius. Des de l'inici d'aquesta línia de treball el curs 2016-17, s'han fet 38 projectes, la majoria dels quals tenen continuïtat cada curs, amb la implicació de 40 centres educatius, 9 entitats (esplais, gent gran…) i 18 ajuntaments.