Les tarifes del 2020 afavoriran els usuaris habituals, amb la nova t-usual, més barata i amb viatges il·limitats en 30 dies
| Tema: Mobilitat i transport
La T-usual i la T-casual sóndues de les grans novetats de la nova política tarifària, que afavoreix les persones usuàries més recurrents- El Consell aprova la creació de la T-familiar,títol multipersonalque permetrà fer 8 viatges durant30 dies consecutius. El cost d'emissió inicial de 35 euros de la T-16, la targeta il·limitada per a menors de 16 anys, serà suprimit. La previsió és que es produeixi un creixement d'un 1,6% de viatges, que seria equivalent a 17 milions de nous viatgesel proper 2020.
El Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat aquest dijous, 12 de desembre, la nova proposta de títols i tarifes de transport públic per al proper 2020.La nova política tarifària, com ja es va avançar fa uns dies, afavorirà les persones usuàries més recurrents, amb una baixada de preu molt important, de l'ordre del 25%, en els abonamentsde transport. Els nous títols i preus aprovats avui es podran adquirir a partir de l'1 de generen els punts de venda habituals.
El president de l'ATM, Damià Calvet, ha explicat que "fruit de les reflexions aportades pel Consell Català de la Mobilitat, l'AMTUi els operadors dels serveis de transport públic, hem introduït alguns ajustos per donar resposta a les inquietuds detectades de casos que podien provocar una desincentivació del'ús del transport públic". De totes maneres, "es manté el modelque premia l'ús habitual i s'hi haincorporat quatre ajustos:ala T-16ia laT-10, lanovaT-familiari els packs especials del Berguedài el Ripollèsals qual congelem els preus".El conseller ha posat en valor el fet que "totes les administracionsens hem posat d'acorden aquest nou model més simplificat i que incentiva l'ús habitual del transport públic; un transport públic que volem més robust".
La tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat que les novetats presentades avui, la T-familiar i lagratuïtat del cost inicial d'emissió de la T-16, "milloren aquest canvi de model"i "donen cabuda a aquelles peticions que ens han fet arribar la ciutadania i els moviments socials". "Treballem per aconseguir que no ens deixem ningú enrere, l'objectiu d'aquestes mesures és que tothom se senti part i per tant, facilitem que la gent utilitzi el transport públic", ha afirmat. Sanz ha assegurat que "l'objectiu és fer encara millor aquest nou sistema, aquest sistema revolucionari que ens apropa al que moltes altres ciutats a nivell mundial i europeu ja tenen des de fa molt temps i que han aconseguit fidelitzar l'usuari i incrementar l'ús del transport públic.
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, reconeix que "amb aquestes últimes millores pactades avui a l'ATM, la creació de la T-familiar i la supressió del cost d'emissió de la T-16, facilitem encara més l'accési l'ús del transport públic a la metròpolis de Barcelona".
Entre la nova proposta que ha rebut el vistiplau del Consell, destaca la creació de la T-usual, una targeta pensada per poder realitzar viatges il·limitats durant 30 dies. Serà personalitzada, és a dir, amb DNI de la persona titular, i no la podrà utilitzar ningú altre. El seu preu per a una zona tarifària serà de 40 euros.
La segona targeta de nova creació és la T-casual, la nova targeta de 10 viatges, unipersonal:lapodrà utilitzar qualsevol persona que en sigui la portadora,però nopermetrà viatjar almateix temps més d'una persona.El seu preu, per a una zona tarifària, serà d'11,35 euros.
Finalment, el Consell ha aprovat la creació d'un nou títol denominat T-familiar, que permetrà fer 8 viatges en 30 dies consecutius des de la seva primera validació. Tindrà un preu de 10 euros per a una zona tarifàriai entrarà en vigor l'1 de març.Una targeta de caràcter multipersonal que no requereix capacreditació.
Una altra de les novetatsaprovadesés la reducció de preu de la T-jove en un 25%, targeta amb la que elsmenors de 25 anys poden fer viatges il·limitats durant 90 dies consecutius; la T-jove d'una zona tarifària passarà dels 105 actuals a 80 eurosa partir del dia 1 de gener.Igualque la T-usual es tracta d'un abonament personalitzat que precisadel DNI de la persona usuària, i només aquesta persona pot utilitzar.
D'altra banda, cal destacar que s'eliminael cost inicial d'emissió de 35 euros de la T-16, targeta gratuïta també personalitzada que permet fer viatges il·limitats als menors de 16 anys dins la zona tarifària en la que resideix el nen o la nena. Sí que es mantindrà el cost de 35 euros en cas de duplicat perpèrdua.
Amb la nova política de tarifes, les persones usuàries habituals disposen d'una oferta troncal d'abonaments del Sistema Tarifari Integrat: T-16, T-jove i T-usual permetran a totes les franges d'edat de la població viatjar a preus competitius de respectivament 0€, 0,48 i 0,67€ el viatge (si tenim en compte l'ús mitjà d'aquests títols).
La quarta targeta de nova creació aquest 2020 és la T-grup, una targeta multipersonal que, amb el mateix cost unitari que la T-casual,permetrà fer 70 viatges en 30 dies (79,45€ per a una zona). És un títol pensat per a l'ús ocasional del transport públic per part de grups, com ara escolars, esportius o d'altres. En ser multipersonal, es pot validar tantes vegades com les persones usuàries vulguin en un mateix trajecte, fins al màxim de 70.
La T-dia, amb viatges il·limitats durant 24 hores, passarà a valer 10,50€, la d'una zona tarifària. Continuarà en vigor la T-verda, gratuïta i amb viatges il·limitats durant tres anys per a persones que hagin desballestat el seu vehicle privat contaminant i hagin renunciat a comprar-ne cap altre en tres anys. A l'àmbit metropolità (36 municipis), la gestiona l'AMB a través d'AMB Informació. Fora l'àmbit metropolità, per a les persones empadronades a la resta de municipis de la xarxa integrada, l'AMTU.
D'altra banda, s'eliminen els títols T-trimestre, T-50/30 i T-70/30.
Consolidació de la tarifació social
Pel que fa a la gamma de títols de tarifació social, es mantenen els títols FM/FN per a famílies monoparentals i nombroses, amb una reducció del preu d'un 25% de mitjana, excepte l'abonament trimestral, que desapareix en fer-ho la T-trimestre. També es manté la bonificació de la T-usual per a persones en situació d'atur que reuneixin les condicions establertes, títol que es congela amb un preu de 9,95 €.
Els packs especials Berguedà i Ripollès es congelen
Els packs especials que donen cobertura a l'ampliació de les comarques del Berguedà i el Ripollès congelen els seus preus per al 2020. Els preus seguiran sent els mateixos que els d'aquest 2019, però l'ús serà unipersonal.
Títols adquirits durant el 2019: bescanvis i caducitat
L'actual T-10 es podrà utilitzar fins al 29 de febrer amb caràcter multipersonal. Tots els altres títols adquirits el 2019 podran utilitzar-se fins a la seva data de caducitat.
A partir de l'1 de març es podrà adquirir la T-familiar.
Previsió d'increment de demanda
La previsió de tancament del Sistema Tarifari Integrat de l'àrea de Barcelona d'aquest 2019 és de 1.053 milions de viatges. De cara al proper 2020, el pronòstic és que es produeixi un creixement d'un 1,6% de viatges, que seria equivalent a 17 milions de nous viatges. Pel que fa a les variacions que es materialitzaran arran del canvi de títols i tarifes, la previsió de l'ATM és que 24,70 milions de viatges de la T-10 passin a la T-usual i la T-jove; els 59,70 milions de la T-50/30 es convertiran en T-usual, mentre que els 15 milions de la T-trimestre també passaran a ser T-usual. En aquest sentit, la T-usual s'estrenarà amb 94,50 milions de viatges més que la T-mes al 2019. La T-jove sumarà 5,50 milions de desplaçaments més que el 2019, i la T-16, 5,70 milions més que laT-16 d'enguany. La gamma de títols FM/FN, per la seva banda, acumularà 2 milions més, i la T-verda, altres 2,5 milions més. També està previst que el Bitllet Senzill guanyi un milió de viatges. Altres títols no integrats i socials guanyaran 3 milions de viatges.
Les administracions subvencionaran encara més el transport públic
Amb els canvis de títols i tarifes de 2020, les administracions públiques consorciades en l'Autoritat del Transport Metropolità continuen fent una aposta clara pel transport públic i la seva promoció entre la població. El coeficient de cobertura, és a dir, la part del servei que les administracions cobreixen amb les seves aportacions públiques, continua creixent: 54,72% el 2018, 58,38% aquest 2019 i 58,84% és la previsió del proper 2020. En conseqüència, la part del sistema que es cobreix amb els preus de les tarifes que paguen les persones usuàries és decreixent en aquest trienni.

Documents relacionats
Enllaços relacionats
On
